Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2262 ggr
Sweelin
0

Kattungemat?

Hej!

Vi har fått hem en Maine Coon hane på 19 veckor. Vi vill att han ska ha bra kattungemat nu under sin uppväxt och får just nu Whiskas kattungemat och sienceplan torrfoder för kattungar.

Vår vuxna katt ger vi endast Mjau då jag har hört att de är bra

Har ni några tips på bra blötfoder till kattungar?

Mvh Elin

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

chade
0

Mjau har ju blötmat för kattungar med, det gav jag till mina kissar när dom var små, och nu äter dom mjau vuxenmat :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Sweelin
0

Har läst lite om det men hittar den inte på affären… Vart ska jag leta?

MonicaLagerquist
1

Mjaublötmat är ett fullfoder som passar även för kattungar.Sen har de en sort som de kallar för kattungefoder det är en sort med Lamm.Men det skiljer inte just så mycket från övriga sortementet.Det finns bara i tetrapack.

Stolt ägare till tre La permer

chade
0

Det är en grönvit tetra, det kanske heter föräldrafritt som deras torrfoder till ungar. Det var ett tag sen jag köpte det så minns lite dåligt!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Sweelin
0

Vet ni vad skillnaden är mellan kattungemat och för vuxna katter?

MonicaLagerquist
0

Här kan du läsa om katungematen

http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/lammbistetra/

Här kan du läsa om de andra tetrasorterna

http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/

Stolt ägare till tre La permer

BARFmycat
1

Skillnaden mellan kattungenmat och "vuxenmat" är att man sänker näringsvärdet i vuxenmat för att spara pengar på tillverkningskostnaden, och tillsätter mer utfyllnadsmedel. Detta törs man inte göra med foder till växande kattungar, då det faktiskt skulle kunna innebära att de får men av det.

De flesta blötfoder går att ge till kattungar då blötfoder har högre näringshalt än torrfoder, särskilt om blötfodret är spannmålsfritt vilket det alltid ska vara annars är det inget att ha.

På Mjaus vanliga foder och kattungefoder skiljer det i att kattungefodret har 1% mer protein och 1% mindre fett än de andra fodren (ska inte hugga i sten att det var så men jag orkar inte kolla up just nu och har för mig att det var så).

Mjaus vanliga foder innehåller ca 50% protein och 25% fett i torrsubstans, så de räcker gott och väl att hålla kattungar på.

Det bästa för din kattunge är om den får äta samma mat som de andra katterna med andra ord, enkelt va?Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sweelin
0

#7 Vad bra! Tack så mycket! Skrattande

Thaeri
2

Den största anledningen till att de bra blötmatsmärkena ens har kattungemat är för att folk är så hjärntvättade av de stora torrfodertillverkarnas reklam om alla specialfoder beroende på ålder, pälslängd, aktivitetsnivå osv, så de tror helt enkelt inte att det går att ge foder det inte står "kattunge" på förpackningen till till kattungar.

Men ska man se det så är det rätt konstigt att olika åldrar ska ha specialmat, jag menar inte finns det kattungemöss eller seniorsparvar i naturen.

Sweelin
0

#9 haha så sant!