Akut hjälp, övergivna kattungar
Jag sitter med min syster i telefon som är helt förstörd. Hennes man hittade två kattungar utomhus. Den som dom misstänker är mamma till kattungarna är en aggressiv, skygg katt som bor i området. Det går inte att få tag i henne alls.
Dom har försökt knacka på hos kattens ägare, men han vägrar öppna och enligt min syster är han i stort sett omöjlig att få tag i. En av kattungarna har bara tre ben, inte medfött utan verkar ha förlorat benet på något sätt. Dom vet inte hur, då dom precis hittat kattungarna.
Den ena kattungen väger 200 gram. Den utan ben väger 192 gram. Bägge två står handfallna och vet inte vad dom ska göra. Deras egen katthona har accepterat dom, tvättar dom och håller ögonen på dom.
Men som sagt, dom vet inte alls vad dom ska göra. Dom har redan sina egna katter, hundar och så en liten baby på 9 månader, men dom kan inte överge kattungarna heller. Polisen säger att dom inte kan göra något.
Min syster bor i närheten av Uddevalla. Vad i hela friden ska dom ta sig till!? 
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Första steget: snabbt iväg till en djuraffär för att köpa modersmjölksersättning. Går att köpa på apotek också om det är närmare. Så små bebisar behöver rätt sorts mat ganska omgående.
#1 Det värsta är att dom inte har några pengar att undvara… vad kostar det? På ett ungefär? Ska ringa upp min syster och sätta över pengar så att dom kan köpa det, i såna fall.
Jag tror det ska ligga runt 200 kr, om jag minns rätt.
Brukar finnas att köpa på djursjukhus också. Om man köper på apoteket har de KMR modersmjölksersättning, men det följer inte med någon nappflaska vad jag vet (köper man Royal Canins ersättning kommer nappflaska med). Har nappat mina egna med vanlig spruta (5-10 ml, ingen kanyl på såklart) beroende på ålder. Fråga efter det på apoteket.
Kattungarna borde vara kunna ca 2-3 veckor gamla, med tanke på deras vikter.
Min syster fick tag i ägaren, som visste att katten hade fått ungar. Tydligen så var dom fyra från början och han hade bara lämnat dom ute. Han tyckte att hon kunde lägga kattungarna utanför hans dörr, vilket hon vägrade. Jag är så arg så att jag skakar… 
Hon tänker ringa polisen nu och ringer runt för fullt efter någon som kan hjälpa. Hon kan inte behålla kattungarna, knappt ens för natten, men hon vägrar bara lägga ut dom igen.
#3 & #4 Tack så mycket! Jag väntar på att syrran ska ringa upp igen.
Se om ni kanske kan få kontakt med kattjouren på fb som kanske kan hjälpa er lägga ut ett nödrop för katterna. Men mamman behöver såklart också få följa med och kattungarna behöver sin mamma! Hon är väl inte helt skygg om hon annars är van att få bo inomhus eller så kanske hon är skygg nu med hela sin händelse med att bli utsparkad för att inte få föda inomhus? Kan hända hon är aggressiv nu för att hon faktiskt skyddar sina kattungar. Kanske behövs det hjälp att fånga in hela familjen med en kattfälla? Vill ägaren bli av med mammakatt och ungarna eller han bara tycker dem kan leva så som dem gör nu?
#7 Ägaren är inte ett dugg intresserad av kattungarna. Polisen är på väg dit nu och kommer eventuellt att omhänderta katterna..
Okej! Hoppas det görs en anmälan på mannen! Och hoppas mamma katt får följa med :)
Om polisen tar hand om katterna så lär de väl bli avlivade.
#10 Jag är rädd för det, men bor för långt bort för att kunna göra något själv…
Hade jag bott nämre hade jag kunnat hjälpt dig..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Polisen avlivar bara. Finns ingen inne på hittekatter sóm kan hjälpa?

Jag hade kunnat hjälpa till, om det inte var så bråttom. Har en bit till Uddevalla och ungarna behöver ju mat nu. Dessutom kommer jag inte ifrån förrän i morgon eftermiddag, eftersom jag själv har veterinärbesök hela förmiddan.
Möjligtvis kunde jag lyckas få någon annan att åka i morrn förmiddag och hämta dom, men även det tar några timmar, så mat måste dom ju ha under tiden tills dess
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Jag får uppdatera imorgon. Har varit borta hos råttuppfödare under kvällen och min syster har inte hört av sig. Det är för sent att ringa nu med tanke på babyn och jobb, så jag ringer henne imorgon och hör hur det gick.
#12 Vi är i samma sits… hade jag bott närmare min syster hade jag också kunnat göra något…
#13 Jag hoppas verkligen att det inte blir så…
#14 Vi får se hur det gick. Jag ringer henne direkt imorgon när jag vaknar. För stunden har jag råttbebisar att ta hand om.
Hur har det gått?
Ja, hur har det gått? :( Jag skulle mer än gärna hjälpa till om jag kunde :(
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#16 Jag sitter i telefon med min syster just nu, hon tror att hon kan ha hittat dom två sista, försvunna kattungarna uppe i skogen!
#18 Oj då, hur blir det med dom?
Dom har hittat minst en kattunge, jag hörde den via telefonen. Den verkar ha gömt sig under några stener och ha fastnat därunder! Min syster ringer sin man som är på väg ut för att hjälpa…!
Stackars lilla misse…! Det går inte att se den, men den tjuter för fullt!
#20 Stackars bebis
Idiotiska människa som inte bryr sig ett dugg om dem!!
Men mamman då? Vart är mamman? Kom polisen senare?
#21 Vi vet inte om det är en av mammans kattungar.
#22 Jag tänkte skriva och uppdatera det. Polisen kom och omhändertog katterna. Mamman placerades i stödhem med sina två kattungar, hos Djurens Vänner om jag förstod det rätt. Tydligen samma person som min syster pratade med igårkväll om kattfamiljen.
Syrran är så fokuserad på den här kattungen nu, så hon ska ringa upp mig om ett tag så får vi se hur det går… Jag hatar att sitta här och inte kunna göra något!! 
#23 Okej. Förstår dig, hatar också att inte kunna göra ett dugg >:(
Men om det är mammans kattunge, vad gör hon då? Ska dom hämta den kattungen och köra till mamman?
#24 Om det är en av mammans kattungar så lär dom genast ringa upp Djurens Vänner och berätta det, så får dom lösa så att ungen kommer till mamma och får veterinärvård så fort som möjligt.
Jag hoppas bara att dom får ut kattungen… min syster var livrädd för att flytta på stenarna av rädsla för att andra stenar skulle ramla ner och krossa den…
Som sagt, vet inte hur det ser ut där kattungen är, utan kan bara ge syrrans beskrivning av det hela..
#25 Usch vilken jobbig sits 
Usch vilken sörja, glad att dom är omhändertagna och hoppas verkligen att det löser sig för kattungen. :-(
Djurens vänner!!! Som är så kvicka med att ta ihjäl katterna.
Kattungen är ute!! Den är okej, mår bra, är torr och ser jättefin ut enligt min syster. Det var en av kattungarna som hörde till kattmamman! Den satt inte alls fast, utan försökte troligtvis bara ropa på sin mamma. Min syster och hennes man fick krypa in bland stenarna (då dom var alldeles för tunga för att flytta) för att få tag i den lille, men hittade den tillsist och fick ut kattungen efter mycket kämpande.
Polisen var hos grannen tillsammans med Djurens Vänner och länstyrelsen, fick jag höra nu. Grannen hade två tidigare anmälningar om vanvård av djur, så nu blev det djurförbud för hans del.
Kattungen är nu på väg till stödhem och återförenas med mamma och sina två syskon.
Syrran och hennes man ska ut en extra vända i skogen senare och under kvällen för att se om den fjärde kattungen eventuellt finns därute någonstans. Dom har direktnummer till den inblandade polisen utifall att den sista kattungen skulle dyka upp.
#29 Skönt att han fick djurförbud *lättad*
#29 Åh vad skönt att det gick bra, håller nu tummarna för att dom hittar den fjärde. :-)
Syrran mailade mig en bild på kattungen där hon hittade den inne bland stenarna… stackars lilla missen.
#32 Åh lilla kisssen .. skönt att den är ute :-)
Här är dom andra två kattungarna från igårkväll, hemma hos syrran. Det är den röda kattungen som saknar ett ben, dock syns inte det på den här bilden.
#34 Sötisar
Fantastiskt bra jobbat av din syrra!!!! Måtte de hitta den fjärde ungen!!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sötisar <3
Stor eloge till din syster och hennes man! Och tack till dig som skriver om hur det gått! Känns skönt att han fått djurförbud, hoppas det hindrar honom från att skaffa fler djur nu… Och hoppas att det går bra för den lilla kattfamiljen, vilken lycka om den fjärde ungen hittas oskadd. De är ju så små..
Viktigt att få tag på den fjärde ungen snart. Så här små kattungar klarar sig inte på egen hand…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Åh, men herregud vilken soppa! Tur att det finns folk med hjärta.
Hoppas bara att grannen aldrig, aldrig mer får ha djur.
Hoppas kattungarna mår bra nu och är med mamma.
Så söta de är! Hoppas att det går bra för dem och mamman!
Har dom hittat den 4e?
jätte bra jobbat.. men vad händer med den lille med tre ben:(?

#28, det beror på lokalförening ändå, döm inte ut dem bara för att de råkar gå under den paraplyorganisationen, utan se till hur just den lokalföreningen hanterar saker.
Nu vet jag egentligen inget om den i Uddevalla, men jag vet att åtminstone vissa faktiskt arbetar på ett sätt som gör att Svekatt borde vara en bättre paraplyorganisation.