Klickerträning
Hej
Jag har börjat klickerträna min ena katt. Det går bra. Hon kan sitt efter en dags träning, och idag är vi nästan överäns om liggkomandot också =)
Men jag har en liten fundering. Jag har ju två katter. Bengalen Electra som är den jag klickertränar med. Och så har jag Carmen av rasen Turkisk Van.
Jag fick ett infall att Electra skulle vara bra på klickerträning, så det var egentligen bara en impuls att jag köpte mig en klicker och lite godis. Men när jag kom hem sen började jag fudndera över hur jag ska göra med Carmen.
Det går ju inte att träna dem simultant. Och Carmen verkar inte särskilt intresserad. Han är i allmänhet inte så mycket för andra livsmedel än deras torrfoder. När jag började klicka med Electra igår gick Carmen iväg och lade sig i köket och låg och tittade på oss. Efter en stund kom hon fram till mig så jag gav henne en godis (utan att klicka) eftersom jag inte ville förvirra Electra.
Men nu är ju min fundering.
1 Kan jag aldrig klickerträna Carmen, för att Electra då blir förvirrad och inte förstår att klicket är menat för nån annna?
2 Kan det skapa avondsjuka att jag tränar med Electra och hon får intensiv uppmärksamhet?
3 Sabbar jag träningen för Electra genom att ge Carmen nån godis bit när det behagar henne att komma närmre och vilja bli klappad?
4 Borde jag kanske stänga in mig med Electra när jag tränar med henne?
Har ni några andra allmäna tips för klickerträning av katter så får ni gärna dela med er.