Fällande Katt!?
Hejsan!
jag är ny här och denna fråga kanske har kommit upp här innan men jag chansar och hoppas på att få något bra svar iaf.
Jag har en honkatt på ca ett år, Blandras/bondkatt men hon är lånhårig. hon är innekatt.I sammband med att jag kastrerade henne så bytte jag även foder från perfect fit till hill´s science plane sterilized cat young adult chicken. Ett tag efter detta har hon börjat fälla av så mycket päls, hennes svans är numera jättetunn och så fort man klappare henne får man med en stor boll med hår.Undar om det är någon annan som har erfarenhet av detta, kan det bero på fodret, kastreringen, en kombination av dem båda eller kanske något helt annat? Vad skulle man kunna göra åt saken?
Mycket tacksam för svar! tack på förhand/ Anjelica och Thelma
Det kan vara fodret som orsakar fällningen. Tydligen så är huvudingrediensen i det foder du ger nu majs? Vill du ge torrfoder så leta efter ett som har så mycket animalier som möjligt, och som har en hög fett- och proteinhalt.
Det ska inte heller finnas några spannmål, då spannmål är kolhydrater, och kolhydrater innebär bland annat viktökning.
Blötmat skulle även det vara väldigt bra, antingen som helfoder eller några gånger om dagen då det innehåller allt en katt behöver, animalier och vatten. Ge då Bozita eller Mjaus blötmat.
Tack så mycket för tippsen! Jag som tyckte att jag hade läst ganska bra på paketen ändå, där ser man! då blir det nog till att leta nytt foder då. tack igen :)
Exempelvis Carnia Lynx och liknande foder innehåller mycket animaliskt, så sådant kan vara bra att kika på. Men blötfoder som Bozita och Mjau är också bra! Här hemma ger vi fritt med torrfoder och så någon portion blötmat varje dag. Vår katt fällde som galen när vi köpte henne, då hade hon ett ganska dåligt torrfoder. Numera fäller hon nästan inget alls! 
Tänk på att ha en mjuk övergång till det nya fodret så hon ej blir dålig i magen .

En del långhåriga katter har även sk. "bikiniperiod" när de fäller av den tjocka vinterpälsen till en kortare sommarpäls. För innekatter är de där perioderna inte nödvändigtvis i synk med de verkliga årstiderna heller, min ena skogis började t.ex. sätta sin vinterpäls i redan i juli.
Så att katter fäller i perioder kan vara helt normalt.
Det kan såklart bero på yttre orsaker också, som foder osv, men tänkte bara säga det ändå så man inte håller på och byter foder så fort en katt börjar fälla. I det här fallet skadar nog inte ett foderbyte hur som helst, eftersom fodret du ger idag inte är särskilt bra :)

Min skogis hane är just nu i sk. bikini, han ser inte så vacker ut som med päls. Men detta är något som kommer och går. Dock brukar de inte alltid fälla så mycket som han har gjort nu så ofta utan det är några år mellan. Men när semilånghår är mellan 1-2 år så brukar de inte ha så lång och vacker päls. Oftare att de har en kortare men tjockare päls. Unga katter byter päls nästan totalt i den åldern. Men nu när hon är kastrat så kommer hon inte fälla så mycket som en fertil katt hade gjort utan hon kommer ha mer päls när den väl kommit ut igen. =)
Lägger in en bild på min "Naken" Skogis…som tyvärr inte kommer få sitt cert nästa helg på utställningen då han just har så lite päls just nu meeeen det är kul att bara åka så =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#6 och 7 Jises vilken skillnad. Riktigt fin kisse är det iaf. :)
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
Hur länge sedan var det du kastrerade?
Vet att min cornish fällde en tid efter att hon kastrerats. Så det kan ju ha att göra med att de får en annan hormonnivå i kroppen. Eller så är det fodret som inte passar kissens behov. Där får man ju prova lite vad som passar bäst för sin egen katt, men håller med föregående gällande torrfoder och blötmat :)
Lycka till med allt!
Och om inte annat ring och fråga din veterinär, man ska inte exprimentera för mycket själv heller :)

#9 Fast jag hade inte rådfrågat en veterinär om foder om det inte var tydligt sjukdomsrelaterat. T.ex foderallergi.
Veterinärer har sällan någon större kunskap inom olika djurs näringsbehov, och den kunskapen de har om foder kommer oftast från de foderföretag de blir sponsrade av. Det kan man ju tänka sig hur objektiv den utbildningen är ;)
tackså mycket för alla hjläpsamma och bra svar!
EddaM vilken fin kille du har, tack för bilderna. jag tror att det är skogis i min och bildernatalar ju sitt egna språk. hon har fällt av mest på svansen och runt nacken. när jag ser bilden på den katt så kanske jag har mer att vänta framöver på min tjej.
jag är också tacksam för alla bra svar angående mitt foder, jag fick ju det utav vet så jag trodde ju att det var bra. efter närmare läsning påbaksidan har jag bestämmt mig för att byta, men inte kommit fram til vad än.
Åter igen tack alla som har svarat :D