Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2700 ggr
liiillap
0

Färskfoder till katt ??

Hej alla katttokiga människor här på iFokus. Jag har en fråga och den lyder så här : 
Finns det färskfoder till katter som det finns till hundar ?

Jag har nu börjat studerat igen efter sommarlovet.. och kommer få ett högre studiebidrag än tidigare.. och Tänkte då ge både hunden och katterna bättre mat.. och vad är inte bättre än färskfoder om man inte kan Barfa ? :D

Silvestris
1

Det finns inget färskfoder (helfoder) utformat för katt.

liiillap
0

Vad tråkigt :(

liiillap
0

Förslag på ett bra torrfoder då?

jbe
0

Du kan köpa färskfoder gjord av kyckling. Min bengal äter detta och hon bara älskar det Oskyldig

liiillap
0

Märke ? och vart kan man köpa det :)

Lusthan
2

Jag skulle barfa eller ge blötmat. Mjau eller bozita är bra då. Kolla barf iFokus, där kan man få jättemycket hjälp. :-)

jbe
0

Märket heter Vom og hundemat och kommer från Norge. Det jag ger är alltså 100% mald kyckling utan innanmäte, skinn eller klor. Ser ut som köttfärs. Du kan kolla efter återförsäljare här: http://www.vomoghundemat.se/index.php

liiillap
1

#6 Nu är det ju så att jag inte kan eller har tiden till att Barfa och maten ska vara så enkelt att bara hälla upp åt dom .. då Pappa heller inte vill lära sig något.. är även han som har sköt katternas mat :P

#7 Men är det ett kattfärsk foder ? 
eftersom katter behöver taurin?

jbe
0

#8 Jag ger det inte som helfoder. Det är fryst.

jbe
0

#8 Dessutom finns ju taurin i den råa kycklingen.

liiillap
0

#9 jag villl ha ett helfoder så .. :/

Rumblebee
0

Tror att det närmsta man kan komma färfoder som är utformat för katter, är antingen att man själv barfar (vilket du skrev att du inte kan), eller ger bra blötmat som Mjau eller Bozita som föreslagits. För de två märkena innehåller allt en katt behöver. Och blötmat är ju en lättserverad måltid också =)

liiillap
0

12# Jo men tanken med det hela är ju att Pappa ska slippa köpa små foderpåsar som innehåller 2 kg bara .. och blötmaten är ju bara på små burkar / tetror så får helt enkelt bara köpa ett bättre torrfoder :P

Rumblebee
1

#13 Fast  om det handlar om att slippa hålla på och småhandla djurmat varför inte beställa från http://animail.se/ eller http://zoomarknad.se/article-view.asp?articleid=1 och köpa storpack och få det leverarat till dörren? Glad

BARFmycat
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr så finns inget sådant..
Om man besitter lite kunskap så kan man komplettera hundkorvar, men då kan man lika gärna helBARF:a för man måste kunna lika mycket för att genomföra det korrekt.

Näst bästa alternativet är att ge blötfoder, det finns ingen anledning alls att ge torrfoder så det kan du skippa. Vill man få in lite rått kött i kosten kan man ge upp till 30% utav den totala dieten utan att behöva komplettera köttet.

Har gjort ett mycket förenklat recept som innehåller det absolut viktigaste, om man vill ge sin katt lite BARF i vardagen men inte är redo att BARF:a fullt ut. Kan ges några veckor i streck eller dagligen i mindre mängder, ca 30-70% om resten kompletteras med blöt/torrfoder, bifogar i inlägget

Det fodret är inte komplett och kommer sannolikt ge brister om det ges under en längre period. Som du sa, det saknar innanmäte. Då saknas alltså lever och hjärta, vilket är essentiellt för katter. A-vitaminbrist och taurinbrist ger allvarliga följder!

Det är dåligt med taurin i kyckling, det enda sättet att få i katten tillräckligt med taurin är antingen genom att ge hjärta eller taurintillskott. Katter kan inte tillverka eget taurin, och har högt behov av det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
0

VoHs kyckling är iofs vitaminiserat så det innehåller tillräckligt med A-vitamin samt av de flesta andra vitaminer (lite för lite av vissa B-vitaminer) och mineraler. Taurin är egentligen inte ett problem med kyckling heller, men eftersom det handlar om fryst färdigmat är det svårt att veta dels hur mycket taurin som fanns i från början samt hur mycket som har försvunnit under frysningen/tiningen.

BARFmycat
0

Jaha, jag tog jbe på orden och trodde att det bara var mald kyckling utan innanmäte. Men dåså, ett problem mindre.

Du anser att man kan BARF:a utan ett ge hjärta?

Sweelin
0

Nvm

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Silvestris
0

#17 Ja, förutsatt att man tillsätter taurin och i det hör fallet även B-vitaminer. Då funkar VoH.

BARFmycat
0

Men du skrev ju nyss att taurinet inte var ett problem, och nu ska man ändå tillsätta det till kyckling?

Silvestris
0

#20 Jag skrev även att man inte har koll på det slutliga taurinvärdet eftersom maten har varit fryst (och du vet inte hur länge den varit fryst) vilket innebär att du inte har koll på slutvärdet. Därför skulle jag tillsätta taurin. Köper jag färsk kyckling oroar jag mig inte för taurinhalten för den är bra i kyckling.

Sophey
1

Du kan ge enbart mjau eller bozita blotmat som ar helfoder for katter i alla aldrar och enkelt att ge. Som torrfoder rekomenderar jag Applaws som kan kopas pa zooplus.

Medarbetare på matlust

BARFmycat
0

Men det var ju inte det jag frågade, jag frågade om du anser att man inte behöver tillsätta hjärta om man BARF:ar med kyckling.

Ja det var då helt främmande uppgifter för mig, trodde man måste ge hjärta för att inget annat kött är tillräcklgt taurinrikt. Å andra sidan har jag alrig lyckats hitta några säkra uppgifter på hur mycket taurin en köttsort innehåller.

Silvestris
0

Nej, det ska inte behövas. 1 kg hel kyckling innehåller drygt 1 g taurin vilket i torrsubstans blir lite mer än 0,3% vilket ligger över AAFCOs rekommendationer på 0,2%. Det förutsätter dock att vi snackar färsk kyckling eftersom frysning och tining kan minska taurinhalten.

Wand
0

Nu finns det ingen anledning till att bråka om barfkunskaper så jag tycker att ni ska hålla tråden ren till ämnet. 

Har inga större foderkunskaper då det kommer till katt (bortsett från vetskapen om vad som är bra för dem) så jag vill gärna följa denna tråd i alla fall.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

liiillap
0

Som vanligt så Går tråden ur ämnet :/ 
Men har löst på mitt sätt ( det som var enklast ) och det vara att gå till en Zoo butik och rådfråga vad mina katter behöver. Vet att dom är duktiga på att sälja in sina märken.
Men jag är nöjd med min lösning (ett dyrare och bättre torrfoder )

Säg bu eller bä om det men jag är ingen Barf fantast och katter får råttkött oxå ibland.. har även testat att gett dom rått kyckling hjärta ochd et ratade dom :/

ElinaPersson
0

#26 så bra det löste sig, hoppas det är spannmålsfritt & fritt från fisk så ska det nog gå bra för katten :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

jbe
0

# 26

Vilket foder bestämde du dig för då?

Andina
0

#27 - varför ska det vara fritt från fisk?

/ undrar nyfiken men inte så kunnig ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

liiillap
0

# 27 Det vet jag inte om det är , men helt klart bättre än whiskas och kitkat 

#28 Det blev Rc:s sterilised foder

BARFmycat
0

Ursäkta mig, men nu var det ju faktiskt färskfoder vi diskuterade, och eftersom det inte finns något för katt så kanske vi ska låsa tråden då eftersom vi inte kommer komma längre i den frågan?

Det jag och Silvestris diskuterar är ju huruvida de färskfoder eller köttkrossar som finns att tillgå behöver tillskott eller ej, vilket ju kanske är en fördel för övriga parter att veta om man vill utfodra sin katt med mer råkost?

Sen skulle jag verkligen inte kalla det för bråk heller, utan en diskussion där vi har olika erfarenheter. Jag har inte haft för avsikt att bråka i alla fall, vilket jag faktiskt sällan har.

Riskerna med utfodring av fisk till katter

(om det är okej att jag postar det här utan att bli bannad för att gå ifrån trådens ursprungliga ämne)

Andina
0

#31 - Tack för länken! Glad (Inte ska du bli bannad för att du ger svar på min fråga, som ju är den som i så fall går ifrån ämnet…;) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing