Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2406 ggr
DenLin
0

Allergivaccin?

Hej! Jag undrar om det är någon här som varit allergisk mot katter men sedan vaccinerat sig?

Har det fungerat bra?

Vad kostar det?

Holtan
0

Ännu finns det inget vaccin som botar allergi. Läkemedelsföretagen vill gärna inte bota allergiker för då förlorar dem ju pengar ;P :S

Men det finns ett på G har jag hört.

Dock kan man ju vaccinera sig precis som pollenallergiker gör men det hjälper endast om du utsätts secundärt för katter, allstå om du sitter på en buss där det har varit en katt så hjälper de. Bor du med katter och vaccinerar dig med detta vaccin så kan det bli värre.
Jag har varit hos en allergispeciallist och pratat om detta och hon avrådde mig från vaccination.
Jag ville vaccineras för att kunna jobba med djur igen, men vaccinet hade antagligen bara gjort de värre.

Holtan
0

Ännu finns det inget vaccin som botar allergi. Läkemedelsföretagen vill gärna inte bota allergiker för då förlorar dem ju pengar ;P :S

Men det finns ett på G har jag hört.

Dock kan man ju vaccinera sig precis som pollenallergiker gör men det hjälper endast om du utsätts secundärt för katter, allstå om du sitter på en buss där det har varit en katt så hjälper de. Bor du med katter och vaccinerar dig med detta vaccin så kan det bli värre.
Jag har varit hos en allergispeciallist och pratat om detta och hon avrådde mig från vaccination.
Jag ville vaccineras för att kunna jobba med djur igen, men vaccinet hade antagligen bara gjort de värre.

DenLin
0

Åh, som jag förstått det så kan allergin försvinna/förbättras väsentligt, men det tar lång tid och kostar mycket för att man måste ta så många sprutor.

En släkting tog såna sprutor för sin hundallergi och kan nu ha hundar hemma, men det kanske var ren tur då?

Silvestris
0

Jo, man kan "vaccinera" sig mot kattallergi. Det heter hyposensibilisering och det innebär att man regelbundet går och sprutar i sig små, små mängder av kattallergen. Det är en långdragen behandling, men allergikern brukar bli bättre. Jag har en moster och en kusin som har hyposensibiliserats mot katt och båda kan efter slutförd behandling ha katt.

Torparmor
0

Man kan också göra en blodanalys som hittar obaland i kroppen vad gäller  tex kalcium, magnesium od. Sen kan man genom olika tillskott balansera upp värden igen. Detta fungerar har en nära släkting som blivit 99% botad

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Silvestris
3

Kan väl tilläggas att metoden i #5 inte har något vetenskapligt stöd.

Holtan
0

Konstigt bara att jag som jobbat med djur inte kunde få någon behandling för att kunna fortsätta jobba, utan fick sluta jobba med djursjukvård och skola om mig och kasta bort de år jag gått i skolan..

Silvestris
1

Det kan ju hänga på vad allmänvården har för prioriteringar. Det kan vara så att de har mer akuta allergiker högst på priolistan dvs. de som har väldigt allvarliga allergier och lider av det trots att de varken har djur eller jobbar med dem. Man kanske måste söka hjälp privat och betala?

Men behandlingen finns, hur tillgänglig den är för alla vet jag dock inte.