Kattpest
Kan katt som är vaccinerad mot kattsnuva och kattpest få kattpest ändå?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Risken är mycket liten. Kattpestvaccinet har väldigt bra effekt, men det finns individer som trots vaccin aldrig utvecklar antikroppar. Du kan dock ha som utgångspunkt att din katt inte får kattpest om den är vaccinerad mot det.
Kattsnuvevaccinet är dock inte lika effektivt och vaccinerade katter kan fortfarande smittas och bli sjuka, men de får mildare sjukdomssymptom än ovaccinerade katter.
Om vaccinationen har utförts på rätt sätt, alltså med två grundvaccinationer med 3-4 veckor emellan och därefter boostervaccinering varje till vart tredje år (beroende på vilket vaccin som används) har katten ett mycket gott skydd mot kattpest.
Kattpest vaccin kan ges vart 3 dje år men vaccineras de även med kattsnuve vaccin så ska den ges varje år..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Nej kattpest behöver man bara ge vart tredje år. Som # 1 Säger så är kattsnuvevaccinet inte så potent. Man behöver inte öervaccinera pga veterinäres lathet att ta hem enbart kattsnuvevaccin.
#3 Kattsnuvevaccinet kan du ju ge separat
Samtliga kattpestvacciner som finns registrerade för katt i Sverige idag är kombinationer med kattsnuva (herpes, calici) plus att det finns några som även ger skydd mot chlamydia och FeLV. Det är därför vanligt att man vaccinerar sin katt varje år mot både kattpest och kattsnuva, även om kattpestvaccinationen egentligen inte behövs mer än vart tredje år.
Tillbaka till TS fråga, om katten kan få kattpest trots att den är vaccinerad. Är det någon särskild orsak till att du frågar? Har du varit med om, eller hört talas om, något sådant fall?
Men det är för mig en gåta varför veterinärer fortsätter att vaccinera katter mot kattpest årligen när det finns minst två olika vaccin mot enbart kattsnuva. Att kattägare inte har koll förstår jag, men veterinärer?
# 7 Det är för mig en gåta också. Hos min veterinär så får man det vaccin som man ska ha enligt turordningen.

#7, ja för mig med… speciellt som det finns veterinärer med koll, senast jag fick en katt vaccinerad fick jag till och med en halv föreläsning om det här med att man bara behöver vaccinera mot båda vart tredje år och att det de två åren emellan är enbart mot kattsnuva som gäller.
Den veterinären var inte direkt nyutbildad heller…