Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 13015 ggr
SuperLimm
0

Finns det "allergivänliga" katter?

Har funderat på det här länge nu och det här känns som ganska så rätt plats att fråga. Finns det allergivänliga kattraser? Typ som det finns med hundar menar jag. Finns det någon kattras (som inte är naken) som inte fäller särskillt mycket? Inte för att jag ens vet om jag kommer skaffa någon mer katt i framtiden, men om jag gör det. Jag är inte allergisk men är lite nyfiken på om det finns nån sån ras bara. Kan tänka mig devon rex (det är väl den som är lite krullig i pälsen?), att de inte fäller så mycket. Så, finns det och vilka raser isåfall?

Mvh Linn

Annso_
0

Om jag har fattat detta rätt så är det inte själva pälsen man är allergisk mot utan något som katten utsöndrar !? Så det är jätte svårt att veta vilka raser som är allergi vänliga

Hade en tjej här som var allergisk mot djur men katter brukar fungera felfritt, min skogis hoppade upp i hennes knä ( hon klappade henne inte ) och efter 10 min nös hon som en tok och blev JÄTTE snorig och rinnig i ögonen..
Tror det bästa är att få in några tips här sen om man är allergisk får man träffa olika uppfödare för att se vilken ras som passar en själv bäst.

Rafflan
0

Har hört rykten om att sibiriska katter kan vara allergi vänliga, även naken katter å såna med speciellt päls kan var allergi vänliga :)

Lusthan
0

Det är saliven som man oftast är allergisk emot och inte pälsen. Varför just rexkatter, nakenkatter och andra "allergivänliga" katter inte gör så att allergiker reagerar vet jag inte riktigt då dessa också borde putsa sig. Nakenkatter kan vara för att (vad jag hört kan vara helt fel) att de badas regelbundet och att saliven då försvinner. Har också hört ryktas om att just vita katter ska vara mer allergena än andra katter. Varför vet jag inte heller.

Omie91
2

Läste att norska skogisar ska fungera för många allergiker, medan en del allergiker säger att de inte alls fungerar för dem. Hm. Min svärmor är allergisk mot katter, men min "bondkatt" reagerar hon inte speciellt mycket på alls, vilket har resulterat i att hon skämmer bort honom extra mycket ^^ Det är ju inte pälsen man är allergisk mot, utan något som katter har i sitt saliv (kan minnas fel) . Sedan tror jag att det är väldigt individuellt för katter hur mycket eller lite av detta de producerar Glad

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Holtan
3

Cornish rex och Devon rex saknar/har mindre av ett protein som heter FEL-D, detta protein finns bla i saliv och urin. Så när katten tvättar sig så fastnar detta i pälsen och därför tror man ofta att det är pälsen man reagerar på.

Just djur som är "rexdjur" (denna ras finns bland katt, hund, häst, kanin) saknar detta och därför tål många allergiker dem.

Sibiriska katten är det inte "bevisat på" att den saknar detta protein, utan det är uppfödare och allergiker som intygar att även dessa kan fungera. Sedan kan man vara mer allergisk mot vissa individer inom en viss ras och även om ex en katthona löper så utsöndrar hon mer av detta hormon än annars. Detta gäller även kattungar.
Så du kan tåla den vuxna katten men inte kattungen. Därför är det viktigt att träffa vuxna katter separat och kattungar separat.

Jag personligen tål även ragdoll rätt bra jämfört med andra katter. Medans bengal är värst :P

Så hör dig för med de personer som har de katter du är intresserad av så får du säkert hälsa på och testa din allergi :)ä

[sakring]
0

Det flesta katter som badas någorlunda regelbundet är allergivänliga då det är proteiner i saliven som de tvättar pälsen med som orsakar allergier.

Yoda
1

#5 Var får du i från att rexar har mindre av det ämnet i saliven ??

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

AgnetaB
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag föder upp Sibirer (bilden) o har ingen allergi men vet flera som kan ha dem. Finns sk testhem att besöka för att kolla om man tål dem. Man kan få med en filt hem att ha i tex sängen över natten också.

[sakring]
0

# 7 Rexar har inte så myckte päls att vårda och inte nakenkatter heller. Vad som gör Sibiriska katter allegivänliga vet jag faktiskt inte.

Mest allergiframkallande är en okastrerad hankatt, därefter, kattungar och sedan en okastread honkatt. Kastreras katterna och badas med jämna mellanrum och får hjälp med pälsvård samt att man håller rent omkring sig så klarar de flesta som inte är hyperallergiska att ha katt.

Yoda
2

#9 Men att rexar inte har lika mycket päls är inte alls samma sak som att de har mindre av den allergiframkallande saliven.

Sedan tycker jag det är synd att säga att de flesta som inte är hyperallergiska klarar att ha katt bara man kastreras, badar och städar. Det är inte alls sant. Jag tycker man ska tänka efter både en och flera gånger innan man skaffar katt om man är allergisk. Min sambo är allergisk och vi föder upp Devon rex. Inte helt okomplicerat, för han känner absolut av katterna och speciellt vid födsel och när vi har kattungar. Du har rätt i att okastrerade hanar ofta är mer allergiframkallade, det märkte vi av här genom att sambon blev sämre när urinen började lukta lite.

Men när jag får kattungeköpare som är allergiska försöker jag informera och åter informera, samt att de får hälsa på flera gånger och jag har även erbjudit att låna hem en katt på prov. Men även detta är ingen garanti eftersom allergin kan komma långt efteråt.

Allergi är så otroligt komplext, så att folk rekommenderar både perser, maine coon och skogis som någon sorts allergivänligare ras bara för att de känner någon som tål dem är helt vansinnigt tycker jag. Att börja att titta mot raser som hårar mindre är ett bra steg, men absolut ingen garanti.

Det finns inga allergivänliga raser! Det är falsk marknadsföring.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

MonicaLagerquist
0

Jag har ju allergi mot katt och jag kan med daglig medicinering leva hjälpligt ihop med mina La Permer och cornishar.

Jag har vid ett flertal tillfällen lånat ut katter för provnosning och tyvärr så har de flesta reagerat med allergi.

Stolt ägare till tre La permer

SuperLimm
0

Okej jag känner mig mycket klokare nu! Kan istortsätt inget om olika kattraser. Oftast säger man att det är ett ämne i huden man är allergisk emot, typ som Mjäll fast det inte syns. Jag vet att det inte finns några allergifria raser, men inom de flesta djur finns det allergivänligare raser, sen är det ju aldrig någon garanti för att alla inte är allergiska mot dom. Min farmor är väldigt allergisk mot katt men de har en katt o den känner hon bara av när det är tex mycket pollen ute eller när hon är sjuk. Andra katter tål hon inte alls. Så visst är det väldigt olika vad man tål. Jag har än så länge bara fått konstaterat att jag har kvalsterallergi. Jag hoppas inte jag är allergisk mot katt iaf. Även om jag skulle vara det så vill jag inte göra mig av med mina katter, de är ju min familj.

Mvh Linn

MonicaLagerquist
1

#12 Att din farmor tål sin egen katt är inte alls märkligt.Vi är många som tål våra egan men blir dåliga av andras katter.Kroppen vänjer sig helt enkelt vid den egna katten.

Jag blir också sämre när jag är sjuk eller när det är mycket pollen i luften.

Stolt ägare till tre La permer

[sakring]
0

# 10 Jag säger inte att vissa raser är mer allergvänliga, vad jag sa var att rexar och nakenkatter inte har så mycket päls att vårda och därmed inte slickar sig så mycket. Nakenkatter ska dessutom badas oftare än vad man vanligtis gör med andra katter.

Min man var superallergisk mot katter då vi träffades 1976 men är numera inte allergisk öht detta är konstaterat genom test och att hans allergi också samt genom att han i tonåren när den debuterade fick åka in till sjukhus och få en spruta mot allergin.

Att jag känner till detta om allergier beror på att en av mina läkare är allergisk mot katter men ändå lever med dem och känner till dessa fakta. Vi började med att bada katten när min man skulle komma hem (han arbetar till sjöss) och att tvätta alla ställen som katten legat på dvs plädar då vi har skinnmöbler. Med tiden så blev han mer och mer sensibiliserad mot katten och tålde den.

När jag hade kattungar här så kunde han naturligtvis inte låta bli dem men fick då ta en allegergitablett per dag vilke både han och jag anser vara överkomligt.

Detta som läkare säger att man inte ska ha pälsdjur när barnen är små är humbug för då utsätts de inte för dessa allergener och får inget skydd mot dem. Spädbarn ska växa upp tillsammans med djur så att de utvecklar sitt immunförsvar. Jag avser naturligtvis inte folk som redan har allergier i släkten eller allegiska föräldrar.

Vill man ha katt som vuxen så ska man vara medveten om riskerna och fördelarna med katt eller vad det nu är som man vill ha. Men då är det på sin egen risk som man skaffar en katt. Sedan ärfrågan om man är så allgergisk att man inte kan stå ut med en katt eller om man kan tänka sig att bada den då och då samt att ta allergimedicin när det behövs. Det finns grader av allergi.

Vi lever numera med 5 katter som hårar ned och som badas väldigt sporadiskt.

Holtan
0

Jag får det ifrån lärare, uppfödare och veterinärer, samt att det står i div böcker och på nätet :)

Holtan
0

Tycker att detta kan ifrågasättas om det verkligen är "rätt" men de är väll ett allternativ I guess.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1107

Men 50 000 kr för en katt :S …