Ta bort torrfodret för kattungen?
Jag har en katthona på 6 år som alltid ätit Royal Canin för steriliserade eller utekatter, det har berot på i vilken kondition hon är, då hon är ute katt på sommaren och blir för smal på sterilised men lite rundare på vintern då hon är inne.
Sedan i försommaren har vi även en liten kattpöjk på 6 månader som vi köpt Royal Canin kattunge och Whiskas junior blötmat.
Grejen är det är våran sexåring är galen i RC kattunge maten så hon äter den och bebi katt äter hennes för steriliserade. Visst, det skulle inte spela någon roll om de åt lite av varje grejen är den att de äter i princip bara av varandras.
Så jag har nu tänkt att sluta köpa RC kattunge mat för den gör ingen nytta då ungen i princip aldrig rör den men då är min tanke - räcker det då med den blötmaten han får (för kattungar), han får en portionspåse per dag utdelad på två måltider. Den äldre katten avskyr blötmat så han får den för sig själv.
Nu tar RC steriliserad snart slut och vi ska köpta RC utekatt nästa gång tror jag men ska vi även fortsätta köpa hem RC kattunge tills bebis fyller ett i mars nästa år?
Hur skulle ni ha gjort? Hur tänker ni runt detta?
lovisa

Jag skulle skippa torrfodret helt och ge Bozita eller Mjaublötmat till båda katterna.
Fri tillgång för båda men noga invägning av honan så att hon inte ökar i vikt.Gör hon det så skulle jag servera mat tre fyra gånger per dag.Ge ungkatten så mycket han vill vid måltiderna och ge honan en viss mängd som hon håller vikten på.
Stolt ägare till tre La permer
Kattungen ska väl ändå snart kastreras, och då ska den inte äta kattungemat mer.

Det finns inga katter som måste äta torrfoder, så det skulle jag skippat helt och gjort som Monica säger.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Det är inte det jag undrar. Stella, honan äter inte blötmat. Hon har aldrig gjort och skulle jag sluta ge henne torrfoder skulle hon sluta äta och leva på det hon får tag i ute för det är det ända hon äter. Jag har aldrig fått henne att äta något annat än RC torrfoder eller lite smör och hon är nöjd på det och har varit det i sex år.
Min fråga var om kattunge klarar sig på RC steriliserad och sin kattunge blöt trots att han är unge och kastreras i höst? För han borde väll ändå få i sig det viktiga för en unge i blötmaten? 
lovisa
Köp annan blötmat som det inte är så mycket socker i som mjau eller bozita. Då kan han klara sig bra. RC är egentligen inget bra foder och för steriliserade katter är det troligtvis mycket spannmål och socker i så det skulle jag väl heller inte ge. Men vägrar honan så kan det vara svårt men inte omöjligt att få henne att äta annat. En orsak till att katter väljer torrfoder framför blötmat är att torrfodret är fullständigt överöst av godluktande buljong som gör att katterna i de flesta fall hellre väljer den maten. Krossar mat torrfodret över blötmaten så är det lättare att få katten att äta. Men går inte det så skulle jag i alla fall ta bort kattungematen och se till att kattungen får i sig blötmaten i första hand. Jag har inte fri tillgång på mat hemma då jag är tvungen att banta ner en katt och tjocka på en katt, de andra två reglerar det själva bra.
Okej tack så mycket :). Jag ger egentligen katterna helst torrfoder.
Vad för torrfoder rekommenderar ni?
lovisa

Då gör du som så att du ger Bozita, Husse eller Mjaus blötfoder till kattungen och Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Applaws Kitten/Chicken eller WildCat Etosha till den andra katten.
Lycka till!
Hej. Har du provat att ge mjau kattmat till dina katter? Ibland kan katter rata vissa sorters blötmat och då gäller det att testa sig fram. Ibland hjälper det att blanda ner lite vatten i blötmaten. Jag provade detta på min katt och han uppskattar maten mer om jag tillsätter 2 msk vatten per 2 msk foder. Sedan får han ibland någon tsk iams torrfoder dock ska vi nog gå över till eukanuba. Min kompis brukade klaga på att hennes katt jämnt är hungrig. Han fick icas burkmat. Jag tipsade mjau kattmat vilket de köpte och han ratade det totalt. Men sedan provade vi att mosa mjau tillsammans med lite vatten och han åt upp allt fast ICAs burkmat låg framme. Lycka till med dina katter☺
Tack så mycket för tipsen!
Jag undrar varför ni ger era katter blötmat och inte torrfoder?
Har alltid gett mina torrfoder..
lovisa
Orsaken till att jag inte ger mina katter torrfoder är för att det är oftast mest spannmål i torrfoder. Det är något som katter inte behöver eller kan utnyttja då de är strikta köttätare. Det gör att många katter blir överviktiga. Ett annat problem med torrfoder är att det är torrt och katter har dåligt törstreflex och dricker därför dåligt, det i sin tur leder till att många katter får problem med urinvägarna som i värsta fall kan leda till att katten dör om man inte åtgärdar det.
I blötmat så är det mycket vätska, hög procent kött ochoftast inget socker eller spannmål.
Jag ger mina katter mjau eller bozita och rått kött. Det mesta förutom fisk kan de äta.
Som blotfoder hade jag bytt till Mjau eller Bozita som du kan ge bada katterna i alla smaker fast strunta helst i fisksmakerna da fisk inte ar bra for katterna.
Som torrfoder hade jag kopt provpasar av battre torrfoder sorter och se vilken dom tycker bast om, Applaws Carnia Lynx Porta 21 Sensible ar bra torrfoder men det finns andra alternativ som ar battre an Royal Canin och som passar bade kattungar och vuxna katter samtidigt.
Mjau och Bozita ar helfoder precis som torrfoder om du vill ga over pa det i framtiden. Orsaken till att jag ger mina katter enbart blotmat ar for att det ar billigt och bland det basta man kan ge katterna och mina katter inte ar sa fortjusta i ratt kott sa jag kan inte ge dom barf an.
Medarbetare på matlust

Som Lusthan säger, så är det spannmålshalten och framförallt att fodret är just torrt som är problemet. Jag tycker inte att dett finns något torrfoder med sådant innehåll som jag känner mig bekväm med, innehåller det inte spannmål så innehåller det alltid något annat som är milt giftigt istället. Även om det fanns torrfoder med toppen innehåll, typ som torkad Mjau eller råtorkad BARF, så skulle jag ändå alltid förespråka att man ger blötfoder, just för att katter aöötid är kroniskt uttorkade när de äter torrfoder.
Jag vill hävda att njursjukdomar på äldre katter inte alls är ett åldersrelaterat problem, utan ett foderrelaterat problem, konsekvensen efter år av uttorkning.
Dessutom har jag hittills inte lyckats hitta en enda positiv sak med torrfoder som man inte kan uppnå med blötfoder/BARF. Att det skulle vara bra för tänderna är ju en sedan länge slaktad myt.
När ni bara ger blötmat, hur ofta och hur mycket ger ni dem?

Mina katter äter 2-3ggr om dagen, hur mycket man ger är vääääldigt individuellt, men får nog testa sig fram till vad ens katt håller hullet bäst på. Anvisningarna på förpackningarna är ofta rejält tilltagna i överkant.

Jo jag vet, något som jag kämpar stenhårt för att ändra den allmänna uppfattningen om!
Jo det har jag sett på dina inlägg ;-) Kämpa på!
Jag ger 2-3 ganger om dagen och runt 2 matskedar -/+ mat till mina vuxna katter, styck saklart.
De nojer sig pa det och ater oftast inte mer an det om jag ger dom mer och dom har fortfarande lite extra hull sa det kan inte vara for lite mat for dom heller antar jag men jag experiementerade mig fram tills jag hittat den mangd som ar perfekt for dom.
Jag har en ragdoll och en huskatt.
Medarbetare på matlust
Mina katter äter just Eakanuba för stereliserade/kastrerade katter och Pro Plan dedicated Kitten. Men eftersom min kattungepojke ska kastreras snart så kommer även han med få gå och äta Eakanuba för stereliserade/kastrerade katter.
Min ragdollpojke äter inge blörmat alls, men jag försöker med att ge honom lite varje dag, 2 ggr om dagen, fortfarande äter han det han behöver sen så är det inge mer med det. Han är bra på dricka vatten så det är huvudsaken för mig.
Min bondkattspojke (som ska kastreras i Oktober då är han 6 månader) äter Mjau blötmat med väldigt god aptit så han får äta det 2 ggr om dagen medan han sen får äta torrfoder under dagen eftersom de båd ahar fri tillgång till det!
Min huskattsflicka (som för den delen är mina föräldrars katter) äter Pro Plan Sterelized och får någon gång nu och då blötmat. Tyvärr fel blötmat då den innehåller socker så försöker få mina föräldrar att köpa Mjau till henne då hon kan börja lära sig äta det! :)
Ja så ser det ut hos mina katter iaf!

Kastrerade katter behöver inget särskilt foder, det är bara hittepå från torrfoderindustrin.
Personligen anser jag att alla katter, oavsett ras, ålder, vikt, könsstatus, sjukdom, aktivitetsnivå eller avelsvärde har rätt till att äta så näringsrik kost som det bara är möjligt.
Det vill säga foder utan spannmål och hög andel animalier.
#20 Och jag tänker inte hoppa något som fungerar på mina djur bara för att andra vill be mig byta foder! Mina katter må bra av detta och det får duga tills vidare!
Barf är inget jag kommer testa på eller har erfarenhet av att testa på heller!
#8 Får tacka för tipset om att blanda i lite vatten, jag mosade lite och hade i några teskedar vatten. Min kinkiga grabb åt en hel påse själv, han som annars äter en fjärdedel och sen går ut och leker igen.

Jag har inte sagt ett ljud om BARF..?
#22 Det var så lite så :)
#21 Just nu kanske dem mår bra. Men vad kan hända om något år? Det kan vara bra att tänka framåt och om fodret man ger verkligen är anpassat för det djur man har. Sen är det upp till var och en om man vill ge något som inte är anpassat eller sånt som är anpassat.
Du skriver att blötfodret dina föräldrar ger innehåller socker? Vad tror du att torrfodret gör då? Och det dem ger innhåller väldigt mycket spannmål=kohydrat=socker. Sockermängden i blötmat är väldigt minimal och mest för att det ska se aptiligare ut. Dock finns det blötmat som innhåller spannmål, men är bättre att ge än torrfoder då dem får i sig vättskan åtminstonde den vägen.