Jag är inte en BYB uppfödare..
Många tror att jag är en BYB uppfödare bara för att jag tar 5000 kr för en kattunge som är blandraskatt. Jag får väll ta hur mycket jag vill för min kattunge men bara för det betyder det väll inte att jag är BYB uppfödare? Om jag skulle vara BYB uppfödare skulle jag inte vaccinera mina kattungar 2 gånger, dom skulle inte vara veterinärbesiktade och dom skulle inte vara avmaskade (dom kanske bara skulle vara avmaskade men inget mer!). Jag kan erkänna att jag skäms över att jag inte chippade dom.. Men jag kan sänka priset till 4500 eftersom att det inte finns en tidig tid hos veterinären. Om jag vore en BYB uppfödare så skulle jag inte köpa 3 säckar med Royal Canin kattungemat(Baby cat 34)! Isåfall så skulle jag köpa den billigaste maten som finns och den billigaste kattsanden. Det är inte så billigt eller lätt att ha 9 katter hemma, som sakt så var andra kullen inte planerad! Jag klagar inte men jag vill att ni ska förstå. Det är mycket mer som jag kan skriva om men har inte mer tid just nu. Det är många som frågar men hoppas att ni har fått svar på era frågor men snälla kalla mig inte BYB uppfödare.
Jag vill det bästa för mina kattungar.
Vad du kallar dig, eller blir kallad, tycker jag är ganska ointressant. Mera intressant vore att få svar på två frågor:
1) Upplyser du dina kattungeköpare om att de betalar 5000 kr för en huskatt?
2) Vet uppfödarna av de renrasiga katter som jag antar att du använder i din avel om att du bedriver blandrasavel med dessa djur?

Vad vill du kalla din uppfödning för då?
Stolt ägare till tre La permer
Vad är en BYB uppfödare?
Alltså vad står BYB* för? :P
#1 Okej.. Men vill bara påminna om att jag vill att dom som vill fråga frågor kan skicka dom till privat meddelande. Men kan lika gärna svara på dina frågor nu så det blir mer intressant för dig. 
1) Absolut! Men alla som har köpt mina kattungar visste redan om det.
2) Ja det vet dom.
#2 Man behöver inte kalla min uppfödning nånting. Det är bara en uppfödning, men om man gärna vill kalla min uppfödning för nånting så kan man skriva blandras uppfödning!
Det skulle vara snällt.
Tar man kattungar bara för att det är så gulligt eller "det är bra för barnen att få uppleva livets mirakel" eller för att tjäna pengar så är det ByB. Vad har du haft för kostnader för att berättiga ett pris på 5000 kr på blandraser? För sådana summor förväntar man sig föräldradjur som är testade för som allra minst FIV, FeLV, HCM, PRA och PKD (aktuellt för de raser du använder iaf).
#6 Om man vill tjäna pengar på sina kattungar så är det BYB.
Men jag har skrivit flera gånger att om ni vill fråga frågor så skicka dom via privat meddelande för det blir lättare att svara för mig! 
#3, 4: BYB = Backyard Breeding, ungefär "bakgårdsuppfödning".
ByB kan också likställas med den gamla termen buskavel som används på hundsidan.
#7 I denna länk står att en seriös uppfödare, till skillnad från en BYB, alltid är medlem i ett kattförbund. Vilket förbund är du medlem i, månntro?
Beträffande att PMa dig så går du ju själv ut här på forumet, så då får man väl anta att du vill ha en diskussion, eller?
Hur ser en av dina kattannonser ut?
Frågar dig här istället för PM för det är ett diskussionsforum som är öppet!
Har du okastrerade utekatter så är det definitivt BYB, har du katter av olika kön fertila så är det inte en hoppsankull.
Bra att du tar betalt för katterna dock ska du inte ta lika mycket som en raskatt då du inte har ens samma kostnader eller förarbete nedlaggt i kullen som en raskatt har.ÄR såpass mycket mer än de du tar upp i #0
Annonserar du med någon % raskatt oavsett vad så ser jag dig som BYB
Du verkar inte heller ha riktigt bra koll på vad som ingår i seriös avel.
Dock bra att du vågar sticka ut hakan, hoppas bara att du lyssnar på kritiken du får. Hoppas du har ett öppet sinne för att förändra din approach till att förbättra kattstatusen och katternas situation.
/Fridaybrew
Okej tack :) Det är lättare att hänga med i en diskussion om man vet vad de pratas om :)
Och hur lyckas du inte tjäna pengar när du tar 5000 kr/kattunge? Jag tror ju inte en suck på att du har samma utlägg som tex. jag som tar minimum 6000 kr för en frisk kattunge. Jag vet exakt vad jag har för utlägg och varför jag inte går plus, men jag har mycket svårt att tro att du har samma utlägg som jag. Det skulle vara intressant att veta och är du seriös har du ju inget att dölja. Bara att börja rada upp de utgifter du har haft.
#12 Jag ska snart kastrera mina katter och dom är absolut inte utekatter! Jag skulle ge honan p-piller först men innan det så märkte vi att hon såg dräktig ut och då tog vi med henne till veterinären och det visade sig att hon var dräktig.. Jag var jätte glad att jag aldrig gav henne p-pillrerna! Och som sakt så var inte andra kullen planerad vare sig du tror eller inte.
En renrasig siameskattunge kan kosta 7000kr- 9000kr så jag tycker inte att jag tar samma pris som en renrasig. Jag tog inte upp allt eftersom jag inte har så mycket tid för jag visste att det skulle bli många frågor så jag sparade lite tid så att jag kunde svara på frågorna istället. Jag skriver i mina annonser att dom är 75% siames och 25% birma eftersom att det är många som frågar vilken ras mamman och pappan är osv. Det gör jag verkligen! Men det verkar som att ingen vill lyssna på mig..

Har du hälsotestat efter sia och birmas rekomendationer?
Stolt ägare till tre La permer
#14 Börjar ni inte fråga mig frågor i privat meddelande kommer jag tyvärr inte svara på era frågor.. Om jag skulle vilja tjäna pengar på mina kattungar så skulle jag verkligen inte köpa royal canin mat, bra Kattsand, jag skulle bara avmaskat mina kattungar och jag skulle inte kastrera min hona och hane OSV! Jag tjänar pengar på mina kattungar men inte så mycket som man tror. Mina pengar som jag tjänar slösar jag endast på saker till mina katter som mat, Kattsand, klösbräda m.m och sedan hade jag tänkt köpa en renrasig hona eller hane.
Starta inte en allmän tråd om du inte vill diskutera. Ett tips bara.

Jag har absolut ingenting med kattavel att göra.
Men om nu blandrasavel är så jättebra, kattungarna blir perfekta (de är helt ljuvliga), köparna inte har några problem, och allting är jättebra.
Varför då planera att köpa en renrasig?
Renrasig för renrasig avel eller att blanda med någon annan?
#17 Jag vill diskutera! Men det blir lättare att svara på alla er om ni skickar ett privat meddelande. Ni får snabbare svar och det blir inte lika krånligt för mig.
#15 Enligt vad som står på Siames i Fokus annonserade du ut dem som "Vackra Siamesungar" i rubriken. Jag såg inte ursprungsannonsen, så vet inte om det stämmer, men om det är korrekt så tycker jag att det är falsk marknadsföring.
Sedan hakar du upp dig väldigt på detta med BYB. Men det är ju bara en samlingsbenämning för att skilja oseriösa från seriösa uppfödare. Anser du verkligen dig själv vara en seriös uppfödare? Så här skriver du på Siames i Fokus:
**_Första gången min hona blev dräktig var för att mina barn ville ha kattungar och då tänkte jag på saken och så blev det så. Andra gången hon blev dräktig var inte planerat! Fast jag tycker inte blandningen var så dålig.. Vad tycker du? Jag vet mycket väll vad jag sysslar med.
_**Tycker nog att det där talar för sig själv…

Hur kan det bli lättare att ha samma diskussion med olika människor i olika PM?
Om du vill diskutera med enskilda människor så PM:a personerna själv direkt istället. Det blir dumt att skriva en tråd på en diskussions-forum för då blir det oftast en diskussion….i tråden…som det är tänkt:)
#22 För jag blandar ihop allt.. Och det tar längre tid att svara då men ingen vill skicka frågor till privat meddelande så vi struntar i det!
#21 Om du tittar på min annons i blocket så heter den " Vackra siames/birma kattungar ". Vad har jag skrivit för fel? Jag skrev bara sanningen. Men du borde även kopierat vad den andra medlemen frågade!
#15 Siameser kostar inte normalt runt 7000-9000kr, inte iaf. de häromkring. Plus så tjänar du garanterat pengar på din uppfödning. DET är imo oseriöst. + att spä på huskattspopulationen (jo, de är huskatter, vad du än vill kalla dem, och ja, det finns massvis med sådana blandraskatter på katthemmen. Har sett många perser-, exotic-, siames- och birmakorsningar b.la). Och vad jag har läst låter du faktiskt som en BYB. Inga planer med uppfödningen, ser inget om hälsotester (särskilt viktigt då siamesen fortfarande kämpar med en del sjukdomar, såsom ögonsjukdom som kan sluta med att katten blir blind!), inte medlem i ett förbund, tar hutlösa priser som jag undrar beskattas då du lär stoppa en hel del utav pengarna i fickan? Plus hur känner sig uppfödaren till katterna (ev. far/morföräldrarnkatternas uppfödare) till detta? De lär knappast bli glada. De lär bli väldigt ledsna och upprörda.
Medan en seriös uppfödare föder upp med ett ändamål. T.ex förbättra rasen och hålla den frisk med en bredd och bra avelsbad, hälsotesta för att få fram friska kattungar (och inte bara till synes), tar endast betalt för att täcka omkostnader (om ens det - många raskattsuppfödare går MINUS!), för att det är INTE generna eller utseendet som kostar eller några rasprocent utan -omkostnaderna-, och inte heller är anledningen "barnen vill ha söta kattungar" seriöst, enligt mig. Som sagt, jag tror du har en helt annan syn på vad som är "seriöst" och vad de flesta anser är.
Jag har sagt det många gånger och jag säger det här igen. De flesta som tar huskattkullar ser sig själva som väldigt seriösa. Och gränsen för vad som är "seriöst" ligger ofta på en väldigt låg nivå. Man jämför sig hela tiden med de som är ännu sämre och genom det vill man framstå som "seriös".
Jag tycker inte du verkar vara det minsta seriös. Sorry. Att ta huskattkullar för att kattungar är söta och lura köparna med ockerpriser bara för att det skulle vara "fint" med rasprocent hit och dit kan aldrig bli seriöst. Har du ens tagit några tester på katterna du avlar med? Kollat blodgrupper? Och har du stamtavla på de raser du avlar med? Och talar du om i annonserna att det faktiskt är huskatter du säljer?
Gränsen för vad som är seriöst ligger knappast i vilken Kattsand och kattmat du köper. Det har inget med det att göra. Du föder upp huskatter till ockerpriser när det redan finns en övermättad marknad för dessa katter - katthemmen är överfulla av huskatter - såväl bondkatter som s.k. "blandraser". Så visst är du väl en solklar BYB.
För mig innebär att vara en seriös uppfödare (en som inte håller på med BYB) att man
1) Noga väljer ut föräldradjuren. Med det menar jag att;
-de ska båda ha bra temperament
-båda ska vara friska = alla tester som behövs ska vara gjorda på både mamman och pappan (Fiv, FeLV, PRA och så vidare).
-både mamman och pappan bör vara av samma ras/syskonras alt. att det är en SVERAK godkänt utparning. Ex. Snowshoe och Siames eller Sphynx och Brittisk korthår där utparningen har ett syfte. Flera raser passar inte att mixas hur som helst!
2) Man är med i ett förbund och är väl insatt i sin ras och rasstandarden samt att man har ett syfte med just den kullen man planerar. Att barnen vill ha kattungar är INTE ett bra syfte.
3) Man gör sitt allra yttersta för att inte få några "hoppsan-kullar"
4) Råkar man dock få en hoppsan-kull i alla fall (ingen är ju mer än människa) så ska de annonseras ut som huskatter och inget annat. Det funkar inte att skriva % hit och % dit, du vet inte exakt hur mycket anlag av varje ras som finns i kattungen.
5) Självklart så ska alla kattungar oavsett om de är huskatter eller raskatter vara vaccinerade (x2), ID-märkta och besiktigade av vet.
6) Även kattungar från en sk. "hoppsan-kull" ska kosta pengar, absolut. Det smartaste vore väl att räkna ut vad kullen har kostat dig (vaccinering + id-märkning osv) och sedan ta dem summan, utan extra pålägg på summan.
Jag kan fortsätta men känner att detta börjar bli långt. Summan av detta är att du, enligt min åsikt, visst är en BYB.
Oj men jösses ! Jag gav 400 kr mer för min renrasiga Norska skogkatt med stamtavla :O Visst alla katter är lika mycket värda ( har själv en huskatt med) med att ta 5000 kr för en huskatt ?! Vad fan är det frågan om egentligen ?? Undrar som någon annan vad uppfödaren till dina renrasiga katter säger, dom lär ju skämmas ihjäl över att se deras avkommors namn i en oseriöst huskatts avel :S
Är föräldrarna till kattungarna testade mot olika sjukdommar som kan föras med till ungarna? Är något som för mig är viktigt om jag skall kalla det för seriös avel. I annat fall kan jag inte se några kostnader som försvarar ett så högt pris som 5000:- för en huskatt.
@Delfinen:
Nej, föräldrarna är inte testade.
http://katter.ifokus.se/discussions/4d713120b9cb4622210482ec-katter-till-salu-2#212
Om du inte är en BYB är du då en seriös uppfödare som fått en hoppsankull?
#29 Hur kan man då kalla sig för seriös uppfödare?
Spelar ingen roll för mig hur bra mat man ger, vilken sand man använder etc. Utan tester, utan intresse för att förhindra att vissa sjukdommar går i arv vilket gör att man riskerar att utsätta djur för onödigt lidande blir inget annat än BYB för mig.