Råttgift + katt
Hej!
Vi har sjukt mycket möss hemma nu, som vi inte blir av med genom att sätta ut en massa fällor. De blir bara fler och fler och tar aldrig slut. :(
Så jag ringde anticimex och de vill komma hit och sätta ut råttgift, för de tror att det kan bli svårt att bli av med mössen annars för det är så många.
Problemet är att vi har två katter. De fångar och äter flera möss varje dag. Jag har läst på internet, bland annat giftinformationscentralen, att katter kan bli sjuka av att äta möss som har ätit råttgift. Men enligt anticimex så är det ingen fara för det är så liten mängd mössen får i sig. Så att i så fall skulle katterna behöva äta flera kilo möss om dagen, flera dagar i rad för att blir sjuka.
Men jag är ändå orolig för katternas skull. Vill ju inte riskera att skada dem.
Hur hade ni gjort?
Är det någon som vet med säkerhet att en katt har blivit sjuk av att äta möss som ätit råttgift?
Personligen gillar jag inte den metoden alls. Bara tanken hur råttor/möss dör av det…
Hörde nyligen om en hund som fått i sig det och dog :/
Om man googlar lite snabbt verkar det ju även finnas katter som dött av det. Men verkar inte finnas någon som vet säkert om den fått i sig via möss eller ej.
Så jag kan inte säga något om riskerna för katterna.
Men hur drabbar det er att dom finns där ute?
Tänkte förra året hade mina föräldrar fullt med råttor/möss ute. Man såg dom hela tiden. Det dödades/fångades ärligt tusentals råttor den sommaren. Mina föräldrar gjorde dock ingenting.
I år däremot finns det knappt något och istället finns det fler rovdjur. Utan att någon behövt ta till råttgift.
Jag skulle inte våga låta min katt äta möss som dött av gift. Du får välja råttgift och ha katterna inne eller fånga så många möss ni kan i råttfällor och katterna får mellanmål. 
Hur mössen dör kan jag inte bry mig om just nu tyvärr, eftersom att det är ett så stort problem nu. Jag fångar många möss varje dag i fällorna, katterna fångar flera möss om dagen, och ändå tar de inte slut. De är i väggarna i huset och risken finns att de gnager sönder viktiga delar av huset (elsladdar bland annat). Så för vår säkerhet så måste vi göra allt vi kan för att bli av med mössen. Då känns mössens lidande inte riktigt lika allvarligt som skadan de gör.
När man googlar hittar man mest om djur som har ätit själva giftet och skadats av det. Men vi kommer i så fall placera det så att de inte kommer åt giftet. Utan det jag undrar är hur farligt det är om de skulle äta MÖSS SOM HAR ÄTIT GIFT.
Mössen är inte bara ute, utan INNE i huset. Man hör hela nätterna hur de gnager i väggarna så vi måste verkligen bli av med dem.
Jösses, då är det verkligen dags att sätta ut gift innan dom gnager sönder huset.
Jag trodde bara att dom sprang omkring i något uthus eller lada men om det är i ert bostadshus så är det riktigt allvarligt.
Jag ringde giftinformation nu och enligt dem är det en risk för katterna om de äter några "förgiftade" möss om dagen fler dagar i rad. :/
Vi får nog försöka hålla katterna inne så mycket som möjligt då så att de inte kan äta så mycket möss.
Råttgift har dödat många katter… såg ett program "how clean is your house" (tror jag de hette) intressant då de för någon dag sedan hade ett rått/mus special… intressant att se hur de blev av med dem och råd hon gav folk för att slippa dem-
tex får du in fingrarna under dörren kommer råttor in, får du in en blyerspenna kommer möss in.
Hitta deras boning har för mig att de förökar sig var 3e vecka… vindern i isoleringen brukar vara populärt vet ja.. kolla efter "råtthål" i jorden, på åkrar mm…kanske finns det en råttexpert ni kan anlita
Att råttgift har dödat många katter. Är det inte då så att katten har kommit åt att äta giftet? Eller är du säker på att det är av möss som har ätit gift?
Eftersom de är i väggarna och finns både ute och inne så är det nog svårt att komma åt deras bo. Är ju inte så sugen på att riva väggarna för att komma åt dem. Vad menar du för experter? Det är anticimex jag har kontaktat. På vinden har jag inte fångar några. Huset är från 1800-talet så att göra det helt tätt överallt skulle nog kosta mycket.
Ring och prata med en veterinär.
Hej mina föräldrar hade oxå problem me råttor å möss i väggarna för några år sen men dom köpte typ en adapter som amn sätter i eluttagen som skickar ut signaler som inte människor kan höra men det kan dom å då håller dom sig borta, har man ett stort hus behöver man flera för den hade inte jättelång räckvidd.. Detta kanske kan vara ett alternativ till råttgift? Värt att testa isf :)

Jag skulle ALDRIG chansa på att katterna kanske inte skulle hinna ta så många möss under tiden ni har gift ute - råttgift är extremgiftigt och har dödat MÅNGA katter!! Dina katter kommer nästan garanterat bli förgiftade, men om de DÖR eller bara får allvarliga men av den mängd gift de kommer få i sig eftersom de faktiskt fångar möss vet jag inte - chansa INTE!
En såndär adapter som #10 skriver om är ju betydligt bättre och helt ofarlig.
Du skulle inte kunna flytta katterna under perioden råttgiftet är utställt? Så att de bor hos ngn kompis eller nått? Så hade nog jag gjort iaf..
Har ringt två olika veterinärer nu och båda säger som anticimex att katterna måste äta VÄLDIGT mycket möss för att överhuvudtaget ta skada. Enligt dem är risken nästan obefintlig att något skulle hända katterna. De gånger de har fått in katter som blivit sjuka eller dött av råttgift så har katten ätit av själva giftet.
Men det är ju konstigt att giftinformationscentralen säger att det kan vara farligt för katterna om de äter ett par möss om dagen några dagar i rad.
Men som sagt, om jag håller katterna instängda så kommer de ju inte åt några möss så då borde det ju inte vara någon fara (för mössen springer inte omkring på golvet inomhus så katterna kan ta dem, utan de är inne i väggarna och under vasken).
Anticimex trodde inte på de där adaptarna som skrämmer möss. De kunde bara rekommendera fällor eller gift.
men tycker du inte de är värt att testa? de är ju klart de säger så, de vill ju att ni ska anlita och betala dem..hur mycket skulle deras hjälp gå på?
Deras hjälp är gratis. Det ingår i hemförsäkringen.

Jag skulle inte lita på att giftet inte är tillräckligt farligt för att skada katterna. Det skadar dem troligen i alla fall långsiktigt även om de inte blir sjuka/dör av giftet med en gång. Leverskador, ökad risk för tumörer eller nåt… Det KAN inte vara hälsosamt, klart att det måste finnas hälsorisker om katterna får i sig giftet. Inte en chans att jag skulle riskera mina katters hälsa genom att testa!
Jag känner att om veterinär säger att det inte är någon fara så borde det inte vara det. Om jag dessutom har katterna inne så de inte kan komma åt mössen så borde det vara helt ofarligt.
Dessutom är anticimex gratis och med deras hjälp kan jag bli av med mössen snabbt.
Ska jag testa detta får jag både lägga ut egna pengar på det och det bara kanske fungerar. Fungerar det inte så får jag ändå ringa aticimex och då kanske mössen hinner förstöra huset för mig.
Så nej, jag tycker inte det är värt att betala för att kanske få huset försört när jag kan få hjälp snabbt och gratis och att det inte är farligt för katterna.
men har du redan råttor inne i väggarna så kanske de redan är försent, varför väntade ni så länge från första början? nyf
om katterna får skador av råttgift så kanske inte vården går på deras försäkring. Har du folksam för katterna också så vet ju folksam att du använt anticimex och sannerat med råttgift.
Är råttorna i väggarna är de garanterat i huset också. skicka katterna på pensionat under tiden ni sanerar huset på råttor..
Jag hade inte vågat testa. Men att till exempel lämna katterna på ett pensionat tills vidare eller till någon släkting medans tycker jag låter smart.
Det är möss, inte råttor.
Vi har inte väntat länge. Innan har vi fångat någon enstaka mus ibland, helt normalt på landet.
På några veckor har antalet möss ökat dramatiskt, men vi satte ut fler fällor och tänkte att vi skulle bli av med dem då. Men de minskar inte och nu har vi börjat se möss ute i bodarna också och hört dem på nätterna i väggarna inomhus sedan i helgen. Så det har gått snabbt. Enligt anitcimex har de väldigt stora problem med möss just nu, så det är tydligen inte helt ovanligt med så här stora problem i denna delen av landet. Och de tror inte att vi kan bli av med de mängderna möss utan gift.
Jag har inte folksam och enligt både veterinär och anticimex så ska det inte skada katterna, som jag skrivit flera gånger.
De är i väggarna, men jag har inte sett ett spår eller en mus inne i huset. Man märker ganska snabbt om de skulle vara inne i huset, då skulle vi ju hitta avföring och katterna skulle ju fånga möss inne också.
Och vad menar du med att det redan är för sent? Att vi ska ge upp och strunta i att göra något åt det?
Det är klart att de kan ha gjort skada redan, men vi vill ju åtgärda det så fort som möjligt för att förhindra att mer skada görs!
Jag kan tala om att en sån adapter som någon länkade till funkade hemma hos mina föräldrar så fungerar gör dom å dom e ingen tillfällig lösning utan ni blir av me mössen för alltid me dessa å dom e helt ofarliga för andra djur/människor, hade ja vart dig hade ja köpt sådana på bums.
Jag skrev att de kanske är försent då ni har de inne i väggarna och du var rädd att de skulle förstöra något. Ring anticimex idag då och se till att katterna bor långt därifrån under tiden.
På något sätt har de tagit sig in i väggarna så de finns hål i huset. Du bör noggrant kolla grunden och täta alla hål. Kolla även fasaden, även dess skarvar till grunden. Även rörgenomföringar bör kollas in i minsta detalj för att hindra dem komma tillbaka då du blivit av med dem.
Husmusen finns överallt där det finns människor. Den håller gärna till i väggar, på vindar eller under golv. Husmusen är en allätare men föredrar frön och spannmål. Husmusen blir maximalt 18 månader gammal.
Värt att veta om möss
- En mus tar sig in genom ett 6–7 mm litet hål. Det är
ungefär som diametern på en penna. - En mus kan hoppa 30 cm.
- En mus blir cirka 10 cm, svansen oräknad
- En mus blir könsmogen efter tre veckor.
- Ett experiment med 24 möss (12 hanar och 12 honor)
medförde att antalet möss blev 2 000 efter åtta månader. - En husmus klarar sig utan tillgång till vatten.
En annan sak som kanske är tänkvärt. Mina föräldrar har massor möss just nu. De har lagt ut råttgift (de har ingen katt) och mössen släper råttgiftet med sig. Så de tar med sig mer än de äta….
En bekannt som bor i närheten hade riktiga råttor i källaren under sommarn…en råtta dog. Råttgiftet från källaren hittade han senare i trädgården…..märkligt, men vi tror faktisk att det är råttorna som tagit med sig giftet.
Nu vet jag inte hur anticimex gör…men jag tycker att risken är stor att giftet dyker upp någonstans där det inte ska va är stor.
För att inte tala om hur illa det kommer lukta om någon mus dör nånstans där ni inte kan komma åt den… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Men har inte anticimex sådana där "lådor" som giftet ligger i, så det ska vara oåtkomligt för barn/anda husdjur att komma åt det?
Dock hjälper ju det föga om katterna blir sjuka av mössen som ätit giftet.
Men hur länge efter att musen ätit giftet lever den? Eller äter katterna även döda möss?
#28 jo det brukar ligga i lådor, kan ju ej bara ösa ut hoppas jag.
Vi hade en katt förut som fick i sig råttgift pga grannen som hade satti ut det. Tur så klarade at sig för han fick inte i sig mycket. Jag tycker inte att du ska sätta ut råttgift med katter i huset.