Äter plast
Hej. Jag har en katthona här hemma som tuggar på plastpåsar, plastomslag mm. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. För ibland råkar man ju faktiskt ställa en plastpåse någonstans..
Någon som varit med om samma sak?
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Det förefaller inte vara särskilt ovanligt. Om det är så att hon bara tuggar lite när hon får tillfälle skulle jag bara försöka vara mer noga med att hålla undan plastpåsar. Om hon aktivt verkar söka upp plast för att tugga på kan det handla om ett tvångsbeteende och det kan man behöva professionell hjälp med för att få ordning på.
Jag har en sån hona hemma… Hon är helt galen i plast, man måste se till att alla påsar verkligen ligger i påslådan och att inget hänger utanför för då tuggar hon sönder handtagen. Hon tycks dock inte äta upp något utan tuggar bara.
Hon tuggar inte på alla påsar hon hittar men nästan. Vissa kan jag låta stå framme men inte alltid och inte överallt.
Jag försöker helt enkelt se till att hålla de flesta påsarna instängda någonstans och plocka ur påsar och lägga sakerna där de ska vara eller gömma undan påsarna.
Hon tuggar tills hon får loss bitar och försöker sedan äta dessa.. Mat har vi alltid framme. Men hon lyckas hitta plast hur mkt jag än anstränger mig. Vi har en väldigt välstädat hem, trots 2 små barn, hund och katter. Hon har börjat med det nyligen och det kan vara att man kommer hem med matkassar och hon rutschar dit för att tugga ;/
Beteendet att äta "oätliga" saker kallas Pica och är inte alltför ovanligt. Det kan bero på sjukdom, så en veterinärkoll kan vara bra att börja med, men vanligast är att det enbart har psykiska orsaker. Stress och understimulans kan bidra till den här typen av maniskt beteende.
En del katter använder också ett Pica-beteende enbart för att få uppmärksamhet, så det gäller att man som kattägare inte råkar uppmuntra beteendet genom omedelbar reaktion, utan enbart ser till att hålla materialet otillgängligt och se över vad det är i miljön som kan ha utlöst beteendet och försöka åtgärda det (stress eller brist på stimulans t.ex.).
Sajtvärd Katter iFokus
här hemma döljer vi plastpåsar. Katten som slickar, småtuggar på dessa blev tagen från sin kattmamma i en lada vid cirka 8 veckors ålder (mamman dog) sen fick hon bo med sin syster + gammal herre hemma hos en familj till 12 veckor och sen kom hon till oss.
jag tror hennes slickande har med hennes stressande bakgrund att göra. + att hon och hennes kattkompis inte är helt överens om hur man ska leva livet.
Om det är mat i en påse så äter vår katt Elmo sig igenom och Tessla vill gärna äta frigolitbitar och plastbitar.. Jag är helt enkelt supernoga med att inte inte lämna något framme, tror inte att det går att lära dom att låta bli.. :P Här hemma måste man även gömma nylonstrumpor(!), det äter Tessla också..
Hm..
Understimulerad tror jag faktiskt inte att hon är.. Kan det ha att göra med att alla kattungar utom en nu har flyttat? För hon brukar ropa efter dom med jämna mellanrum. Men annars är hon en väldigt påpassad fröken som verkar väldigt tillfreds med att ha antingen husse eller matte hemma hela tiden..
Vad tror ni? Kan det ha med kattungarna att göra?
Om det faktiskt är så att hon aktivt söker efter plast att tugga på skulle jag rekommendera att ta henne till en veterinär som är duktig på kattens beteende eller prata med en etolog (tex. Djurrelationer eller PaleoCat) som kan göra en beteendeanalys.
#7 Ja, har alla kattungar utom en flyttat nu innebär det med all sannolikhet oro hos henne som mycket väl kan vara en bidragande faktor till att beteendet visar sig. Katter är ju känsliga för förändringar i miljön och där är kattflocken en stor del, i synnerhet om det är hennes egna ungar som flyttat.
För att få utlopp för bit- och slit-behovet kan du prova att t.ex. ge henne råa kycklingvingar att gnaga på. En Feliway-adapter kanske också kan ha lugnande inverkan. Och var noga med att gömma allt i plastväg, så kanske hon glömmer bort sin mani med tiden!
Sajtvärd Katter iFokus
Om någon har detta problem med sin katt vill jaga bara tipsa om att det kan handla om svält. Vår katt tuggade plast varje dag och växte dåligt. Vi frågade om tips och fick svaret att det var oro, uttråkning, osv osv.
Sedan hade vi slut på vårt (dyra)torrfoder någon period och köpte det näst bästa våtfoder. Veckorna gick och vi orkade inte beställa. Katterna åt och var nöjda. Efter ca en månad hade katten växt betydligt och tuggade inte ens plast som låg framme. Dvs han svultit sig själv i ett års tid och bara ätit när han var vrålhungrig. Han äter fortfarande bara torrfoder ibland när han är vrålhundrig om han fått "fel" blötmat och är väldigt kräsen med sorter och konsistenser. Bara dyra märken med sås accepteras blandat med billig mat. Kostar tyvärr 6000 /år i foder men vad gör man? Kan ju inte svälta heller.
#4: Våran ena katt biter alltid på nåt när han är hungrig. Kan vara precis vad som helst ex. bordskanten, en ljuslykta eller på hörnet av en stol. Det är bara när någon är i närheten och ser det och det upphör direkt när han får sin mat. Så absolut har det blivit en grej som han lärt in men det är hans sätt att tala om att han är hungrig.
Tråden är 10 år gammal.🙂