Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 849 ggr
wickedshadow
0

Katt och hund

Hej! Jag ska söka in på högskolan om ett år. när jag väl kommer in kommer jag behöva bo hos min farmor ett tag innan jag kan flytta. Min farmor har två stycken hundar sedan tidigare, och jag undrar.. Tror ni det funkar att ha med min katt? Hur gör man för att vänja en katt vid hund, av era erfarenheter? Det är vuxna hundar men den ena är rätt ivrig och på. Jag vet att det är ett år kvar, om inte mer, men kan jag redan nu vänja min katt vid hundar, så att det kan gå bättre när det väl blir dags? Känns ju lite dumt att få ha katten instängd i ett rum om dagarna? Är mest rädd att det ska bli slagsmål, främst mellan yngsta hunden och min katt, och att hon skadar hunden eller vice versa. Tror nog att det är större risk att min katt hoppar på hunden, då min farmor har haft katter väldigt länge och bägge hundarna är kattvana, mest bara det att yngsta hanen är väldigt ivrig och ska springa runt och leka och busa och jaga. Så som sagt, någon som har erfarenheter? Vill allra helst inte lämna katten till mamma då hon redan har katt och inte har riktigt lust, utan skulle bara göra det i riktigt nödfall.

Scorpio97
0

Jag har tre katter samt hund. När vi skaffade hunden så hade vi två katter (en av dom har nu självmant flyttat) och sedan har vi skaffat två katter till. Jag tycker det funkar bra, även om hunden försökte "uppfostra" katterna ibland, tillexempel om dom klöste på möblerna eller nått, så springer hon fram och hoppar mot dom. Vi har dock börjat säga åt henne när hon gör så, så nu brukar hon komma och säga till oss istället när katterna gör nått dom inte får xD

Vår hund är också ganska ivrig och vill leka, men katterna går undan eller säger ifrån (fräser/river) när dom tycker hunden är för närgången. Dock så tvättar dom gärna varandra och leker ibland, en av katterna sover tillochmed med hunden ibland. Så det funkar bra.

Första dagen/dagarna tycker jag att du ska låta katten bo i ett annat rum än hundarna, för att det är en ny miljö och nya dofter - vilket kan vara väldigt stressande. Är ju även bra om det finns ett rum (tillexempel ditt sovrum?) som bara katten får vara i, så att den kan få gå iväg och vara ifred om hunden/hundarna är för på. Sen är det ju viktigt att vara uppmärksam när man låter dom träffas första gångerna, så att det inte blir bråk eller så.

//Jessie

wickedshadow
0

Tack för svaret. Tror du det kan funka med en vuxen katt?`Min kommer att vara minst 3 år och de gånger hon tidigare sett en hund, även bara för någon sekund, så har hon blivit jättearg och fräst och hållit på. Det kanske inte spelar någon roll med ålder?

Linnea
0

Min katt var 9 år när vi skaffade hund, en valp visserligen men han har alltid ogillat hundar och den enda han tål är vår egen.

Skynda långsamt så går det fortare.