Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 13471 ggr
Cazzos
0

Lever

Är det ok att ge katter lever?

Inte rå lever utan kokt lever.

Jag tänkte på det för att jag gav min katt 2 bitar igår och sen började jag undra, men det finns ju lever i en av hans blötmatsburkar.

Men jag undrar för säkerhets skull igen om det är ok, och vad innehåller det som är bra för katten? :)

Maria
0

Mina ena katt gillar både kokt och rå lever medan mina andra har ratat det.

/Maria

blondifire
0

ger mina rå kycklinglever. funkar jättebra.

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

ja rå lever är ju att föredra. Men ta enbart lever från tamdjur, inte från vuxet vilt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cazzos
1

#3 Mamma är thailändare så hon köper lever som kommer från oxar, tror jag.. inte säker.

Men eftersom att hon ofta köper det i thaiaffärer så är det importerat kött.

Hawknestgrove
0

ja, huvudsaken är, att det inte är av djur som gått ute länge i naturen. Lever är ju ett reningsorgan, och kommer det till exempel från en älg eller ett rådjur som kanske har några år på nacken, så har det samlat på sig mycket tungmetaller.Så vi slänger lever och njurar från vuxna vilda djur.

MonicaLagerquist
0

Man ska vara lite försiktig med lever till katt.Dels kan det ge lösa magar dels är lever i större mångd direkt farligt om det inte balanseras upp med annan kost.Lever innehåller höga halter A-vitamin och kontinuerlig utfodring av höga halter lever kan leda till A-vitaminförgiftning.

Ger man tex BARF så ska den inte innehålla mer än ca 5-10% lever.

Stolt ägare till tre La permer

Cazzos
0

#5 På tal om lever och när vi ändå pratar om kött..

Kan jag ge honom rå kyckling eller griskött osv? Om man ska ge rått kött vad ska man undvika??

MonicaLagerquist
0

Det enda man behöver undvika att ge rått så är det fisk.

Jag ger bara svenskt kött till mina katter.

Hawknestgrove
0

#8 gäller det även havsfisk?

Cazzos
0

#8 Svenskt kött kan man hitta på City Gross :)

Då menar jag inte rått kött i förpackning utan det som de visar på reklamerna….. Tungan ute

Maria
0

Mina katter får rå strömming emellanåtGlad

/Maria

Cazzos
0

#11 Samma här, men det förekommer sällan.

Han bajsar, äter och dricker normalt även fast jag ger honom rå fisk ibland.

Hawknestgrove
0

ja och vad jag har hört, så ska havsfixk  vara Ok rått i mindre mängder. Att tilll exempel klippa sill(strömming) i bitar med ben och allt, ska ju vara  smaskigt oh bra?

MonicaLagerquist
0

Rå fisk innehåller ett enzym som hämmar tiaminupptag och tiaminbrist kan leda till att katten blir sjuk och dör, men det händer bara om man ger mycket rå fisk.

Cazzos
0

#13 Jag rensar fisken från ben ändå :P

Hawknestgrove
0

Benen är ju inte problem i sig. de är ju ingen fara med om de är råa.Frågan är små bitar som godis av rå havsfisk, tex strömming. Men att ha det som huvudmat,  nej varken kokt eller rå i mitt tycke. OCh då är vi där igen, många kissar vägrar äta annat och de mår bra ändå. OCh rå insjöfisk ska man absolut inte ge. Den ska absolut frysas och tillagas först, för där finns det inälvsmask, som kan vara farlig, som dör vid frysning och tillagning. HAkmask tror jag det är, som insjöfisk kan ha.

Andina
0

Katterna här hemma äter helst torrfoder - men lite mjukmat också. Den ena katten är en hejare på att fånga möss och sorkar, så "råfoder" får hon i sig en hel del under sommarhalvåret.

Den andra katten verkar inte vara så mycket till jägare - men älskar rått kött. Så jag blir glad av att läsa att det enda man bör "undvika", eller åtminstone inte ge mycket av, är rå fisk! 
Har gett dem lite kycklinglever - men endast "icke-jägaren" var (storm-)förtjust i det.

Bra att veta att jag inte ska ge av det allt för mycket (vilket jag nog gjorde när jag läst här - men bara två gånger hittills).

Men som torr- och våtfoder-ätare som de är - behöver jag hålla igen något eller kan jag ge "obegränsat" med rått kött (av olika slag)? Eller annat som jag behöver tänka på?

(Barf är inte att tänka på.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

vinteralvan
0

#17 Så länge som huvudfödan är torr- eller blötfoder så kan du gett rått kött "obegränsat", förutom just lever då. Ge gärna kycklingvingar, det är bra för tänderna.

Lusthan
0

Du kan ge lever, jag skulle dock inte tillaga den innan jag ger den. Ge inte några stora mängder lever. Mina katter äter blötmat men också rått kött och då ger man lever då och då. Trots att de är vana vid lever så kräks de om det blir för mycket och för mycket för mina katter är en hel kycklinglever. Därför delar jag den kycklinglevern på mina fyra katter och sen dröjer det någon dag innan de får mer. 

Lever ska enbart ges om det kommer ifrån ungdjur och inte vuxna, gäller vilt också. Som någon skrev ovanför så är levern ett reningsorgan om man vill inte ge för mycket.

Kött ska ges rått, likaså med ben. Jag ger kycklingvingar då och då, behöver klippa isär de lite och inte ge alla fyra katterna en varsin vinge då det blir för mycket. En halv vinge räcker gott och väl. Jättebra för tänderna och tandsten. Ta inte bort benet.

Fisk ges inte på grund utav som tidigare också har skrivit att risken finns att katten dör utav tiaminbrist. Man bör heller inte ge fisk då det är högallergent och risken finns att katten utvecklar allergi emot fisk om den äter det ofta och regelbundet. Allergin kan ge allt ifrån stora sår på katten till att den sliter sin päls och blir fläckvis naken. Min katt sliter sin päls och vill att man kliar henne precis hela tiden om hon en längre period ätit fisk. Andra katter räcker det med att de äter en bit fisk och så är det kört i några veckor framöver så jag rekommenderar verkligen INTE att ge fisk till sina katter.

Benen är ingenting att vara rädd för, när katterna fångar fåglar och råttor ute så äter de ben och allt. Det är bra för tänderna och bra för magen att få i sig benen.

Är du mer nyfiken på rå kost så kolla in Barf iFokus.

Andina
1

#18-19 - Tack Vinteralvan och Lusthan för bra information!

Kycklingvingar hittade jag inte sist jag kollade - bara marinerade och behandlade. Så det blev kycklinglever.

Men nu vågar jag vara lite mer frikostig med rått kött också - eftersom jag lärt mig lite mer. Min gamla katt ville inte ha så'n mat över huvud taget, så jag behövde aldrig tänka på't - han åt knappt mössen han fångade heller.. Jo, fåglar åt han visserligen… Obestämd

Jag har förstått nu också, att ben går bra (såvida det inte kommer från tillagad kyckling ed). Det har jag i och för sig redan "förstått" - eftersom LillPrinsessan trycker i sig möss och sorkar med glupande aptit - inte en liten minsta bit lämnar hon kvar.

Tyvärr älskar båda katterna makrill - så det får de emellanåt. Och hittills klarar de det bra (men jag vet att det kan provocera kroppen och skapa allergi på sikt). Kanske blir det mindre attraktivt om jag kan ge dem lite mer av rått kött nu… ;)

Har läst på en hel del om Barf, för jag tycker det låter som en suverän mathållning. Men det går tyvärr bort här, av flera anledningar. Men jag är imponerad av dem som barfar!

Katterna här hemma är dessutom frigående så - åtminstone tjejen Barfar på rätt bra med sina möss och sorkar i alla fall! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing