Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5229 ggr
Eywa
0

Kattsand överallt!!

Jag börjar bli måttligt trött på att dammsuga var och varannan dag pga att det ligger Kattsand i högar över hela toalett- och hallgolvet.

Jag har helt vanliga traditionella kattlådor utan lock. Jag har dock haft låda med lock på tidigare och jag tycker det kommer en hel del sand utanför ändå :( Och många av dom är så små att min stora ragdoll har svårt att få plats när han ska gå på toa.

Någon som kan rekommendera en låda eller annat alternativ som innebär att det kommer så lite sand som möjligt på golvet?

[Sjöholm i Hålan]
0

Jag har lagt en gammal wiltonmatta jag klippt till så det går ca 35-40 cm utanför kanterna…Det mesta fastnar i mattbiten,sen bara att rista till den lite då och då,ner i lådan eller ner i "fjölen"…..Jag köper mao på loppisar gamla mattor,för nån tia..Det är alltid bra ha liggande..Jag håller nu på att färdigställa ett klätterträd tillverkat av gamla videkorgar,mattstumpar och annat "krafsvänligt" Behöver inte kosta en förmögenhet med massa div. tillbehör :-)

Sunset_luna
0

Har samma problem här hemma men har hört att då bör man skaffa en kattsandsmatta, men helst av varianten i länken här, har läst på internet en del å den verkar va den bästa :)

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sån har har två av mina katter.

Stolt ägare till tre La permer

CatchFatch
0

#3 Är den köpt så eller är det ni som sugat upp den? :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Seglarina
0

#3 skrivet av MonicaLagerquist

Ser ut att vara en smart grej, antar att den är hemmagjord. Hur är botten fixad?

MonicaLagerquist
0

Det är en HOL ifrån IKEA.Som min man sågade hål i.Jag vet att andra har valt att såga hål i locket/taket istället.

Vi har lagt en masonitskiva i botten.

Stolt ägare till tre La permer

CatchFatch
0

#6 Sjukt rakt sågat i sådana fall :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Devya]
0

Jag har samma problem. Det blev dock bättre då jag skaffade en kattsandslåda med tak/väggar. Vi har dock en jättestor låda och då jag hade två katter (ena väger 4kg och den andra vägde väl ca 8kg) så rymdes de båda in i lådan och bajsade samtidigt. Så det finns definitivt kattsandslådor med tak/väggar som är stora. :)

Men de hjälper ju inte helt och hållet mot sandfenomenet. Sanden fastnar även mellan tårna på kissekatterna så därför hittar jag även sand i sängen…

Sådana där mattor hjälpte inte oss eftersom han lyckades alltid dra in mattan in i kattasandslådan. Sen brukar ibland bajset flyga utanför då han krafsar så det blev inte så fräscht att ha en matta där.

#3 Ser ju riktigt fint ut också.:)

Magic Nicki
0

#3 Det ser jättefint ut. Men är det inte bökigt att städa ur lådan varje dag med tanke på att du har två tvättkorgar på den? Jag rengör lådan en gång om dagen med en katt o du har två. JAG skulle då inte orka ta ner o upp tvättkorgar varje dag, men det är jag det, en latmask:)

[Devya]
0

#9 Hehe, knappast är du en latmask och du rengör lådan en gång om dagen!:)

Magic Nicki
0

Ja, jag tar bort bajs och kissklumpar, men inte skulle jag palla med att ta ner och upp tvättkorgar varje dag:)

Magic Nicki
0

#3 men snyggt! Jag ska tipsa en granne som hår problem med massa Kattsand överallt. För mig fungerar det än så länge med kattlåda med tack och lock och halkfri matta framför.

Tilla_
0

Sen finns det denna kattlåda där katten går i uppifrån och kan krafsa hur mycket som helst inne i lådan utan att nåt kommer ut. Det kan ju fortfarande spridas sand när katten hoppar ut men det blir nog betydligt mindre iaf. Jag har ingen själv pga platsbrist i badrummet men en kompis har en och hon är väldigt nöjd. Nackdelen är väl att den är satans dyr!

http://www.supercat.se/toabestyr/kattlador-med-huv/modkat-kattlada.html

Eywa
0

Tack för alla användbara tips!

#13 Den där kattlådan vill jag ha!! Men gud vad dyr. Det är ju ett otroligt överpris för en kattlåda, hur speciell den än må vara. Lär ju inte kosta mer i tillverkningskostnad än vilken annan kattlåda som helst… :S

viciouscircle
0

jag har 2 stycken sådana hära till mina 2 katter

http://www.supercat.se/toabestyr/kattlada-jumbo-med-huv-cat-it.html

Har en maine coon samt en katt som är van vid större låda sen tidigare så tyckte det bästa var att köpa stora lådor på en gång (även om coonisen fortfarande är kattunge).

Sen lägger jag bara en vanlig hallmattsbit framför lådan. sanden fastnar i den.. häller bara tillbaka nån gång per dag. Lite kommer ju utanför ändå såklart.. men det är inte mycket

AgnetaB
0

Man får väl sopa någon gång om dagen utanför.

UlrikaD
1

Kan vara värt att testa träpellets. Ingen sand alls:)

Destany
0

Jag har en dörrmatta utanför men det hjälper inte för min yngsta katt springer ut ur lådan o hoppar över mattan :/ läste i en tidning att man kunde lägga konstgräs utanför e lite sugen på att köpa det

Hyrrokkin
0

#3 Haha, men vad roligt, det där är ju min låda! :D Skulle själv googla fram en bild till ett annat ställe och får syn på min egen gamla, som numer står fylld med skräp på altanen ^^

Hade glömt bort att jag tagit en bild :)

Hyrrokkin
0

#9 Jovisst är det lite mer jobb, men bor man så trångt som vi gjorde då så var det lätt värt de 30 sekunder extra det tar att lyfta av och på tvättkorgarna :)

Andina
0

Hittade en Modcat på Blocket - i stockholmsområdet. Annonsen är inlagd idag.

Något billigare än ny i alla fall… - ifall någon är intresserad.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

IceJossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sånahär lådor har jag, och här ser du min simpla hemmabygda lösning för att minska spridningen av kattsand: Höga lådkanter, "gräsdörrmatta" framför som sanden trillar ner i när katterna går på den, och en flyttkartong som jag klätt (nästan färdigt) med presentapapper och skurit öppningar i så att katterna går igenom den och därmed "måste" gå på mattan för att komma in och ut ur toavrån.