Vad håller han på med?
Vi köpte ju kattungen i måndags och som förra ägaren sa så var han rumsren. Han har sen natt två fått sova hos oss i sängen. Båda morgonen har han kissat i sängen. Igår bajsade han även i soffan och nu för några minuter sedan kissade han i sängen igen. Vad håller han på med? Lådan är liksom ren och han går på den då och då. Vad ska vi göra för att slippa detta. Lägenheten är liten så vi ska väl ändå inte behöva ha två lådor heller. Just nu så ska han inte få vara i sovrummet. Nu får min älskling sova på soffan i veckan tills vi får tvättstugan.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Hur gammal är kattungen?Har ni samma sand och slags toalåda som uppfödaren?
Har ni fler katter/djur?
Stolt ägare till tre La permer
#1 Han är strax över 12 veckor. Ja vi har samma sand som uppfödaren men inte samma slags toa. Dem hade något konstigt.
Förutom honom har vi en hund och två kaniner. Han och hunden är väl sådär ihop. Men han är duktig kisse och säger ifrån. Han är hundvan.
e de tak och lucka på lådan? min katt bajsade nämligen utanför för hon gillade inte att ja hade lycka, men tak går bra, fast de finns ju de som inte gillar det heller.
#3 Nej den är öppen men vi ska köpa en sån nästa måndag. Hm men uppfödaren hade ju inget över på sina men okej. Vi får prova.
Det kanske e så att han vill ha tak för att han inte känner sig helt trygg me dom andra djuren än? Om han får ett tak kanskae han känner sig tryggare me att gå på lådan, de e ju värt ett försök iaf :) Sen finns det ju en artikel på framsidan av katter iFokus där dom tar upp en massa om varför katten gör utanför lådan.
#5 Ska läsa den artikeln. Men han går ju på lådan ibland. Nu kissade han ju när jag var ute med hunden. Kaninerna är på andra sidan lägenheten. Men ja vi får väl vänta tills vi fått lön då och se om det hjälper.
Min katt gick oxå på lådan ibland och ibland inte, men sedan ja tog brt luckan har hon gjort allt i lådan hela tiden (om inte ja har slarvat me städeningen i den ;))
Kattungen känner sig ensam. Den saknar sin mamma och sina syskon och sin invanda miljö. Sysselsätt dig mycket med kattungen. Sätt den ofta på lådan och beröm, beröm, beröm när den är i lådan.
#2 Vad menar du med att uppfödaren hade "något konstigt" (typ av låda)?
Vilken sorts sand har ni (och uppfödaren)? Var är lådan placerad?
Det finns sandtyper som är obehagliga för katten och om det är något annat än mycket och lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i lådan kan det bero på det.
En öppen låda är oftast vad katter föredrar, men den kan vilja ha flera att välja på. Ibland kan de även föredra lådor med huv, dock aldrig med lucka.
Placeringen av lådorna kan ha stor betydelse, så har man en felkissande katt bör man skaffa flera lådor och ställa ut dem på olika ställen, gärna parvis eftersom en del katter inte vill kissa och bajsa i samma låda. Rensning av lådorna måste ske minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där.
Det är jätteviktigt att få bort alla doftspår från de ställen katten kissat fel. Använd t.ex. Scent Stop som går att beställa från nätbutiker.
Om ni har duntäcken kan det vara klokt att byta till mindre fluffiga och prassliga täcken under en period , eftersom dessa egenskaper lockar extra mycket att kissa på.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag läste nu i din andra tråd om Mårtimer och reagerade på detta:
"Idag har han kissat i sängen och bajsat i soffan. Jätteroligt. Lådan är ren men han var väl sur för något. Han har lite svårt för vissa saker som vi håller på att lära honom. Som inte förstöra soffan eller vara på bordet."
Att en katt kissar och bajsar fel kan mycket väl bero på oro och otrygghet. Att ha bott på en bondgård med en halvskygg mamma och sedan flytta hemifrån vid 12 veckors ålder och hamna någonstans där han ska uppfostras från att göra helt naturliga kattsaker kan få vilken katt som helst att känna sig osäker.
Katter klättrar, vässar klorna, hoppar och trivs på höga höjder. Det är inget man varken kan eller bör försöka uppfostra bort. Anpassa ert hem och er toleransnivå efter Mårtimers behov så blir han en både gladare och tryggare kisse.
Täck för de mest utsatta delarna på soffan och erbjud ordentligt med tillåtna klösmöjligheter i form av rejäla klösträd eller klösstolpar. Se till att det finns möjlighet för Mårtimer att ta sig upp på bokhyllor, garderober och liknande genom att ordna avsatser.
Vad gör det om Mårtimer är på bordet? Om ni vill äta utan katt på bordet kan man lugnt lyfta ner honom utan tillsägelser.
Sajtvärd Katter iFokus
Han är trygg hos oss det märks på honom. Mycket gos och spinnande. Sen har han ju sällskap av mig hela tiden. Tror inte att han saknar dem längre. Han var ju mycket duktig med lådan första dagen. Var efter att vi lät honom sova i sängen som detta började.
Kan inte förklara uppfödarens låda riktigt men vi har samma sand. Just nu står lådan i hallen men ska flytta in den på toaletten. Han fick inte vara där de första dagarna för då sprang han in under badkaret.
Vi säger inte till honom utan bara lyftar bort honom från bordet. Han får vara på köksbordet för där har han sin mat just nu. Enda stället där inte hunden kommer åt. Vardagsrumsbordet däremot vill vi inte ha honom. Där har vi ljus tänka då och då. Vi har klippt klorna på honom nu så nu låter det inte som om soffan ska gå sönder. Han föredrar annars att leka med kuddarna och svansen.
Det konstiga är att det bara är min fästmans del av sängen han varit på. Aldrig min del. Jag förstår inte detta. Det är min fästmans del av sängen han sover på om nätterna.
#11 Vad heter sanden ni har? Sandsorten är viktig eftersom det gäller att den är så attraktiv som möjligt om katten tenderar att kissa på andra ställen än i lådan.
Det är bra att ni inte skäller på kattungen eller bestraffar honom när han gör saker ni inte gillar. Jag tycker dock att det låter oerhört vanskligt att ha levande ljus åtkomliga på soffbordet när man har katt. Kan katten komma åt ljusen kan det, och kommer det att, hända, hur mycket man försöker få katten att låta bli. Med levande ljus kan konsekvenserna bli katastofala.
Om det bara är din fästmans del av sängen det kissas på kan det även vara en doftmarkering. Antingen för att blanda sin egen doft med det som luktar tryggt eller för att maskera den lukt som luktar otryggt. Det beror på vilken relation katten har med din fästman.
Sajtvärd Katter iFokus
Det är Pussi vi har. Uppfödaren sa att den var jättebra. Vi skulle ha någon annan men fanns ingen bättre att köpa.
Har vi ljusen tända så lämnar vi inte bordet såklart. Vi har ju liksom hund också som gärna vill ha saker som ligger på bordet.
Katten föredrar ju mig men han gillar min fästman med. Dem ligger och sover tillsammans om nätterna. Tätt intill varandra. Men så att han kan se mig också. Är så mysigt när man ska lägga sig och så ligger han och spinner i flera minuter.
#13 Ja, Pussi Kompakt är helt ok Kattsand ur katters synvinkel. Placera ut fler lådor (plastbackar och bajor går också bra), se till att det är mycket sand i dem och att de rensas ofta, så bör det inte finnas något där som katten stör sig på.
Jag läste i den andra tråden att din fästman är hemifrån hela dagarna och eftersom ni bara har haft kattungen sedan i måndags kan det mycket väl vara så att kattungen inte riktigt tycker att han känner honom ännu och att det är därför han får ett behov av att markera på hans sida av sängen.
För att stärka bandet med kattungen är det bra om din fästman är den som serverar maten när han är hemma och att han ägnar tid åt att leka med honom. En fjädervippa på pinne brukar vara oemotståndlig och är bra för den typen av relationsstärkande lek.
En annan rolig lek kan vara att dra ett snöre som katten kan jaga. Se bara till att gömma snöret ordentligt efter avslutad lek så att katten inte äter upp det (detsamma gäller vippor).
Sajtvärd Katter iFokus
#14 Vi ska köpa en till låda nästa måndag. En sån med tak över. Vi rensar minst två gånger per dag.
Men katten ligger ju och sover hos honom varje natt. Det är ett himla spinnande på deras sida av sängen. Första natten ville han ligga hos mig men då la jag över honom och det gick lika bra det. Dem leker väldigt ofta med. Dock leker han mera själv. Han hittar alltid något att göra.
Vissa katter "glömmer bort sig" om lådan är för ren i början när de är små. De glömmer vart de gick sist. Så prova med att lämna en liten kissklump i ett hörn så att kissen känner lukten att det är där han ska gå.
Sedan kan du prova att ge katten mat där den kissar/bajsar. En katt gör aldrig sina behov på samma ställe som den äter. De är de för renliga för.
Jag hade en gammelkatt som började bajsa på otaliga ställen, då stälde jag mat där och hon gick aldrig dit och gjorde något igen utan bara på lådan.
#16 Vi rengör mindre då så får vi se. Han har inte gjort något alls idag på fel ställe men vi har ju haft stängt till sovrummet.
Vi får göra det om det går längre. Blir lite jobbigt för då kommer hunden åt maten. Han äter liksom allt den hunden.
Ja prova de och se hur de går :) Tills han hittar att det är där han ska gå.
Okej ja de är inte de lättaste. Men du kan ju prova att ge honom en matbit där' bara när han är där och annars låta maten stå där den står nu.
Har det hänt i soffan så ge honom lite av hans mat just där på ett fat och ta sedan bort den när han är klar :) Och så gör du så på de ställen där olyckan är framme.
Lycka till!
#18 Inget har hänt idag heller så tror att han har lärt sig nu. Han låter blir soffan nu med. Bordet däremot har han inte lärt sig riktigt än att han inte ska vara där. Men det är mindre nu iaf.
#20 Katterna hemma hos mina föräldrar gör det väldigt sällan. Är bara om det är något väldigt intressant och gott på bordet. Dock hjälper det för det mesta bara med en blick eller att man nämner deras namn så hoppar dem ner.
#22 Ja jag kan ju inte hindra honom helt och hållet. Vi lämnar ju ändå inte ofta saker på bordet för då tar hunden det direkt. Det är bara min fästman som lämnar mat och sånt. Får han skylla sig själv och hunden eller katten får tag på det. Ja allmänt hyfs kan man kalla det.
#23 Jodå, våra katter, speciellt Findus, hoppar inte upp på bordet, det har dem lärt sig att dem inte får ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#24 Är du säker på att han inte gör det när du inte är hemma? 
Nu imorse precis efter att han varit på låda går han och sätter sig och kissar i min hunds säng. Vet inte vad det kan bero på. Är katter som har kissat i den tidigare men den är tvättad efter det. Nu var det bara lite kattblod på. Sen hade ju hunden bara någon minut tidigare morrat åt honom att inte hoppa upp i sängen. Kanske därför han gjorde det.
#25 Det hade jag märkt :) Eftersom det står saker på bordet osv :) Han är inte så diskret ;)
#26 Haha duktig katt du har. Är han också lite klumpig och kan inte gå förbi saker utan att välta dem?
#27 Beror lite på, men han är ganska smidigt när det gäller att hoppa, men han kan välta ner saker t.ex i fönstret :P
#28 Okej för Albin hemma kan välta vad han är går förbi. Nu är han ju väldigt stor och lite smått överviktig. Men även som kattunge och då var han ju inte tjock på något vis så välte han ner precis allt. Hoppa är han jätteduktig på. Är dock inte lika roligt när han landar på en. Han väger runt 7kilo.
#29 Haha inte lätt ;)
Findus väger 6 kg:P
Jag hade stora problem med min katt när jag flyttade ihop med min sambo och hans två katter. Min katt har tidigare varit utekatt men de senaste 2 åren varit inne och innan han kom hit gjorde han endast någon enstaka olycka när de t.ex. råkat stänga dörren till toaletten.
När vi flyttade in här hade vi 3 katter och en låda med tak. Min katt har väldigt stora problem med trånga utrymmen och han är t.ex. livrädd för att gå igenom kattluckor. Han kissade i sängen, på IKEApåsar, flyttkartonger, en svindyr oanvänd BH (argh!). Och sen när vi fått in den andra lådan (utan tak) trodde jag att det skulle gå över. Men nej. Det blev bättre men då gick han ibland på lådan och ibland inte…
Efter många om och men kom vi fram till att min sambos honkatt gillade att vakta lådan så vi ställde ut "hans" låda i vardagsrummet + vi stängde till sovrummet så fort vi lämnade lägenheten. Nu har han inte haft en olycka på jättelänge. Har oftast stängt till sovrummet av andra anledningar och har nu båda lådorna på toa och allt går bra!
Min katt är aldrig på bordet (kan bero på att han är både lat och skygg). Men de andra två katterna är inte lika uppfostrade. Honkatten här hemma hoppar upp på matbordet… Enligt mig ska inte katterna göra det så jag lyfter ner henne gång på gång, tycker det har blivit lite bättre!
Soffan här har också åt ut för lite stryk men har märkt att det bara är på sidorna av soffan (där katterna inte sover) så vi har hängt filtar över där. Då är det inte lika kul att klösa för det är inte samma "motstånd". Det handlar bara om att ha tålamod och tänka på att katten oftast inte kissar i sängen o.s.v för att vara elak. Tillslut lär de sig!
#31 Eller så är det inte katten som "lär sig" hur det ska vara, utan matte och husse!
Sajtvärd Katter iFokus
#32 Sant sant! Jag ser det som att vi lär oss att leva tillsammans :)
Han tar inte sönder soffan utan han klättrar upp från baksidan. Vi har filtar över för att inte skita ner. Min fästman hade ju katt innan jag flyttade in med. Hon fick ju tyvärr avlivas i våras. Men jag hoppas att han slutar med att kissa i sängen. Vi har inga madrasser kvar. Jo min såklart men vi kan ju inte ligga två på samma. Är otroligt trångt ändå jag får knappt plats själv. Dock har lillkillen börjat ligga intill mig på natten. Det tog ett tag igår innan han fattade att jag inte ville utan att han ligga hos husse.
Jaha så länge varade lyckan. Imorse både på en madrass som låg på golvet och min hunds andra säng. Vi har ju tvättstugan först på måndag så Tintin får ligga i sängen så länge.