vad ska mina steriliserade katter äta?
Nu är det så att jag steriliserade mina två huskatter för knappt en månad sen, de är systrar och har precis fyllt ett år.
Veterinären sa att den ena katten hade en del fett runt organerna och att jag genast skulle sluta med kattmaten för att hon annars kommer öka ännu mer i vikt (vilket jag självklart förstår).. MEN i den andra katten hittade hon stora cystor runt äggstockarna som måste ha gjort så ont att denne inte har ökat så mkt alls..
Tidigare har jag köpt Eukanuba kittens och tänkte först bara övergå till Adult men veterinären sa att jag måste köpa en lättare variant för steriliserade katter. DET förstår jag oxå men hur ska jag göra med fördelningen av maten? den ena måste hålla igen på kosten medan den andra katten egentligen bör få i sig mer :S
Vad rekommenderar ni för märke först och främst? kanske ska jag väl bara ge smala katten extra komplettering/godis då eller utöver den fettsnåla maten?

För det första hoppas jag att du har kastrerat dina honor.
Sen tycker jag att du ska ge dem fri tillgång på vettig blötmat utan spannmål.
Väg katterna på en vettig våg en gång i veckan så att du ser vilket håll vikten går åt.
Är katterna inte vana vid blötmat så dra ner på torrfodret och börja ge små portioner blötmat tills dess att torrfodret är borta helt och hållet och katterna bara äter blötmat.
Stolt ägare till tre La permer
Undvik torrfoder som är för "steriliserade" katter Det innehåller ännu mera kolhydrater än vanligt torrfoder. Vetten ville säkerligen att du skulle köpa något som fanns enbart hos denne och inte ute i någon affär.
Om de inte är vana vid att äta blötmat så kan de bli dåliga i magen av att gå från torrfoder till blötmat för snabbt.
Har du själv någon uppfattning om hur tjocka dina katter är? Mina får alltid skäll hos veterinären ovasett vad de väger.
Ja de är kastrerade mina sötnosar! Jag läste på lite och ansåg att orijen torrfoder nog är bäst för dem. Jag har oxå misstänkt att själva grejen med lightfoder är att det är mer kolisar och mindre fett vilket kommer få dem att ändå äta mer. Så därför blev jag skeptisk även mot veterinären när jag läste på om detta. Gillar idéen med orijen att de har en och samma mat för alla katter, dvs naturlig protein och utan spannmål alls samt att den är ekologisk. Så jag håller tummarna! Blötmat utan spannmål och socker får de oftast dagligen oxå :) Någon av er som har erfarenhet av orijen?