Katterna slåss
Har just fått tillbaka mina katter som bott på varsitt ställe i 3 månader. Nu slåss dem. Jag får gå emellan och båda respekterar och lyder mig men sen ryker dem ihop igen. Förstår ju att det är konstigt för dem efter 3 månader men finns det något jag kan göra för att hjälpa dem att hitta tillbaka till den gamla vänskapen? Tacksam för tips och råd.
Hur mycket slåss dem? Ser det allvarligt ut eller verkar vara mest på skoj? Ge det lite tid, de slutar slåss när det börjar lukta samma. Du kan korta tiden om du gnider de med trasa så de får varandras lukt snabbare.
sära på dem med en nätdörr i mellan. sätt felliway i uttagen. Låt de komma ner på jorden sedan kan du blanda deras dofter genom att gnugga handdukar mellan dem.
Tack, det där med att blanda deras dofter låter bra. Ska prova det när Cyndi kommer ut under soffan :-) Båda är kastrerade honkatter och har tidigare varit jättebra kompisar. Av olika anledningar omplacerades de i juni i varsitt hem. Det gick inte så bra för någon av dem. De trivdes inte och började skvätta här och där så därför har jag tagit hem dem igen. Båda verkar lyckliga över att ha fått komma hem men däremot inte lyckliga med varandra. Cyndi morrar (för att hon är rädd?) och det provocerar Råris så att hon anfaller. Ska till Zoo idag och köpa Feliway och se om det blir bättre. Tack för tipsen!
Hur länge har dom varit hemma hos dig? Det kan ta lite tid innan dom vänjer sig vid varandra igen. Köp en Feliway-adapter som man sätter i ett uttag, den är bättre än sprayen.