Uttråkad katt
Jag har en katt på 6 år som jag tog över vårdnaden för ca 3 årsedan. Hon är väldigt social, dock inte så kelig men leka vill hon, och uppmärksamhet vill hon ha. Hon ska alltid vara där andra människor är då hon inte trivs att vara ensam.
Men jag är orolig över att hon inte mår bra för hon vill egentligen leka hela dagen, och det har jag inte tid med. Jag brukar leka en stund med henne varje dag och ibland kan det blir många ggr under dagen. Men då hon inte leker sitter hon i närheten av mig och ser uttråkad ut eller går och lägger sig bara. Hon kan sova rätt mycket när hon är uttråkad.
Jag är orolig över att hon inte har det bra, för helst hade det ju varit bra om hon lekte på egen hand eller gick ut och aktiverade sig lite mer. När hon bara sitter inne hela tiden och väntar på uppmärksamhet kan ju inte vara bra i längden.
Hur ska jag göra?
Kanske en kattunge skulle pigga upp henne om du kan ha två katter
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag hade gärna haft en till för hennes skull, men jag är inneboende hos min mamma och hon vill inte ha fler katter. Men jag tror annars det hade vart ett bra alternativ. Hon har inget emot grannkatten iaf, de brukar nosa på varandra, så andra katter tror jag hon kan trivas med.
Katter sover oftast väldigt mycket. Den större delen av dygnet sover de ju. Du får försöka få henne att aktivera sig på andra sätt kanske. Leta mat och dylikt. Som att söka fast för katter.
Gå ut och gå med henne i sele, hon kanske inte gillar att gå ut själv.
#Det kan ju också vara ett alternativ.
Sele har jag svårt att tro att hon gillar då hon inte vill sitta fast i något, men jag har inte testat så man vet ju förstås aldrig. hon tycker väldigt mycket om att vara ute och promenera tillsammans med någon.
#5 Prova bara ha på selen utan att koppla på kopplet så hon får gå med selen i några minuter om dagen, öka på minutrana eftersom.. Hon vänjer sig till slut även om hon kanske ibörjan kommer åla som en tok för bli av med den..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag improviserade en liten stimulansleksak här om dagen. Jag tog en äggkartong för 12 ägg, klippte bort locket och klippte sedan kattgodisar i lite mindre bitar och lade en i varje "äggkopp" det tog i alla fall kattorn (jag har två) ca 10 min att få upp alla godisar. En annan enkel sak för stt aktivera din katt är att ta en plastflaska, skära av halsen på den och bränna kanterna så de blir "mjuka" lägg sedan torrfodret (eller godis om hon ej får torrfoder annars) i flaskan och låt henne jobba lite för maten. Jag har även tagit plastburkar och gjort hål nära botten som de måste sticka in tassen igenom för att komma åt maten. En kompis till mig "gömmer" godis lite lverallt i lägenheten innan hon går på jobb. Så då får katten en skattjakt att gå på undr dagen. Hon lägger godisarna en bit under soffan, på någon av bokhyllans lägre hyllor, under mattkanten o så vidare, det är ju viktigt att katten inte ska behöva skada sig eller tillhörigheterna för att komma åt godiset. För att aktivera min aktivaste katt hat jag börjat klickerträna med henne, hon är jätte engagerad i väca 30 min, sen tröttnar hon och tycler att det är rätt akönt att slippa mig.
tack för tips!:)
Vad är klickerträning?

http://www.youtube.com/watch?v=O6wgbCmaD8o&feature=related här har du en liten film om klickerträning för katt
Det såg riktigt intressant ut! säljer djuraffärer sådana klickers?

Jo, jag köpte en för 45kr. Vill du vara riktigt "snål" kan dubtex använda ett metallock från en syltburk o klicka på den där vacuumkontrollen. Som belöning använder jag torkat ankbröst som kag klipper i små kuber, typ 2x2mm. Dom ska ju inte bli mätta på godiset utan vilja ha mer :)