Reaktion på vaccin
Hej!
Mina kattungar vaccinerades första gången för två veckor sedan. Två dagar senare är två av dem blockhalta och mammakatt stel i bakbenen. De två halta är nästan apatiska. Jag panikåker till den enda klinik som kan ta emot oss i semestertider (långt!) och tror ju såklart att kattungarna varit med om något hemst och brutit sina tassar.
Det visade sig vara en reaktion på vaccinet som är väldigt ovanlig. Tänkte bara kolla här hur många som varit med om samma sak? Hade jag vetat att just detta kan vara reaktion på vaccinet hade det ju besparat mig åtskilliga tusenlappar…
Jag har inte upplevt det själv, men jag har hört talas om flera fall där alla möjliga biverkningar och allmän hängighet har visat sig ett par dagar efter vaccinering. Just hälta är ju ett symtom som kan visa sig i samband med Calici-virus, och det är ju bl.a. det man vaccinerar mot.
Blir katten väldigt allmänpåverkad bara efter någon timme kan det dock vara en allergisk reaktion mot vaccinet, och då bör man uppsöka veterinär omgående.
Sajtvärd Katter iFokus
Vi upplever just det nu. Vår kull vaccinerades i tisdags och i torsdags morse var en unge blockhalt på h fram. Akuttid och rtg på Blå Stjärnan. De hittade ingenting. Idag på em var en unge till halt men han rätade till sig ganska snabbt. Och så nu ikväll en av tjejerna är allmänpåverkad och äter inget själv. Och så….just det; stödjer inte alls på ena frambenet. Jag är så hemskt orolig.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Vilken kattras är det - raskatter kan ju vara ömtåligare.
Vet ni vilket märke det är på vaccinet?
Kan vara bra för andra att veta om det är samma tillverkare av vaccinet t.ex.
Då kanske man kan välja ett annat - i hopp om att det inte ger samma reaktion.
---
Ja ska ju vaccinera mina huskatter - så all info om era erfarenheter e ju värdefull för oss alla.
/L
Kattungar som vi har vaccinerat har blivit sega och trötta resten av dagen men är sig själva inom en dag iaf. har inte upplevt en sån reaktion som dina har (tack och lov ta i trä).
-----------------------------
Jag tror inte raskatter är "ömtåligare" än huskatter, däremot tror jag att de med raskatter har större benägenhet att faktiskt behandla sina djur. Detta kan då påvisa ett felaktigt statistiskt samband, vilket isf lätt leder till fel slutsats. Dock är det min hypotes har inte orkat gräva något vidare i frågan.
Dock så ska man inte spekulera vidare utan mer vatten på fötterna. Själv är jag intresserad av länkar till undersökningar eller statistik i frågan.
Här hemma så är våran huskatt den dyraste av alla våra katter. Hade varit billigare att köpa två raskatter och försäkra dom än denna huskatten =) Dock så lätt värd de pengar som investerats på henne. Dock våra andra 4 raskatter har varit kärnfriska från dag ett. Huskattens vet vård ligger kring 20 000 och då är det inga stora grejer, spydde problem med mat/vätske intag = akuttid (diagnos anorexi) och dropp 3-4 dagar 15 000, tandvård drog tänder 5000. De övriga 4 katterna totalkostnad är bara de vanliga vaccinationerna och kontrollerna. Samt lite specialundersökningar innan avel som HCM scaning mm.
Oavsett vad man väljer så är det förståndigt att ha så högt försäkringsbelopp som möjligt, för veterinären är riktigt dyrt.
/Fridaybrew

#3 Att raskatter skulle vara klenare och sjukligare är en ren myt.
Att katter får en reaktion på vaccinet är inte så konstigt eller ovanligt.
Stolt ägare till tre La permer
Har haft katt som reagerade med svullnad + massor av "småsår" i nacken + kraftig oro + kräkningar (MÅNGA kräkningar) vid vaccination. Fick till sist rekommendation av forskare inom området att inte vaccinera katten eftersom misse reagerade så starkt och det bedömdes vara mer riskabelt att vaccinera honom än att inte vaccinera.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Thanx - så värdefullt att få andras erfarenheter :-)
/L
Jag har ragdoll.
Jag har nu varit i kontakt med Blå Sjärnan och de säger att detta kan hända när man ger vaccin. Ett tecken på att kroppen svarar bra på vaccinet, sa man förr. Och att jag kunde ge samma vaccin vid nästa tillfälle också, för då har de ju jobbat upp ett litet försvar. Vissa kullar kan vara känsligare än andra. En av tjejerna som är allmänpåverkad ska jag fortsätta ge A/D mat i spruta för att hjälpa henne över detta.
Som en vän sa; om de reagerar så här på vaccinet, hur sjuka skulle de inte blivit om de fått den riktiga sjukdomen…
Men jag vågar knappt lämna dem.
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se