Skeppskatter
För ett år sedan ungefär fick jag veta att en kompis till mig hade en kompis som hade/har en skeppskatt - denne skulle det promt avlas på eftersom rasen var så ovanlig och underbar i temperamentet (iaf denna).
Jag sa att man inte ska avla "bara för att" utan att det krävs mängder med förberedelser och det kostar en massa att ta en enda seriös kull - vilket denna kull inte skulle vara om den kom fram.
Hanen till kullen skulle dessutom vara en slumpmässigt utvald okastrerad huskatt ifrån trakten - den snyggaste hon såg skulle hon låna och para sin hona med.
Vilket jag direkt sa ifrån att hon inte var ett dugg seriös.
Härom veckan såg min mamma en annons i tidningen om skeppskatter och undrade vad tusan det var för något, de kostade 4.000kr och var inte kollade om jag minns rätt utan de kostade det just för att det var skeppisar.
Jag sa det jag fått veta = inte säker information vilket jag också påpekade. Men det jag fått veta så är skeppisar sådana katter som kommit till genom inavel på skepp då de från början bara skulle följa med på skeppen men förökade sig och fick då också dessa extra klor. Katterna i övrigt är "skräp" och ingenting man ska avla på och det är heller ingen egen ras.
Men nu undrar jag, vad är egentligen skeppskatter?
Är det "skräpkatter" som jag fått höra att de är?
Är det en egen ras eller stämmer det jag fick höra att det bara är folk som tror de är en egen ras just för att de kallas skeppskatter och har extra tår?
Det är en massa frågetecken angående dessa katter för min del och det skulle uppskattas att få komma på rätsida om vad det faktiskt är för katter. =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Här är en annan tråd om just skeppskatter
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Det är ingen egen ras utan en genetisk defekt som man absolut INTE ska avla på.
Det är inte en ras utan ett smeknamn på katter med en mutation i form av extratår, defekten kallas polydactyli.
≧◔◡◔≦
Det kallas polydaktyli och är inget man bör avla på. Det finns en risk att katten får problem pga det, även om det ofta går bra.
Polydaktyli (fler fingrar/tår än normalt för arten) är relativt vanligt hos katt och behöver inte vara bevis på skadlig inavel. Vad jag vet kallas alla katter med fler än 18 tår för skeppskatt och det är INTE en ras utan en missbildning.
Däremot förekommer det att man "linjeavlar" individer med för många tår, vilket leder till inavel med andra problem som följd, antingen det beror på inaveln i sog eller på genen som ger för många tår.
Plockat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeppskatt.
en sk skeppskatt är ingen ras utan en katt med en defekt med fler tår än normalt. I huskattsvärlden betecknar man den som unik och avlar mer än gärna på en sådan katt medan i renrasaveln är den mindre sällsynt då de ej används i aveln.
katter med fler tår kan få problem då de blir vuxna då de extra tårna inte fungerar att dra in som de vanliga tårna
Polydaktyli förekommer även hos människor, men då opererar man bort överflödiga fingrar, ungefär så önskvärt är det även hos katter anser jag.
Sajtvärd Katter iFokus
Men då hade jag ju fått rätt information och gjorde alltså rätt i att säga ifrån den där parningen som jag också verkligen hoppas att den inte blev av!
Tack för era svar!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Jag har skrivit en text om just detta: http://kattensstatus.blogspot.se/
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Har precis läst ditt blogginlägg dagdrivarna. Bra skrivet.
_
#9 Mycket bra.

Tack har tre nya artiklar på gång men hinner ju aldrig skriva och lägga ut… :-)
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Det finns en ras med polydaktyli, Pixie-Bob, där ungefär 50% av katterna har fler tår än vad som är normalt. (Som mest kan de ha sju tår per fot, alltså 28 tår.) De verkar dock inte få problem alls av det och kan t.o.m använda tårna att gripa saker med, så jag ser inte riktigt problemet.
#13 Många funkar det bra så länge man håller koll på deras klor. Vissa klor kan snabbt växa mot tassen om jag fattat rätt.
Men det finns de som får problem och kan behöva opereras.
Det är i alla fall en defekt man inte ska avla på. Och tror inte vi i Sverige kan få avla medvetet på det heller. Eftersom det kan orsaka problem, och det är ärftligt.
Ja min kisse har en klo i "tumvecket", som inte slits alls, så den får jag klippa regelbundet.
_

När jag var i USA förra året så pratade de vi bodde hos en MCO uppfödare som medvetet avlade på katter som hade en extra klo, mer exlusivt -_- Finns inget stopp på dumhet tyvärr