fettrik mat
Hej!
Har en kisse med gastrisk enterit eller nåt sånt (?) som har väldiga problem att gå upp i vikt. Katten är undersökt på alla möjliga vis och får kortison+omeprazol när han får en dålig period.
Nu på senare tid har han dock börjat kunna äta olika sorters mat och smaker utan att kräkas upp dem. Så därför tänkte jag börja försöka ge honom något som innehåller väldigt mycket fetter och protein.
Har ni något förslag?
Han äter idag RC high exigent, det enda han tålde för ett par år sedan.

Börja barfa!
Annars skulle jag rekomendera blötmat från Bozita eller Mjau

barfa?
"Vanlig" blötmat med bitar och sås är lite hopplöst, för han slicker i sig såsen och står sen och mjauar efter mer :)

Biologisk anpassad rå föda översätter jag det som :) Alltså inte torrisar :)
Mosa maten är ett tips, då är det inte lika lätt att bara slicka upp såsen :)

aa då är det nog bäst att försöka med nån sorts blötmat, för rå vanlig mat som tonfisk, köttfärs, kyckling eller liknande vill han inte äta :)
Det är mjau och bozita som är de fettrikaste då eller?
Blanda i extra äggula i maten. Modersmjölksersättning för kattungar om han gillar mjölk.

#5 tack det ska jag pröva! Ägg tror jag han kan tänka sig att äta ibland. ska kolla på granngården om de har någon mjölk så kan jag ju pröva den med!
Skulle han vilja ha mjölk eller grädde så se till att den är laktosfri då katter som regel är laktosintoleranta. Annars är det bara att börja experimentera. Mina åt inte rått kött innan, jag provade i perioder, gav lite och blandade, pudrade krossat torrfoder över och liknande. Nu ratar de allt utom rått kött om de får välja. :-)

Blötmat är mycket mer energirikt än torrfoder, uteslut allt vad spannmål heter, dels för att det är bättre näringsmässigt och dels för att katter med känslig mage inte under några omständigheter ska äta spannmål.
Att få upp en katt i vikt tar lång tid, och det är inte riktigt så enkelt som att bara proppa i dem fett så går de upp. För mycket fett kan också ge besvär med magen om katten inte är van att äta mycket fett. Ge energirik mat, försök se till att han äter ordentligt och vänta på resultat. Du kan toppa med äggula, såg att du skrev att han inte gillar rå mat (for the record så är inte tonfisk på burk rå, och fisk ska öht inte ges till katter), men annars så är lammfärs att rekommendera, och fet nötfärs. De flesta katter, även sådana som normalt inte gillar rått kött, brukar gilla lamm.
Mjau och Bozitas blötfoder innehåller ca 50% protein och ca 25% fett i torrsubstans.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Katter är utpräglade Carniovorer, de är framförallt köttätare.. dvs protein!
De är inte lika petiga på att få fett och kolhydrater då de kan omvandla protein till vad de behöver i större utsträckning än vi kan.
Ge inte hela ägg, utan bara äggula.. rå äggvita innehåller avidin.
Mina katter åt i stort sett bara Wiskas på burk.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Katter är inte bara framförallt köttätare, de är strikta karnivorer och har inget bevisat behov av kolhydrater alls.
Katter utvinner sin energi främst ifrån fett, det är det de använder som bränsle åt sina kroppar. Katter har ett ovanligt högt behpv av fett, och tål dessutom en betydligt högre andel fett i sin kost än vad tex hundar gör, katter kan tåla upp till 60% i kosten utan att må dåligt. Så jag skulle nog säga att det är livsviktigt att de får i sig fett, däremot totalt onödigt att de får i sig kolhydrater, som bl.a Whiskas burkmat är rikt på..

Fel av mig.. (antagligen reklamens fel?) de åt i princip bara Mjau, kattuna och någon annan dyr delikatess.. samt kokt fisk.
Är du säker på det?
Jag har alltid inbillat mig att de främst är beroende av protein.
Fast det e ju rätt svårt att undvika fett när man äter hela bytesdjur ioförsej.
Maten i papperspaket åt de inte alls slicka lite av såsen, likaså portionsförpackningarna.
Det är inte bara som så att de inte behöver kolhydrater, de har en kraftig Glukoneogenes.. samt svårare än vi att reglera ner blodsocker.

Naturligtvis är protein en viktig beståndsdel i deras näringssammansättning, men det är fett också. Man kan inte riktigt säga att det ena är viktigare än det andra eller att det ena ska prioriteras mer än det andra, de är viktiga båda två. Tyvärr applicerar många gärna sin egen uppfattning om fet kost på katternas och tycker att de ska äta fettsnålt och inte äta så mycket mättat fett osv.
Det naturliga fettintaget för en katt är ca 15-30% fett.

OK.. det stämmer med vad jag läst,, dvs de är "främst" beroende av protein!
Mnja.. själv baserar jag min kost (E%, macronutrienter) på fett!
Det var några år sedan mina katter dog de blev cirka 20 år.. saknar de ibland.. fast inte så mycket Borelian de gav mig ett antal gånger.

ja, tyvärr kommer jag inte utesluta hans torrfoder även om det är det bästa för katter överlag.
Vi slet i nästan ett halvår med att få honom att överleva och kunna äta innan vi tillslut hittade vad som var fel på honom. Det ENDA han då kunde äta var RC torrfodret, så det törs jag inte plocka bort.
Självklart vet jag att det kommer vara svårt att få honom att gå upp i vikt, nu har han dessutom fått börja gå ut och äter säkert en del råttor och äckel men går inte upp ändå.
Men jag ska pröva mjau blötmaten och mosa den, samt äggula.
Olika färs har jag prövat, det vill han inte ha. Dock inte lamm, men han tittar inte ens på det andra.

Att vänja en katt från torrfoder till blötfoder går ju inte alltid på en dag, det kan ta veckor, månader och år. Men att ge upp bara för att det en gång inte gick känns lite.. Halvhjärtat. Man kan ju åtminstone ha det som mål på sikt?
Om han inte är redo att sluta med torrfoder än rekommenderar jag Carnia Lynx, Applaws Kitten & Chicken, Wildcat Etosha eller Porta 21 Sensible. Samtliga har högt fett och proteininnehåll, och är spannmålsfria.

Var köper man de där torrfodren?

Hur är det egentligen med räkor som kattmat.. mina katter blev som galna vargar när det luktade räkor i huset?
Altså vanliga kokta räkor man köper för fredagsmys?

Carnia Lynx
Porta 21 Sensible
WildCat Etosha (Om man vill köpa större kvantiteter till billigare pris och törs beställa från Tyskland http://www.healthfood24.com/de/Trockenfutter-fuer-Katzen/Wildcat-Etosha )
Applaws Kitten
Applaws Chicken
Havslevande djur som fisk och skaldjur skall inte ges till katter. Alls.

Jomen kokta??
Vet iallafall att fisk skall kokas innan det ges till katter.

Tja där ser man.. kokt fisk har jag fattat iallafall!
Nu blev mina 18 och 20 och fick inte fisk så ofta.
Från det ena till det andra;
"Precis som människor kan katter drabbas av diabetes. Störst risk löper de som är överviktiga. Men sjukdomen går att behandla. Framför allt bör man se över kattens matvanor. Bäst är att utgå från ursprungsdieten – möss."
http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx

Eller.. Inte fisk alls.
Ja du ser, när katterna är allvarligt sjuka brukar deras kost hamna närmare och närmare ursprungskost. Tänker på Hill´s A/D tex..
Vi har fri tillgång till Carnia Lynx, och kompletterar med 1-2 portionspåsar blötmat varje dag. Katten verkar äta mindre torrfoder och mer blötmat, så hon reglerar det där ganska bra själv. Det vi har märkt är att hon är mycket piggare nu.
Carnia Lynx har väldigt små bitar, så om katten äter fort kan den äta bitarna hela och sedan kräkas upp dem. Vi har inte haft problem med det, som tur är, men det finns de som råkat ut för det. Annars upplever jag bara fördelar med det torrfodret jämfört med andra.

De brukar även äta/behöva mindre torrfoder om man ger av den typ som Carnia Lynx är, då det är mer näringsrikt än vanligt spannmålsbaserat foder.
Ja, det är ett problem med dessa foder tyvärr, de skulle behöva göra större bitar med hål i mitten. Jag tycker även att densiteten på kulan är tätare och inte lika porös som andra torrfoderkulor, så då blir det ju lite mer svårtuggat också.
#24 Ja, det är ju en klar fördel, även rent ekonomiskt. Till vår lilla misse räknar vi med att påsen kommer att räcka ett halvår, och då är det inte så dyrt, helt plötsligt.
Men så får hon ju blötmat också, så det drar iväg på den fronten istället. Men hon verkar trivas med att ha torrfoder hela tiden som hon kan äta på lite då och då, och ett par mindre måltider med blött. Hon väcker oss inte lika ofta nu för att säga att matskålen är tom och att matte och husse bör göra något åt detta bums, innan hon minsann börjar äta mattes tår istället… 
Jag hade önskat porösare bitar, i stil med Bilanx Sterilized. Vi hade henne på det torrfodret medan vi letade bättre (innan hade hon ett med i princip bara spannmål och fisk!), och de bitarna var lagom stora och porösa. Men hon verkar trivas ganska bra med Carnia Lynx. Det tog ett par dagar innan hon accepterade det, men nu slinker det ner ett par bitar då och då.