Nummer två har kommit hem
och den stora på fem månader bara fräser på mig som har hållit på med den lilla 
Hoppas det går fort att vänja dem vid varandras lukter så de kan börja umgås. Just nu får nykomlingen bo i ett stängt rum…
Har ni några berättelser hur det har gått för er eller tips på vad vi kan göra så det går smidigt?

Hur gammal är den nya katten?
Enligt min erfarenhet så trissar man mer upp den andra katten genom att ha en stängd dörr med någonting spännande bakom. Då kan det bli en rejäl urladdning när dörren väl öppnas.
Jag har alltid släppt ihop mina rakt av. Under uppsikt naturligtvis. Men ju lättare och okomplicerat man själv beter sig, desto lättare blir det för katterna.
Jag hade tänkt släppa ihop mina killar när Milo kommer hem… Då kommer Kenai vara cirka 14 veckor och Milo 12½
Har räknat med att dom kommer fräsa lite på varandra men det kommer gå över och förhoppningsvis blir dom bästa vänner 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Ett alternativ är att ha en öppen dörr imellan med ett nät så de ser varandra och kan lukta på varandra :)
När jag introduserade Bönan till våra andra katter, lät jag dem träffas under uppsikt, några dagar efter hon kommit (så hon skulle vänja sig vid den nya miljön först). Kalle och Bönan blev direkt kompisar, men Snurre tyckte bara att hon var liten och irriterande, men han var inte aggressiv, och efter ett tag accepterade han henne helt. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Storan är fem månader och nykomlingen är tolv veckor. Lillan har både ätit och varit på lådan ett par gånger, varit uppe på sängen och lekt med oss, men verkar inte tycka om att bli upplyft. Ligger gärna under sängen och bara tittar även om hon går och lägger sig och sover i den bäddade transportburen hon kom i som står öppen eller kommer fram när vi lockar med leksaker.
Storan ville in i sovrummet igår, sedan hon fick lukta på oss så verkar hon inte intresserad av vad som finns bakom dörren.
Hur menar ni under uppsikt? Jag skule inte gärna vilja ingripa (utan tjocka ytterkläder och skinnhandskar) om det kom till handgripligheter katter emellan 
Det är två bengaltjejer jag har.

Under uppsikt betyder att man inte släpper ihop dem och åker och går på bio. Utan att man är hemma så man ser att allt går bra.
Det blir sällan slagsmål mellan en sådan liten bebis och en annan katt. Det kan bli lite morr och fräs men inte så mycket mer än så. Och det brukar ge sig efter ett tag.
Ju snabbare man sätter ihop dem, desto snabbare får man ett par vänner.
Tack för alla tips. Tror ni att det behövs "tillflyktsort" där storan inte kan komma åt lillan? Jag menar typ att ha dörren till sovrummet på glänt, med dörrstopp så lilla kan gå in men inte stora…
Ålderskillnaden är inte så stor så jag kan ju tycka att viljan att leka tar över fräsandet rätt snart.
#8 Jag tror att om lillan vill komma iväg så gör hon det…. Håll uppsikt så ska det nog bli bra
Föresten, nu får du bidra med en bild på nytillskottet, speciellt när det är en liten bengal!! 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Lillan vill inte komma ut sitter jättegärna under sängen även om hon kan lockas fram mha leksaker och gosar med oss så återgår hon till gämstället under sängen. Luktar det för mycket annan katt här hema tro?
Lite svårfotat under sängen
men sen när hon kommer fram så…

#10 Ni har väl inte haft henne så länge?
Tar ju ett tag innan katten känner sig hemma hos er. Just nu så sitter hon väl under sängen och kollar läget:)
#11 Nä, inte alls länge, hämtade henne igår eftermiddag/kväll :)
Hon har ätit, gått på låda, lockats fram till lek å så har vi klippt klorna utan problem, så vi gör ju framsteg 
Upplevde dock henne som helt stel när vi skulle gosa så jag fick infall att gå ut i vardagsrummet med henne. Hon fick se storan fräsa och nu vet vem det är som luktar annan katt. Nu verkar hon mer följsam och mycket mindre spänd när vi gosar. Kanske tyckte det var konstigt att människa luktade annan katt? Sitter just nu i soffan med lillan i en handduk och storan halvsover i tidningskorgen. Storan lyfte på huvudet och kikade nyss när lillan jamade, sen lade hon sig ner igen. Och lillan verkar sova nu…

Att bli fasthållen av en helt främmande människa man inte ens känt ett dygn kan ju vara oerhört skrämmande för en liten katt.
Den har ju ingen aning om vad som ska hända. Vet inte om den har varit hos veterinären precis och fått spruta, då kan den ju förknippa fasthållning med det. Läskigt.
Annars är det ju helt nya människor, helt nya dofter. Hon undrar väl var hennes mamma, syskon och hennes förra människor är nånstans.
Hon har ju inte hunnit "landa" alls. Och förvirringen är nog ganska total.
Bättre att låta henne vara ifred i början och vara där för henne ifall hon vill komma fram och kela. Men bara på hennes villkor.
Ja, hon har ju varit hos vet och fått spruta och chip i nacken och allt enligt alla konstens regler.
Nu är vi inne på andra dygnet här hemma och det går framåt. När storan gick och lade sig i sonens säng för att sova så fick lillan vara lös i huset och nosa runt. Hon är nyfiken som en kattunge ska vara och backar om det är nya ljud hon inte känner igen. I morse fräste hon tillbaka till storan genom dörrspringan där de kan se varandra men bara lillan kan ta sig igenom. Spännande det här