Beteendeförändring hos katt?
Under sommaren har våran 6-åriga (kastrerade) utekatt Ofelia förändrats. Hon har blivit alltmer girig på mat, vill inte kela, spinner fort och hastigt och inte sådär lugnt och avslappnat utan det låter snarare stressat. Hon sträcker inte på ryggen utan böjer sig som en banan när man klappar henne. Har tidigare varit pedantisk med pälsen men nu ser den något ovårdad ut. Tycker att hon fastnar mycket med klorna i kläderna när man bär henne.
Inga jättestora förändringar alltså, men ändå så att man själv har reagerat. För några dar sedan såg mina föräldrar vid två tillfällen att hon vinglade när hon gick samt ramlade omkull när hon skulle klia sig. Annars går och hoppar hon utan problem.
Jag googlade lite på bornasjuka (vingelsjuka) och enligt vissa sidor stämmer symtomen onekligen in. Det konstiga tycker jag är att hon går utan problem, förutom de här två gångerna mina föräldrar såg henne vingla. Någon som har erfarenhet av den här sjukdomen eller känner igen symtomen?
Har du kollat om hon har feber? Katter med vingelsjuka har ofta förhöjd temp.
Beteendeförändringarna kan vara en ren tillfällighet, men också vara tecken på att något är fel, så det är bra att du uppmärksammar dem. Har du märkt om även hennes törst har ökat eller om hon kissar större mängd urin än vanligt?
Balansproblem kan bero på invärtes sjukdomar, men det kan också vara själva balansorganet i örat som är påverkat av något. Ser det rent ut i öronen?
Det bästa är att ta henne till veterinär för allmän koll och blodprovstagning där man kollar sköldkörteln, socker och annat.
Sajtvärd Katter iFokus
Att hon inte rör sig som hon brukar och att pälsen är dålig tyder på sjukdom så ta henne till veterinären.
tycker det är dax att låta en veterinär att kolla på henne

Jag blir alltid lika förvånad när man väljer att kontakta ett forum och inte en veterinär när man misstänker att sin katt är sjuk.

Beteendeförändringar ska man alltid ta på allvar, djur kan inte prata människospråk utan det är vårt ansvar att se till att de får den vård de behöver när vi misstänker att det kan behövas. Det är det dessutom lag på.
Har man inte möjlighet eller tycker det är nödvändigt att åka in pang-bom-nu så finns det alltid veterinärer att ringa, även disktriktsveterinärer i hela landet om man bara vill ha rådfrågning tills dess ens egna veterinärmottagning öppnar. Det är dem som har gått flerårig utbildning för att tolka symptom och ställa diagnoser, det ska inte vi här på forum göra.
Jag kan absolut förstå att man vill ventilera sig, höra om andras erfarenheter och sådär, men det ska aldrig, aldrig vara istället för att vända sig till en veterinär. Det bör alltid vara det första steget när man misstänker att ett djur kan ha blivit sjukt!
Så ja, det du skriver kan mycket väl innebära att din katt har blivit dålig. Att hon viker undan för beröring, mattar av i pälsen osv är alla tecken på det. Att hon vinglat till till synes utan anldening bör definitivt kollas upp.
Hur har det gått? Fått tag i nån veterinär att prata med?