katt tankar...
Jag går och funderar på om jag skulle skaffa katt… Har hela livet velat ha en och inom en snart framtid skulle jag kunna skaffa om jag vill…
Men det är bara funderingar, vill inte hasta mig in i något..
Har läst lite om vad man behöver och så:
transportbur
Mat och vattenskålar
Kattlåda
klosax
Borste/kam
Leksaker
Klösträd
Egen liten bädd
Försäkra kissen :)
Kan ha glömt något :O.
Vill fråga lite, vilken Kattsand är bra/bäst att använda?
Vad ska jag ge katten för mat som är bra?
Behöver man ge katten torrfoder eller räcker det med blötmat?
Hur mycket kostar en katt i månaden ungefär :) ?
Ge gärna tips, allt är uppskattat :)!
Vill veta så mycket som möjligt innan jag beslutar något :).
Jag är ganska novis på kattägarskap själv (drygt 1år sedan vi skaffade vår ullboll) men har fångat upp en del kunskap på vägen. Ni mer erfarna får gärna rätta mig om jag säger något galet.
Jag tycker att du har tagit fram en bra grundlista.
Matskålen bör inte vara av plast eftersom sådana kan släppa ifrån sig kemikalier, så satsa på en i ex. keramik.
De flesta katter uppskattar en öppen låda och en del katter vill helst ha två lådor (en för nr1 och en för nr2). Om katten är en av de få som vill vara undangömd i en låda med huv så ta av "svängdörren" som brukar finnas på dessa. Det är inte roligt för katten att behöva utstå den stanken som blir där inne.
Vi använder parfymfri EverClean (kattsand) här hemma och den fungerar bra. Det finns billigare sand som verkar fungera för andra, ex. Cattia.
Det går mycket bra att enbart ge blötmat. Ex. Bozita (och även Mjau) blötmat har bra näringsvärden för att vara kommersiell mat. Tänk dock på att sakta gå över från den mat katten fått hos uppfödaren så det inte blir några snabba foderbyten.
Det viktigaste av allt är dock att katten får en bra start, dvs att den får trygghet hos sin uppfödare, vaccineras, försäkras och idmärks (och registreras) innan den kommer hem till dig. Det hjälper att förebygga problem med exempelvis kattsnuva som kan vara mycket svårt att få bort och är mycket plågsamt för den lilla kattungen.
Kika gärna in på sidor som kattstatus.se och bilda dig en egen uppfattning om hur läget ser ut för katter idag och hur man som köpare kan förbättra situationen. Det finns även en hel del bra tips där :)
Det är även viktigt att du inte släpper ut katten okastrerad om du planerar att låta katten bli utekatt. Utöver hälsoriskerna som kattsex kan ställa till med så är det större risk att katten vandrar iväg från hemmet som okastrerad. En katt kan dessutom bli könsmogen mycket tidigt.
För mig är det svårt att räkna månadskostnaden eftersom vi har en foderintollerant kisse som äter för ca 1000kr i månaden, men kom ihåg att alltid ha en buffert för självrisken och andra oförberedda kostnader. Första året tillkommer även kostnad för kastrering.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Sen är det lika bra att sätta dig in i huskatt vs raskatt redan från början och vad som anses vara bra vs dåliga uppfödare. för du vill ju inte stödja huskattsaveln eller dåliga uppfödare.
Hellre läsa på innan än att komma hem med en billig "raskatt/blandras" och sen trilla in på forumet och inse att du i princip blivit grundlurad.
Vet du med dig att du inte kommer avla från början så bör katten kastreras. Är du inte intresserad av någon raskatt så tycker jag att du ska kika in på de olika katthemmen som är smockfulla av underbara katter av alla dess slag. På så vis uppmuntrar du inte fortsatt huskattsavel, utan du hjälper =)
Funderar du inte på att ta hand om en hittekatt så är det raskatt som är alternativet och det SKA ALLTID följa med stamtavla!!! Allt annat är skitsnack och klassisk bedrägerimetod oavsett anledning.
Fördelen med raskatter är att katten kommer helt "färdig" vaccininerad och kollad samt att den kan försäkras för fulla beloppet. Uppfödaren är också viktig om några frågor dyker upp så är ofta uppfödarna tillmötesgående med frågor och support.
Det är helt enkelt värt att spara ihop till en raskatt MED stamtavla, du kan också fråga efter referenser till tidigare kattköpare så får du reda på hur uppfödaren är och andras erfarenheter.
Ett förslag är att gå till en kattuställning och titta på alla olika kattraser som är på plats och prata med utställarna =)
/Fridaybrew
Okej tack så jättemycket för många bra tips :)!
Jag planerar att det ska vara en innekatt och har tänkt att kastrera den.
Katten ska bara vara sällskapskatt så den ska kastreras. För mig spelar det ingen roll om det blir raskatt eller inte, tar gärna in en katt ifrån katthem :). Det viktigaste för mig är väl att det är en katt som är väldigt kärleksfull och tillgiven. :)
Vilket kön är bäst? Eller är det en smaksak :) ?

Oftast är väl kön en smaksak, iaf om den är kastrerad, men vissa katter (och även hundar) accepterar och tyr sig lättare till ett visst kön på människa… :-)
Medarbeterare på Kost
Har upptäckt en sak med det "4 skriver:
Många av mina kvinnliga bekanta har antingen hankatt eller tikar(hund) samt många av mina manliga bekanta har honkatt eller hanne(hund) !!! Själv har jag 2 stycken honkatter …. Eller det är bara slumpen ??
okej :) jo så kan det vara :)
Mycket viktigt har redan sagts av tidigare så ska försöka att inte upprepa något, men tänkte ge lite råd utifrån egna erfarenheter efter att ha växt upp i ett hem med katter och uppfödning.
En bra och dyrare Kattsand skulle jag säga kan vara mycket värt att investera i. För oss som för stunden har 6 katter hemma så blir besökande ofta förvånade över att det inte luktar mer katt inne hos oss, och det är mycket tack vare en bra Kattsand som behåller lukten i sanden, och genom att plocka lådorna dagligen förstås. Vi brukar också använda EverClean eller liknande sorter hemma. Vår första katt vi fick hem var en väldigt kräsen herre som bara ville ha finkornig sand, så det har vi fortsatt med sen dess, och det fungerar bra.
Bor man i en storstad så finns det ett majsbaserat material som blivit poppis för att sanden går att spola ner i toaletterna, minns dock inte vad det heter men borde gå att googla fram. Har dock inte testat detta själv men många ska vara nöjda med det.
Angående mat så skulle jag nog rekomendera mat anpassat för din typ av katt som du skaffar. Mycket torrfoder i matbutikerna är inget vi skulle kunna eller vill ge våra katter, då vi har många katter måste vi hitta mat som passar alla. Vi ger mestadels torrfoder av flera skäl då vi har en honkatt, som visserligen är tokig i mjukmat, men som har lätt för att bli lite.. rund. Så det är något de får då och då som godis mer. Sen har vi katter som inte ens luktar på mjukmaten utan bara äter torrfoder, medan andra katter äter precis allt. Sorter som Royall Canin, Hills, Eukanuba och Iams är exempel på torrfoder som vad jag vet ska vara torrfoder av bra kvalitét som vi alla använt oss av hemma i perioder. Mestadels är det dock Royal Canin vi använt, som går att få tag på i de flesta djuraffärer i Sverige, och som har brett sortiment med mat för de flesta typer av katterna, och dessutom nästan alltid uppskattat av katterna. Har sämre koll på blötfoder då det aldrig varit vårt huvudfoder till katterna.
Med flera katter kommer även problem med vikten. Vår största kastrerade hankatt måste ha en magrare kost, medan vår yngre katt som är under året och en magrare hona behöver fetare mat. Det har vi löst med att två olika foder där två katter får foder separat. Vi har även en låda där vi serverar den fetare maten som endast de katter som är tillräckligt smala kommer in. Förvånansvärt effektivt tips till alla där ute med liknande problem. :)
Vi har en hona som inte tål mjukmat som innehåller fisk märkligt nog, så köper vi mjukmat är de bara vara av fågel/kött-varianterna. Fisk-sorten får henne att kräkas över hela huset, av någon okänd anledning.
När det kommer till mat överlag så kan ma helt enkelt få prova sig fram. Mycket mat i de vanliga butikerna duger alldeles utmärkt för de flesta katter eller om man bara har en som är mindre kräsen utan särskilda behov, men man får vara uppmärksam. För oss med fler katter är det alltid en djungel att hitta mat som passar alla katterna, och katterna visar ofta vad de tycker om maten vi ger dem då det är förvånansvärt stor skillnad i smak och kvalitet på märkerna, och vissa katter är mer kräsna än andra. Vår första katt, som även var kräsen med sanden, var speciellt kräsen i maten. Var det inte gott åt han inte helt enkelt då han var bortskämd i maten redan när vi ick honom och blev vår gourmet-katt. Exempelvis så uppskattade han mer att smaka mögelostar framför hushållsostar.. *lillfingret*
Köper man mat på djuraffärer eller hos veterinärer så brukar de kunna hjälpa en fram till mat som passar ens egen katt.
Kan tänka mig att en kastrerad innekatt som du säger att du tänkt skaffa troligen, likt våra rundare kastrater, har lättare att lägga på hullet så en magrare mat skulle jag rekomendera (vår kastrerade gourmet-katt var ett undantag som höll sig smal och fin livet ut och inte fick äta för mager mat). Finns mat som är anpassat från allt till aktiva katter, runda katter, innekatte, utekatter, lata katter, långhåriga katter och katter som kräks mycket.
Vi hade mycket problem med hårbollar hemma hos alla våra katter, och provade Roal Canins Hairball och våra problem var lösta, så det är nog fodret vi använder mestadels idag om jag inte minns fel.
Ett annat tips jag kan ge utifrån våra katter är att katter ofta vill ha mat och vatten på olika platser i huset/lägenheten. Våra två första katter mer eller mindre vägrade att dricka vatten ur en vanlig skål som stod vid maten, och drack bara ur rinnande vatten som kranar, så det blev köp av en liten vattenautomat som hela tiden håller vattnet rinnande som fick stå i ett eget hörn som gjorde alla katterna nöjda om alla nu mera dricker ur. Finns i flera varianter och prisklasser, men är absolut inget måste att skaffa, men fungerar bra för oss. Men även om du inte inskaffar en vattenautomat så kan de vara värt att prova att ha vattenskålen en bit ifrån matskålarna om man tycker att katten dricker dåligt eller helst dricker på mindre passande ställen.
Angående kön på katter då. Förstås är det omöjligt att dra kön vs temperament över en kam då katter kommer med lika många olika personligheter som vi människor gör, men i överlag så kan man se en marginal skillnad bland våra katter åtminstone.
Om jag själv skulle välja en katt idag nog välja en kastrerad hankatt, då våra hankatter är alla riktiga myskillar och kan inte tänka mig kattflocken utan en grabb som balanserar upp vår flock. Honkatterna hos oss kanske inte är lika närgångna just, men är fortfarande tillgivna katter som kanske har mer egna starkare viljor och personligheter som är väldigt roliga att lära känna. Vi brukar alltid känna oss mer hedrade när en av våra honor bestämmer sig för att visa närhet, även om de flesta uppskattar kel dagligen. Herrarna brukar dock käva betydligt mer kel. En herre kräver gos och uppmärksamhet ständig att man nästan blir trött på honom, och vill nästan alltid att man ska bära runt på honom vare sig man har tid eller inte, och vår andre unge hane är lite likadan. Så ibland kan honorna kännas me lätthanterliga som sköter sig själva mer. Våra honor verkar i överlag ha en högre mängd intelligens och stolthet.. Älskar dock att vi har möjlighet till att ha både hanar och honor, då de alla bidrar med sin personlighet och charm, och skulle inte vilja vara utan våra hanar eller honor.
Tror dock att oavsett kön så får man nog en härligare och mer avslappnad katt när den är kastrerad, så egentligen är nog kastrering de bästa man kan rekomendera så vida katten har ett bra temperament från början. En go katt, blir goare.
Och som du sa så är nog kön helt en smaksak sen och egentligen mindre viktigt. Har katten bara ett bra temperament och är uppfostrad väl, dvs lärt sig att respektera människor genom att varken klösa eller bitas, så spelar könet mindre roll sen. En katt som går att hantera och bära utan klösmärken gör stor skillnad, och det går att uppfostra en katt bättre än man tror. Katter likt alla djur behöver uppfostras för att bli bra familjekatter men skillnaden från en hund är ju att det är svårare att dressera en katt till att göra små konster och liknande, men respekten ska finnas där för människor oavsett. Till en hund måste man vara ledare, men till en katt får man kanske nöja sig med att se till att man blir dess jämlike, ur kattens perspektiv. ;) En katt som har kommandot blir väl inte farlig i samma usträckning som en hund kan bli, men blir ju inte direkt rolig att ha hemma när man har en katt som alltid håller sig undan i rädsla för människor, eller klöser så fort man vill hälsa.
Kort sagt, en väl uppfostrad katt med bra temperament skulle jag själv anse är mitt viktigaste kriterie oavsett kattens kön eller utseende för min katt. Så klart, tar man en katt från katthem är det svårt att i förhand veta vad man får hem för katt, eller veta vad den råkat ut för, men det gäller då at anpassa sig till sin katt, och oavsett vilken katt man köper så ska man vara beredd på att lägga ner mer tid på sin katt än man kanske tror för att få den tam och trevlig.
Ett tips är att tidigt ta med katten på olika mindre bilturer då och då. En katt som är van vid bilkörning och transportburar kan vara oumbärligt vid allt från resor till kattvakter till veterinärer. Vi har tränat våra katter redan från kattungar genom att ta med på mindre sträckor så de blir vana att resa runt, och ganska ofta så tycker de att en biltur är lite roligt. Som utställningskatter är de såklart viktigt, men även i vardagen är det skönt. Att bara ta med en katt till veterinären ger ju mest dåliga erfarenheter med bil oftast, men när de får följa med lite då och då så kan bilkörning bli ett kul äventyr. Vi har därför sällan problem med att ta med katter till bekanta om vi ska resa över en helg eller liknande, och i slutändan sällan problem med att ta med en katt till veterinären. En av våra yngsta katter hängde exempelvis med på cruising där han satt och nyfiket titta ut genom föstret när vi tuffa fram i sakta fart och studerade människorna utanför lika mycket som de studerade den "märkliga" katten.
Ett annat tips är att skaffa en bra sele och rejält, inte allt för kort, koppel och ta med sig sin innekatt på promenader. Att hitta en bra sele är inte alltid lätt när man har stora skogkatter som vi, och vår största katt måste faktiskt ha en hundsele till och med för att kattselarna blir för små och obekväma för honom.
Tränar man en katt tidigt och ofta, och med en gnutta tålamod, så är det inga konstigheter att ta en tur runt kvarteret eller närliggande skog till slut, även om man får räkna med mer egen viljaoch åsikter än från en hund förstås. ;) Men även en innekatt behöver ju komma ut och röra på sig för att må bra. I början så kan man ta samma sträcka varje gång för att katten lättare ska lära sig vart den ska gå och att den ska gå. Nu mera kan vi mer eller mindre ta med alla våra katter på kortare promenader, och under sommaren så blir det en promenad om dagen minst, och med våra livligare katter med mer energi så kan det bli två. Det är väldigt kul att kunna ta med sin katt på en liten promenad, och man möter nästan alltid fascinerade människor som tittar som om de aldrig sett en katt förr.
Sammanfattningsvis så oavsett vilken katt man har, så ska man försöka umgås mycket med sin katt så man får mycket glädje av sitt djur. Många bekanta med katter har sina katter som utekatter eller katter som mestadels får sköta sig själva brukar förundras över hur sociala och trevliga våra katter är, och vi har botat flera människor som har rädsla för katter, eller i allmänhet inte tycker om katter. Katter klarar ju av att sköta sig själva relativt bra, men det blir så mycket roligare när man lagt ner mycket tid på sina katter och i gengäld får en härlig livskamrat som älskar dig minst lika mycket som man själv älskar katten.
Nu fick du en mindre novell att läsa, men tycker det är roligt att kunna dela med mig av egna erfarenheter på sånt som vi inte visste innan vi skaffade katt, och sånt som gjort att vi och våra gäster har mer glädje av våra katter, och som gjort att vi kommit våra katter väldigt nära, och de blir mer nära oss, som riktiga familjemedlemmar. Hoppas du finner tipsen någorlunda användbara, och inte bara avskräckande. :)
Lycka till med kattköpet om/när det blir av!
Jag är jättetacksam för din mindre novell, massa bra tips :)! Väldigt tacksam!
#7 Ang din katt som kräks av mat med fisk i, det är inte konstigt alls. Fisk är den allra vanligaste allergin hos katter. Man ska helt undvika att ge katter fisk över huvudtaget då det innehåller ett ämne (vars namn jag glömt bort just nu) som hindrar upptaget av B-vitamin.
#8 Kul att höra! Bra att man kan vara till hjälp. #9 Då fick man lära sig något nytt! Tack så mycket. Har inte hört om fiskallergi tidigare hos katter, och vi har ju slutat att ge fisk alls för att vi har en känslig dam där hemma. Men då ska vi inte ge fisk i framtiden heller.
Såg att du hade planerat att det skulle vara en innekatt. Ett tips då är att ha många klätterträd och leka mycket med katten, annars får du nog inte sova på nätterna! Kastrerade hankatter har en tendens att bli lekfulla som kattungar igen… Stod det iaf i en bok jag läste, och det stämmer bra på min katt.
Man får hålla rutin på lekandet så går det bra! Jag försöker leka med honom morgon och kväll eftersom det är då katter jagar. Kvällen skulle jag säga är extra viktigt om du vill sova gott ;P Ge honom mat direkt efter leken, för det är katters rutin: jaga - äta - sova!
Lämna lite fönsterplats åt honom också på fönsterbrädan. Det är en populär plats här hemma iaf!
Lycka till! 
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
# 11
Okej tack så mycket för tipsen :)!
Försäkra katten 3 veckor innan du ska hämta den för då gäller försäkringen även sjukdom som kan bryta ut då den kommer i en ny miljö. Det är nämligen 3 veckors karens vid sjukdom på en nytecknad försäkring.
Jag har ett fantastiskt tips. Skaffa dig en siames/oriental - världens underbaraste kattras! ^^