För smal?
Hej! Som några kanske sett i min andra tråd, så har jag hämtat hem en katt i fredags. Och eftersom det är min första, så är jag inte så värst duktig på dom.
Iallafall, tycker Molly verkar vara väldigt smal.. På bilder o så, så ser hon stor ut. Men det är bara pälsen. Sen när jag bär henne o känner hennes kropp så tycker jag hon verkar väldigt väldigt smal, även en av mina vänner reagerade på det.
Hon är så kräsen, hon äter bara själva gelén i maten, inte dom där bitarna.. Kan det ha med det o göra? Testat mosa ihop allting men då äter hon inte alls så det gick ju inte..
Hur vet man om en katt är för smal/undernärd?
Mvh Fanny 
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Man ska väl kunna känna revbenen lite, men dom ska inte sticka ut. Samt att dom ska ha en midja. Svårt att beskriva och jag är inte särskilt säker angående sånt själv :P Är damen kastrerad?
Du ska ana samtliga revben och de ska ha en midja. Kanske ska du testa en annan matsort, för hon kan ju inte leva på gelé!
Man känner revbenen väldigt tydligt tycker jag..
#2 Hon vägrar, har försökt har flera olika sorter hemma.. Tips på hur jag ska göra??
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Inte kastrerad, men förra ägarna gav ppiller & dom sa att dom tyckte jag också borde ge det.
Ge inte p-piller utan kastera istället. Vad åt hon hos förra ägaren?
#5 Det var dom som skickade med den där maten med gelé, o så sa dom att hon bara äter gelén från den! Men testade nu med något torrfoder som heter Bilanx sensitive with lamb & rice, den äter hon nu! Är den bra?
Varför ge henne P-piller som kan ge alla möjliga sjukdommar. Jag skulle kastrera henne så fort så fort som möjligt.Det är säkert det som gör henne mager bla.
Menar du att de bara fodrat henne med mat som hon bara ätit gelen ifrån, inget annat?
P-piller är tänkt att man ska ge till katter under en kort tid, tex avelshonor som löper väldigt kraftigt. Katter som inte ska gå i avel mår bäst av att kastreras. Långvarigt bruk av p-piller ökar risken för juvertumörer, besvär i livmodern och diabetes. Kastreringen däremot är ett engångsingrepp som sällan ger allvarliga komplikationer. Efter kastreringen slipper man mecket med att ge p-piller och man behöver inte oroa sig för biverkningarna som p-piller kan ge. :)
Källor:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19851004000057&DocTypeID=32
http://www.agria.se/katt/artikel/kastrera-katten--varfor-det
#7 Nej, fick med något torrfoder av dom också så verkar som att dom gett av det också då påsen var öppnad. Men dom pratade bara om den där gelé-maten när jag hämtade henne så var nog jag som inte förstod.
Men då är det ju fortfarande det att hon är så smal
#8 Jaha okey, då vet jag! Vad går en kastrering på då ungefär? 
Brukar ligga mellan 700-1200 kr om jag inte minns fel. Det sköna är ju att det är en engångssumma. :) Om katten inte är ID-märkt än kan man passa på att göra det samtidigt!
#10 Att kastrera en hona brukar kosta ungefär 1000kr, det är bättre att kastrera henne än att alltid köpa p-piller vilket är dåligt för katten och det blir dyrare. Jag köpte en gång p-piller till min hona och veterinären varnade oss om man som kunde hända så jag vågade aldrig ge henne dom ..
#11 Tack då ska jag göra det! 
Jag menade: veterinären varnade oss om vad som kunde hända.
#13 Toppen! :D Då kan du även fråga om veterinären tycker att din kisse är för smal. Vissa katter är smala pga deras gener och det behöver inte vara någon fara. Jag har en katt som alltid varit väldigt smal (smalare än alla andra katter vi haft) och nu är han 16 år gammal och still going strong. 
#15 Okeyokey, det ska jag göra!
Tack för svaren alla! 
#16 vilken söt bild på er 2 :)