Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1025 ggr
[WickedAlly]
0

Lycklig mamma, haha!

Måste bara dela med mig av min glädje, fick precis hem en säck Eukanuba och min väldigt kinkiga grabb smakade!

Han har aldrig velat äta något annat än RC vad jag än serverat och hur mycket jag än lirkat men nu så. Brorsan däremot äter allt som serveras. Ska såklart fasa in dem dock och tänker övergå mer och mer till bara blötmat men vill ha något bredvid.

Serverade förövrigt Mjau blötmat för första gången häromdagen, ena grabben åt för glatta livet medan den andra tittade på skålen, sen tittade han på mig, rynkade ihop ansiktet och skakade på ena tassen. Kul kille :)

Hur fort ska jag övergå till det nya torrfodret? Har lagt två kulor av det nya i deras vanliga, ska jag lägga t ex fem i morgon eller kan jag öka fortare? Ingen av dem har onormalt känslig mage, de verkar ta ny mat bra om det spelar någon roll i infasningen :)

vinteralvan
1

Lite mer än 5 kulor kan du nog lägga i. När jag bytte foder tog jag 50/50 i några dagar och det gick bra men alla katter är olika så du får testa och se.

[WickedAlly]
2

Asså? Jag har läst så mycket om att det är "skynda långsamt" som gäller i hög grad. Fast ska man tro allt man läser om kattmat och utfodring så borde ju katten dött igår.

Jag kompromissar nog lite då kanske och tar en fjärdedel nytt foder och testar som du skrev :)

jollycox
1

Du kan nog blanda i 25% av det nya fodret och ha det så i minst en vecka, sen ökar du till 50/50 i minst en vecka och sen 75% av det nya i minst en vecka innan du slutligen bara ger av det nya. Om dom får diarre får du backa och ta det långsammare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[WickedAlly]
0

#3 Det låter som en smart plan, så ska jag göra. Tack :)

[WickedAlly]
0

Fortsätter på min gamla tråd.
Nu har jag haft 25% av den nya maten i fyra dagar ungefär och det är inte populärt alls. Ena katten äter motvilligt och den andra inte alls. Hur länge ska jag försöka innan jag ger efter och ger bara den gamla maten igen? Ena katten är ganska smal, inte mager utan mer atletisk och det känns inte som att han har så mycket fett att förlora om han går utan mat ett tag.

Han äter dock mer blötmat så det är ju positivt, men jag vill gärna att de har lite torrfoder bredvid om ingen är hemma när de ska ha blötmat.

vinteralvan
1

Jag skulle inte ge mig. Så länge han äter blötmat så är det ingen fara, det ska vara huvudfödan. Om han blir riktigt hungrig när du inte är hemma så äter han nog lite torrfoder om det skulle knipa, men gör han inte det så är det ju ingen katastrof eftersom han äter blötmaten när du sedan kommer hem.

[WickedAlly]
0

Okej. Tycker bara att det känns smått taskigt att servera något han tydligen inte gillar. Skulle inte bli så glad om jag bara fick äta något äckligt dag ut och dag in.

vinteralvan
0

#7 Men han gillar ju uppenbarligen blötmaten och det är ju den som är den viktiga.

[WickedAlly]
0

Sant :)