Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2479 ggr
Lusthan
6

Kattvakt, perser

Är kattvakt åt grannens perser nu i veckan och slås av vilken skillnad på päls det är jämfört med mina huskatter. Han har massor med tovor som jag ska föröka klippa/borsta bort idag. Ögonen rinner på han och det är inte ljus klar vätska utan brun som fastnar i pälsen och blir tjocka klumpar vid ögonen om man inte är där och gör rent. Han låter förskräckligt också, som om han snarkar. Inte hela tiden men ibland. Varför avlar man på sånt? Päls som ser smutsig ut och tovar sig, ögon som rinner och en katt som snarkar utan att sova. Jag kommer nog aldrig vilja ha en perser, tycker synd om han… Är alla perserkatter likadana?

vinteralvan
0

Stackarn Rynkar på näsan.

Jessicahagstrom94
0

nej alla perser är inte likadana(?) stackars den katten! :(

Lusthan
4

Ja lite synd är det om han. Hans halvbror tycks det inte vara lika illa med men jag förstår ändå inte hur man tänker.. Eller hur tänker man egentligen som uppfödare? Är man ute efter att de ska se ut som roadkills och låta som om de har en timme kvar i livet när de andas? Jag är ärligt mycket förvirrad över hur tankegångar går kring avel på perser… Då även på de som tycks kunna andas och inte har rinniga ögon på det här sättet.

Jessicahagstrom94
0

jag kan ingenting om perser men jag tror ju knappast att det är meningen att katterna ska bli så, man vill ju att dom ska må så bra och vara så problemfria som möjligt. sen vet jag inte hur du menar att den ser ut när du säger roadkills riktigt? ;)

jag föredrar själv typ.. alla andra katter framför perser och exotic för jag tycker inte om hur dom ser ut i ansiktet riktigt. finns ju ganska söta persers och jag har inget emot rasen för det är ju trots allt katter, men nja, föredrar dom andra raserna framför dom lär jag säga.

Lusthan
1

Tillplattad i ansiktet är det jag menar. Jag har sett fina perserkatter som inte är riktigt lika tillplattade. Troligtvis sparsamt avlad linje eller blandning (huskatt). Jag tänker också att man inte vill att katterna ska må dåligt men ibland undrar jag hur man tänker. Det är en jättego katt annars men han är inte det vackraste jag har sett om man säger så. Pälsen blir bättre när jag borstar den men vill inte göra allt på en gång. Måste ju göra ont att få bort tovorna. De flesta tovorna kom nog när han var hos den andra kattvakten där det inte fungerade. Han gömde sig bara då.. Men en del tovor är nog lite äldre. Måste vara ett helvete att hålla pälsen tovfri…

[silkesnosen]
0

Alltså en korrekt avlad perser snarkar inte. Min snarkar aldrig och då har han ändå en knäck på tårkanalen och är ngt sned. Jag älskar rasen, men visst lite pyssel är det, men det är olika mellan linjer också. Ögonrinnet avhjälps lätt med rätt produkter, som jag skrev på perser i fokus, men jag anser att det finns alldeles för många som avlar utan kunskap och som skadar perserns och Exotics rykte!

Lusthan
0

Ah, jag undrar om detta inte är en blandning också. Det finns såvitt jag vet ingen stamtavla på herrn. Han tycks vara helt sönderavlad… Tycker lite synd om. Skulle putsa magen på han nu och där är det jättetovor. Gör nog rejält ont, borde ha en rakapparat känner jag. Borde nästan ha lugnande medel…

fvanilla
0

Om det inte finns en stamtavla så är det ju en huskatt, och det kan ju ha varit en BYB som har sönderavlat stackarn. :( Ingen seriös uppfödare skulle ju inte ta ut stamtavla på sina ungar.

htt
0

Fast tovorna handlar väl snarare om att hans päls är miss-skött av ägaren?

Lusthan
0

Jag tänker mest på kvalitén på pälsen, att det blir så mycket tovor. Jag har en långhårig katt själv, huskatt, som jag inte behöver borsta eller tvätta. Han är fin och otovig ändå. Självklart är pälsen misskött men missar man att borsta en dag så blir det ju ett antal tovor. Nu förstår jag ju att han antagligen är ett undantag och är helt fel- och sönderavlad men jag känner mig skeptisk ändå.. Han har dock världens bästa psyke. Snäll, lätthanterlig, kelig men ändå självständig och lite pratig. Mina katter och han har aldrig ens fräst åt varann, det är som att de alltid känt varann. Så jag förstår ju varför man tycker om rasen. Jag är inne på en fjärde gång av att klippa och borsta idag och snart är jag klar runt huvudet och mellan frambenen…

[silkesnosen]
0

Perser har väldigt mkt underull, så därfär kan pälsen tova sig om man inte håller efter den.

Lusthan
2

Jo, det förstår jag. Känns ju skönt att kunna utesluta en ras för framtiden. Det är dock inte utseendemässigt (det platta ansiktet) eller beteendet utan pälsen och lite de komplikationer som kan komma med det platta ansiktet. Får hoppas att jag får bort alla tovorna här och kan hålla efter pälsen på ett vettigt sätt.

Thaeri
4

Som jag har förstått det hänger platt ansikte, svårskött päls och njursjukdom ihop, och det är att när det plattnosade persern kom hit för 20 år sedan övergav man många skandinaviska linjer och började avla på de amerikanska istället, och hade bara utställningsresultat för ögonen.

Jag har sett siffror på att så mycket som att 90 % av avelsmaterialet försvann, och att njursjukdomen PKD gick från till i de flesta fall sjuk men man kunde överleva till i så gott som alltid dödlig :(

Och pälsen blev spaktakulär med dessa linjer också, men man behövde borsta två gånger om dagen för att den skulle hålla sig.

Allt detta för att det ansågs finare att ha en katt som såg ut som att den hade sprungit in i en vägg, kombinerat med en som aldrig fick en riktig vinterpäls Rynkar på näsan

dagdrivarn
7

Först och främst vill jag klargöra att andningssvårigheter och rinnande ögon har INGENTING med det korta huvudet att göra!!! Oavsett vad jag eller någon annan personligen tycker om utseendet skall man inte blanda ihop tyckande med faktiska problem.

Jag har haft en CRX med enormt rinnande ögon (pga trånga tårkanaler) jag har också träffat på en extremt snorkig MCO. Det stämmer att Perser/Excotic under en period tidigare råkade ut för ett par linjer med extremt trånga näsgångar vilket resulterade i tron att alla är sådana. Det stämmer att problemen dök upp med ett par katter importerade från USA, men problemt har som sagt med trånga näsgångar att göra och inte med korta näsgångar. Seriösa uppfödare har kvickt valt bort de individer som haft dessa problem.

Njursjukdomen PKD har heller inget med de korta ansiktet att göra utan finns i stor utsträckning hos flera olika raser, Perser/Exotic har bara råkat ut för det i en aningen större grad än vissa andra raser, vilket de effektivt avlat bort med hjälp av dna-tester. Idag är HD ett bra mycket större problem hos rasen än vad PKD är.

Sen kan jag inte säga att jag skulle vilja ha en perser/exotic för allt i världen, inte heller gillar jag att man avlat på dem på ett sätt som gjort dem plattare och plattare och jag är övertygad om att det inte är hälsosamt, inte heller gillar jag utseendet. Men jag har vänner med extremtypade och dessa har varken rinnande ögon eller problem med snarkningar.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Lusthan
0

Den här stackarn har råkat ut för nån som avlat helt galet eller så hade han extrem otur för han låter inte bra. Har svårt att äta och låter bedrövligt emellanåt. Ögonen ser bättre ut nu när jag tvättar men det som kommer är rostfärgat… Jag har fått bort alla tovor, de fyllde en förpackning för nektariner som man köper i butik. Jag får dock anstränga mig för att se till att han inte ser likadan ut sen. Underbart temperament och charmig katt till tusen. Hade vi inte så långa redan hade jag kidnappat han direkt… Men pälsen är ett helvete, jag vill ha lättskötta katter. Det innebär dock inte att jag inte gör vad som krävs. Som nu exempelvis. Jag borstar gärna för det krävs men föredrar korthåriga katter som inte kräver daglig skötsel.

dagdrivarn
1

Verkligen urtrist när katter råkar ut för oseriösa uppfödare som glatt avlar på diverse defekter och brister. Främst inom BYB-aveln där man glatt avlar på diverse godtyckliga katter och gör allsköns blandningar som man sen tar hutlöst betalt för och de som får lida är katterna och deras intet ont anande köpare :-(

Nu har jag inte läst allt och vet inte om denna faktiskt kommer från en reggad uppfödare, rent krasst så "behöver" det ju inte vara en oseriös uppfödare utan kan helt enkelt också vara så att gamla gener långt bakifrån slagit igenom hos en enstaka individ och orskakat sånt här. En nogräknad uppfödare skulle ju aldrig avla vidare på en sådan katt vilket ju inte gjorts om så är fallet med denna.

Annars kan jag bara hålla med, skulle aldrig orka med en katt som krävde daglig pälsvård, är så glad i mina MCO som endast behöver pälsvård då och då :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lusthan
0

Ägaren har ingen stamtavla på katten och han är inte chippad eller tatuerad så jag tycker det luktar oseriöst lång väg. Sen håller jag med, det skulle kunna vara ren otur om det vore en seriös uppfödare. Halvsyskon till katten ser dockbinte ut att ha samma problem som denna. Nu när jag rett ut pälsen och tvättat ansiktet (ögon och nos) så börjar han se ganska söt ut. Han är riktigt fulsöt. Jag har en långhårig huskatt som jag behöver borsta endast under hakan och lite på magen ibland. Det är lyx på hög nivå vad gäller långhåriga katter. Main coon är fina katter, jag är nyfiken på se också men är orolig för fällning… Vi letar ras för framtiden och då är pälsen ett krav förutom personlighet och temperament. Perser är uteslutet trots det bra temperamentet. Sen föredrar jag mer livliga katter. Om jag fick för sambon skulle jag köpa en Sphynx men han tycker att de är läskiga. :-D

Thaeri
1

#14, som jag har förstått det har rinnigheten med ögonformen och nosens placering att göra, eller?

Högt placerad nos betyder att tårarna hellre rinner över kanten än tar den naturliga vägen ner i nosen då nosen faktiskt inte är ner längre, och kombinera detta med stora runda ögon där den lägsta delen på ögat inte är vid tårkanalen och man får problem.

Det känns som att det är så många problem som samlats i en ras, och att det beror dels på exteriören i sig, men även på hur man har gjort för att ha kommit dit, och då lämnar jag längden på nosen helt därhän.

dagdrivarn
0

Rinnigheten såväl som snorkande andning har med trånga tårkanaler/näsgångar att göra inte med vart nosen i sig är placerad.

De Perser/Exotic som jag känner väl har inga dylika problem överhuvudtaget och hör till de verkligt extrema i typen.

Formen på ögonen kan ju däremot spela in till viss del, ett öga som t ex sphynxen som inte har ikring samlar ju lätt på sig gugg i ögonvrån, ett djupt liggande öga får gärna ögongojs i ögonvrån, ett ytligt öga rinner ju gärna lättare över än ett djupare liggande. Så visst så sett påverkar det ju en aning, men inte så att det skall bli ett problem, då handlar det mer om andra faktorer trånga ögongångar eller stopp i ögongång kan vilken katt som helst råka ut för, jag hade ju som sagt en CRX med konstant rinnande ögon pga trånga tårkanaler.

(Sen har jag personligen ett starkt motstånd mot denna typ av avel egentligen extremavel i alla dess former, jag stöttar på intet vis eller ens gillar hur rasen ser ut idag).

Tycker inte de har mer fel än någon annan ras?

PKD finns hos flera andra raser, HCM likaså, HD finns också hos de flesta raser i större eller mindre företeelse.

Perser/Exotic har tagit itu med PKD och har fått fram ett DNA-test för rasen som fungerar fint vilket gör att sjukdomen sakta är på väg att försvinna ur rasen. HD och HCM är ju tyvärr knepigare.

I övrigt vet jag inte vad de skulle ha för stora problem som samlats hos dem mer än andra raser? Bettfel men dessa finns ju även hos andra raser, en hel del MCO har underbett t ex. helt ok så länge det inte överskrider 2 mm.

I övrigt finns ju småfel som dyker upp hos alla raser vissa mer än andra, skelögdhet, dövhet hos vita, svansknickar, sternumkrokar, navelbråck, flatchest mm mm mm.

S*Dagdrivarn Maine Coon