mat
Jag ger mina katter taste of the wild och tänkte ge dem blötmat till det. Hur mycket skall man ge av varje? Helst vill jag ha torrfoder framme jämt men kattungen äter och äter hela tiden. Vad skall man ge för tilltugg för tänderna, råa kycklingben har jag hört, kan man ge det till en 6 mån kattunge?
Ja du kan ge raa kycklingvingar odyl till en 6 manaders katt. Torrfoder hjalper inte katternas tander speciellt mycket och ge sa mycket blotmat som din katt ater och ar fin i kroppen av.
Jag ger mina katter ca 2 st vanlig matskedar av MJAU eller BOZITA ca tva-tre ganger om dagen beroende pa om de ar hungriga vilket mina berattar hogt och tydligt om de ar.
Medarbetare på matlust

Mina 6-veckors tuggar kycklingvingar just nu, så en 6-månaders kan absolut tugga det om intresset finns :)
Jag har även torkad lunga och torkad vom, det knaprar de glatt på.

Taste of the Wild är inte jag så förtjust i pga deras innehåll av fisk. Ska man ge torrfoder (vilkiet man inte behöver) så rekommenderar jag hellre Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha eller Applaws Kitten/chicken.
Om du är öppen för förslaget skulle jag rekommendera att du fasar ut torrfodret och går över helt på blötmat. Katter måste inte äta hela tiden och det går lika fint att se till att de har mycket blötmat att äta av som mycket torrfoder. Just nu växer din kattunge och mår nog inte dåligt av att äta mycket mat (jag säger nog, för att någonstans så finns det ju förstås ändå en gräns, även om den kan vara högt satt), men det kan vara en idé att hålla koll på hans hull framöver, för att det är ju möjligt att han är en sådan typ av katt som inte kan ha fri tillgång på foder utan att äta för mycket.
Blötfoder som jag rekommenderar är Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fisk.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tack för svaren, skall försöka ge mer blötmat och sedan ge tilltugg istället, typ vom och torkad lunga.
Köper man vom och torkad lunga på djuraffären?

Ja, eller ÖB har ibland
Tack :)
Nu har jag gått över mer och mer att ge blötmat och annat tilltugg, hur ofta skall man ge vom eller lunga eller rå kyckling???

Inte mer än 30% av den totala matmängden bör överstigas av mat som man inte kompletterar så det blir näringsmässigt korrekt.