Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3631 ggr
LitenPyssling
0

Getingstucken

En av mina katter (båda förvildade) blev nyligen stucken i tassen av en geting, detta skedde för ungefär 10 minuter sedan och ville först inte stödja på tassen så jag antar att det var för sveda och värmen som blir efter ett stick men han stödde på det utan problem när han gick in på mitt rum som också är katternas trygghetszon.

Jag har undersökt tassen (höger fram) och jag misstänker att det är den 2a trampdynan från höger som är stucken då den är rödare än vad de andra är - de är rosa. Ingen svullnad och jag upplever den som lite varmare än övriga men absolut ingenting som är direkt märkbart.
Jag har tvättat med steril sårservett och han reagerar heller ingenting när man rör på tassen överhuvudtaget.

Nu går han runt som vanligt, låter ingenting, tassen är normalstor, haltar inget och bryr sig ingenting om tassen.

Veterinär kommer givetvis att kopplas in direkt jag ser att läget förvärras utöver den vanliga svullnad som kan bli på det aktuella området, men ser jag ytterligare reaktioner så kommer han tas till veterinär för undersökning.

Getingen är för övrigt smälld och slängd så de kommer inte åt den igen, inga fler getingar finns i huset heller. 

Hur har era katter reagerat på getingstick?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

OberonsMatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här reagerade Moltas, det gjorde ont och han ville inte stödja ordentligt på tassen, men svullnaden gick ner inom ett dygn har jag för mig:

Sajtvärd Katter iFokus

LitenPyssling
0

#1 Oj, det var inte en liten svullnad det där!

[Emma--]
0

Såhär blev min katts tass efter. Det var åtminstone mest troligt en geting. Men helt säker kan jag inte vara, men det satt kvar en tagg i tassen som upptäcktes hos veterinären. Hon fick väldigt ont dagen efter vi var hos veterinären men redan 2 dagar efter så var tassen helt normal igen. Vi hade säkert inte behövt åka till veterinären, men jag visste ju inte alls vad som var galet och hon var uppsvälld en bit upp på benet också och då vill man inte gärna vänta :P

http://katter.ifokus.se/discussions/501d1ce6d3b4fd27c5001373-en-dyr-lordag

OberonsMatte
0

#2 Ja, hela benet blev som en tjock klubba. Sedan dess aktar han sig faktiskt för allt som surrar som getingar. Han tittar bara på dem på avstånd och kisar med ögonen.

Min lille Ruben som är 1 år älskar fortfarande att fånga getingar och borde ha blivit stucken många gånger när jag inte hunnit hindra honom, men än så länge har han varken svullnat upp eller verkat ha ont någonstans.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Min Moltas har förresten råkat illa ut en annan gång också kom jag på nu. Det var när han hoppade ner från ett träd rakt på ett jordgetingbo! Eller bin var det nog.. De blev iallafall jättearga och mass-attackerade Moltas och när jag fick tag i honom igen plockade jag bort över 10(!) gaddar från hans ansikte! Han såg lite mosig ut, men inte så farligt alls faktiskt och det försvann fort också. Han blev nog mest bara chockad över händelsen och uppvisade inte någon allmänpåverkan alls när vi kom in igen.

Sajtvärd Katter iFokus

Holtan
0

#5 Men stackars kissen då!

Smm tur är brukar våra katter klara bi/geting stick väldigt bra och får de inga akuta besvär med ex andning så brukar man inte behöva åka in med dem. Men är man orolig och tveksam så är det bäst att åka i alla fall :)

Hoppas din kisse blir bättre snart!
Min kisse älskar allt som flyger men har ännu inte råkat illa ut (peppar peppar).

LitenPyssling
0

#3 Aj, ja jag läste ditt inlägg. Det var en ordentligt svullnad det där, jag kollade på getingen om taggen var där och det var den så Diesel ska inte ha någon tagg i trampdynan.

#5 Ajaj, väldigt otrevlig överraskning kan jag tänka mig!

#6  Han har hittills inte visat något alls, tassen är knappt uppsvälld och han går runt helt som vanligt så det var nog antingen ett riktigt lindrigt stick eller så är han väldigt härdad av sig. =)
Nu är det ju ändp 6 timamr sen minst.

Fridaaaa
0

Min katt Findus har blivit stucken 2 gånger i ansiktet (vi misstänker att de tär det i alla fall) men svullnaden har gått ner efter 1-2 dygn. (självklart kontaktat veterinär med).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.