Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1594 ggr
fanniiiiie
0

Hjälp!

Vaknade för ca 20minuter sedan, i köket låg det en hög med spya.
B.la i spyan fanns det bitar från den mat jag gett Molly igår på kvällen innan jag gick & la mig.

Är det jag som gjort något fel? Eller är det normalt? Varför har hon spytt??

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

[Emma--]
0

Sånt händer ibland. Var det någon ny mat? Har du sett hur hon äter? Vissa katter har en tendens att äta för fort och spyr pga det. Mina egna katter blev dåliga i magen mest troligt pga royal canins mat. Trodde dom var allmänt känsliga för mat, men så fort jag slutade med rc så spyr dom nästan aldrig. Men det händer ibland. Spyr hon och är lös i magen så skulle jag kontakta veterinär direkt. Då kan dom snabbt bli uttorkade. Fortsätter hon spy flera gånger kan det vara dags att ta bort maten under några timmar. Och skadar väl inte att ha kontakt med veterinär heller.

fanniiiiie
0

#1 Jo det var en ny mat. Tycker inte hon äter så fort, hon äter hellre lite då och då.

Lös i magen är hon inte.. Kan det ha varit hår hon spydde upp? Såg nästan lite ut som det blandat med lite av maten.. Det var en som sa till mig att det är normalt att katter spyr upp hårbollar typ?

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

Annso_
1

Det är delade meningar om det är "normalt" att dom spyr upp hårbollar men i MIN mening så är detta helt normalt eftersom dom tvättar sig så pass mycket och får i sig mycket hår..Spyr dom inte upp det så blir det ju stop i tarmen istället eftersom varken mage eller tarm kan göra något åt massa hår..Däremot ska man nog kolla efter andra anledningar om katten spyr väldigt ofta :)

fanniiiiie
0

Jaha okey, ja jag tycker då också det låter rimligt med tanke på hur mycket dom tvättar sig så!

Ja nu vet ju inte jag om hon spyr ofta, har ju som inte ens haft henne 1 vecka ännu hehe.. Men jag ser ju om det upprepar sig! Hon är då som hon varit sen jag hämtade hem henne, och verkar inte må dåligt på något sätt.

fanniiiiie
0

Nu spydde hon igen, är detta verkligen normalt??

Hon har sovit ända sen jag kom hem från skolan, och nu kröp hon fram underifrån min säng och så spydde hon….

Orolig!! Rynkar på näsan

fanniiiiie
0

Fast hon är fortf inte dålig i magen, utan bara spya och verkar trött. Hårboll igen, och lite "sörja" eller va man ska kalla det..

[SimonJennah]
0

Ett tips om det blir mycket hårbollar är att borsta mycket, så att det inte är lika mycket löst hår att få i sig. Det vanligaste för mina katter när dom kräkt har varit för mycket mat, men din verkar ju ha hårbollar. Tvättar hon sig mer än normalt? Och är det något annat än hårbollarna och att hon verkar trött? Mycket trött?

fanniiiiie
0

#7 Hm nja, först sov hon från ca 16 till 19. Fast hon var vaken väldigt länge inatt iofs och steg upp samtidigt som mig ca 07 imorse. 
Vet inte riktigt hur ofta en katt brukar tvätta sig? Inte tänkt på det så värst mycket då hon är min första somsagt och bara haft henne i ca 2veckor + lite längre..

fanniiiiie
0

Och ja nu har hon varit vaken sen 19 då och verkar bli piggare och piggare, hon åt och drack även här för ett tag sen.

LoAEmma
0

Är det ny mat och hon är känslig för den så kan hon ju kräkas upp maten, då brukar det kunna vara en hög med mat mera…

Är det hårboll så är det ju en blöt sörja med hår i hehe…
Håll koll bara så hon inte blir uttorkad!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

fanniiiiie
0

#10 Testade bara köpa någon ny mat då sist när hon spydde, tänkte "lyxa" till det lite då den var svin dyr.. Men sen dess har hon bara fått det hon alltid ätit.

Då var det nog hårboll! Hon spydde dock två högar den här gången, ena är jag lite osäker på om det var hårboll eller inte, men mest troligtvis var det nog de..

[SimonJennah]
0

Personligen tycker jag inte det verkar vara någon fara :) men skriv igen om det blir mer snart :0

fanniiiiie
0

#12 Skönt att höra! Får hoppas det är så, min lilla prinsessa…
Ja, det gör jag!