Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 2090 ggr
Viccan92
1

Lilla Mårtimer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Egentligen var tänken att jag och min fästman skulle köpa mina föräldrars kattungen Maja när hon blivit tillräckligt stor för att flytta. Dock så blev det lite problem med det. Jag och min fästman pratade om det och vi kom fram till att vi inte tar henne. Så därför började vi kolla ny katt. Och här är han nu Mårtimer. Vi hämtade honom i måndags. Uppfödd på hästgård med en ganska folkrädd mamma. Hans förra ägare var det enda människor han träffat tidigare så därför är han det fortfarande. Fast han har gjort stora framsteg. Från att första natten ligga under badkaret och skrika till att nu somna spinnandes i sängen intill husses mage.

Tanken var att det skulle bli husses katt. Därav det hemska namnet som husse tycker är coolt. Nu är det ju så att husse jobbar hela dagarna så nog är det minsann mer mattes kisse ändå. Är man i soffan är han jättetuff men är han på golvet är han rädd. Då kan man inte lyfta upp honom. Så det får vi jobba med. Sen att mattes fötter är ömtåliga och inte till för att bitas i får vi jobba med också.

Men oj vad stor skillnad några dagar kan göra. Massa spinnande och gos. Han och hunden däremot ja det funkar om dem håller sig ifrån varandra. Min hund gillar inte kattungar så mycket. Han tycker dem har vassa klor.

Här kommer en bild på lilla Mårtimer.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

Han är så charmig. Men säger samma som du om namnet ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LaSadie
2

Tycker namnet är supersött Skäms

Viccan92
0

#1 Tack jag har försökt att komma med andra förslag men nej då det ska vara det namnet.

#2 Det är för långt och jobbigt att uttala. Kan ju inte gå omkring och ropa Mårtimer här hemma.

Fridaaaa
0

#3 hehe jag tänker på han Mårtimer som är i Musse Pigg:P

Viccan92
0

#4 Finns det någon Mårtimer där. Vilken då?

Fridaaaa
0

#5 Japp. Mortimer

Viccan92
0

#6 Suck den fulaste i hela serien med. Självklart. Min lilla Mårtimer är iaf mycket gulligare.

Fridaaaa
0

#7 Haha :)
Ja eran Mårtimer är jättesöt :D

thildatessie
0

Så fin :)

Viccan92
1

#8,9 Tack så mycket båda två.

Full fart på honom. Han har sett en annan katt i spegeln som han gnäller på och vill leka med. Stackarn fattar inte att det är han själv.

thildatessie
0

#10 haha vad söt!

Viccan92
0

#11 Idag har han kissat i sängen och bajsat i soffan. Jätteroligt. Lådan är ren men han var väl sur för något. Han har lite svårt för vissa saker som vi håller på att lära honom. Som inte förstöra soffan eller vara på bordet.

thildatessie
0

#12 sambons soffor ser inte fina ut här…

Viccan92
0

#13 har ni någon som gör något i soffan med? Jag hoppas att detta var engångshändelser.

thildatessie
0

#14 nej, det har hänt när lådorna har varit ofräsha eller när dem hade problem med lösa magar…. Ta det långsamt och ha tålamod.. han kanske inte gillar materialet i lådan, har ni samma som han haft innan? har ni klösträd till honom? Mina klöser på soffan för att deras små leksakr kommer undan(har köpt nya större och ska köpa fler. Ska lägga undan dem små)

Viccan92
0

#15 Det är samma material som hos ja uppfödaren om man nu kan kalla dem det. Vi bestämde oss för att köpa samma iaf ett tag. Han klöser inte på soffan men han klättrar i den med klorna. Man kan ju inte hoppa upp vanliga vägen i soffan utan man gör det bakifrån. Vi hade en boll till honom men den försvann igår på något konstigt sätt. Vi ska köpa klösträd nästa måndag.

thildatessie
1

#16 okej, ska han vara innekatt? klipp klorna isf :) bollen är inte under soffan då? Blir nog bättre med klösträd. köp ett så stort och högt som möjligt :)

Viccan92
1

#17 Japp. Han var mycket ute innan. Han visar inga tecken på att vilja komma ut. Jag får kolla efter bollen. Tror han lekte lite med den men sen. Jag får kolla runt lite. Annars har hunden lagt den någonstans. Det är därför vi väntar tills lönen har kommit så har vi råd med något stort. Bara det bästa är bra nog för husses lilla bebis.  Flört

thildatessie
0

#18 okej men då kan du klippa klorna :) Lättast om han sover eller är avslappnad/vilar.åh vad bra att ni prioriterar kissen! Inte alla som gör det! Får man fråga var ni ska köpa trädet och vad det kostar? Har sett många fina företagsannonser på blocket.se :) jag köpte vårt på Djurmagazinet när det var rea så fick det billigt.. hade hellre köpt på internet för att inte stödja djuraffärer..

Viccan92
0

#19 Får försöka. Lär inte vara populärt. Det är tyst nu så han har nog somnat. Vi har kollat lite på www.kattlycka.se men vi får se om det blir därifrån. Dem på blocket försvinner på bara någon timme. Mina föräldrar har ju katt och ja dem prioriterar inte katterna kan jag ju säga. Skönt att komma därifrån även om jag tyvärr blev tvungen att lämna min två vuxna hemma. Dem kan inte bli innekatter. Här är stor chans att dem blir skjutna.

Fridaaaa
0

Har samma problem med gammelkatten, Kloar på soffan så den är typ förstörd nu :/ Men hon är utekatt så kan ej klippa hennes klor. Ungkatten kloar ute eller på klöspelaren.

thildatessie
0

#20 mina katter skulle nog inte tillåta mig att klippa deras klor när dem är vakna, funkar utmärkt när dem sover dock :) Hoppas att ni hittar ett som passar :) åh vad tråkigt, ni vill inte testa då? På vissa funkar det om man verkligen lägger tid på att aktivera dem. vet inte hur ni bor men innätad balkong (som vi har) och rasthage i trädgården funkar perfekt för många! plus selepromenader :) skjutna hos er?

#21 Man får nog ta det när man har katt ;) Tråkigt att det är min sambos soffor bara.. han blir inte glad..

Sunset_luna
0

Ja sätter en tass här så man får höra den spännande fortsättningen om vart bollen tog vägen ;)

Fridaaaa
0

#22 Jag har dock aldrig haft problem med det innan ;) 
Ungkatten klöser där han ska klösa ;)
Men vi har bara haft gammelkatten i 2 år, och hon var 12 år när vi fick hem henne, tror hon fått göra lite som hon vill i förra hemmet. Liten diva haha :)

thildatessie
0

#24 haha jaha, ja man får ha lite privilegier när man är äldre Flört

Fridaaaa
0

#25 Tycker hon ja ;) Knaskatten :)
Findus, ungkatten, kan komma utifrån och duktigt gå till sin klöspelare.
Har lagt en stor tygbit över soffan nu, hoppas det håller henne borta från att kloa ;)

thildatessie
0

#26 okej hehe, åh det får jag med testa! Logga in på msn ;)

Sunset_luna
0

fleece filtar funkar bra här, har de hängandes över soffan

thildatessie
0

#28 får testa :)

Viccan92
0

#22 Honkatten hade jag inne två veckor i vintras och inget funkade. Hanen vågar vi inte ens. Han trivs inte jättebra med hunden och då i lägenhet blir det lite väl trångt. Jo vi har hört om katter som blivit skjutna. Det var min fästmans mamma som sa det.

#23 Ja du jag har inte hittat den än.

thildatessie
0

#30 okej, ush :( förstår er

Viccan92
0

Har inte hittat bollen men min fästman köpte hem några små bollar från affären tidigare idag. Full fart med dem kan jag säga.

Men ja imorse så kissade i sängen igen och nu för några minuter sedan när jag var ute med hunden. Lådan rengjorde vi dessutom för någon timme sedan. Vad håller han på med egentligen. Nu har min älskling ingen ren madrass att ligga på. Alla är blötta.

thildatessie
0

#32 kolla honom hos vet, kan vara så lätt som UVI. Annars kan det vara att han inte gillar lådmaterialet.. Osäkerhet över att byta hem :)

Viccan92
0

#33 Vi ska prova ett par dagar till och se.

thildatessie
0

#34 Okej Glad

Viccan92
1

Inatt har det inte hänt något. Dock hade vi lådan i sovrummet och satte dit honom vid klockan sex. Så ska vi göra nu varje dag. Jag är ofta uppe en runda vid fem, sex och på vardagarna så går min fästman upp klockan sex.

thildatessie
0

#36 vad bra :) det kan ju faktiskt vara så enkelt att han inte gillar placeringen av lådan. Har ni bara en låda? Skaffa gärna en till, en till varje plus en extra :)

Viccan92
0

#37 Som sagt så ska vi köpa en med tak nästa måndag. Vi vill gärna ha råd med mat till oss själva denna veckan. Denna månaden har inte varit den bästa om man säger så. Aldrig någonsin mer en sån semester om jag säger så. Svindyrt ska jag säga.

thildatessie
0

#38 känner igen mig! de är riktigt trögt nu :(

Viccan92
0

#39 Japp men bara sista veckan nu så snart lön. Jag jobbar ju inte så får inget. Lever på en lön bara just nu. Lite jobbigt med för vår bil går sönder hela tiden. Så fort vi hinner fixa felet så kommer ett nytt direkt. Blir dyrt.

Thaeri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan tipsa om att köpa klösträd på tyska eBay istället för på Kattlycka, jag köpte trädet på bilden för 540 kr, och med tanke på ett eurokursen är ännu lägre nu borde det gå att kapa ytterligare några tior. Samma träd på Kattlycka kostar över det dubbla.

Det som brukar behövas är ett konto på eBay och ett konto på PayPal, och det kan du fixa redan nu så allt är klart sen när du har råd att köpa trädet. Det brukar dessutom ta ett par dagar för pengarna at tkomma in på ens PayPal-konto när man överför dem från sitt vanliga bankkonto.

Du kan gå in på ebay.se och fixa kontot därifrån, det gäller på alla de olika ländernas sajter sedan också.

Det här är säljaren jag köpte mitt träd från, tog bara några dagar för dem att leverera, och fram till dörren också Glad Se till att det står "Stamdurchmesser ca. 9 cm" i beskrivningen till det träd du väljer bara, så du inte får ett med tandpetare till stolpar. Jag skulle säga att just min modell är den klös- och klättervänligaste av de med vettig tjocklek på stolparna, jag har haft den förut och den var väldigt populär Glad

thildatessie
0

#40 ush då, bara att bita ihop!Men det är svårt ;)

#41 Sååå fint! Åh, varför kollade inte jag ebay ;)

Viccan92
0

#41 Oh vad bra då ska jag kolla där. Vi känner en som har ett sånt konto.

#42 Jo tyvärr är ju det men vi klarar det.