Arion foder, erfarenhet?
Hej,
ger sedan ca 3 månader min katt Arion torrisar, en gång om dagen får hon även en matsked Gourmet blötmat. Inget hon blir mätt på men har blivit rutin när jag kommer hem från jobbet :) Hon har tidigare fått Royal.
Ca en vecka sedan när jag skulle plocka lådan hade hon inte grävt ner sin morgonbajs, märkte då att halva ena korven var täckt av färskt blod.. ringer såklart veterinär men dom säger att det e nog ett blådkärl som brustit i tarmen/analöppningen, men att jag ska ringa om det återkommer. Det har det inte gjort. Men hon kräks ofta, och bara vatten. (nakenkatt så inga hårbollar här inte) jag hörde mig om lite och fick veta av en bekant som arbetar på veterinärklinik att dom fått in en del djur det senaste med pajjad mage som gått på Arion. Ska in nästa vecka hos veterinären och ta diabetesprov på katten då hon dricker så mycket men vad har ni andra för erfarenheter kring fodret Arion?
Tycker inte det verkar särskilt bra. Börjar med typ majs, kycklingmjöl osv i innehållsförteckningen.
mm.. försökte även kontakta dom, men deras svenska hemsida funkar tydligen inte, så mailade jag genom den brittiska men fick tillbaka nåt autosvar nån dag senare om att det inte gått fram.. inge vidare seriöst :/
Konstiga var att jag gick ju in på djuraffärn för att köpa royal men så sa killen som jobbar där att jag skulle köpa arion istället för det e i princip samma sak fast billigare.. hade vart intressant att veta inköpspriset för butikerna.
Rc är egentligen inte så bra heller tycker jag, och inte prisvärt. Kolla upp något med mer kött och mindre spannmål. Mina katter åt rc förut och ena katten spydde ofta. Då bytte jag till orijen och det blev direkt bättre och idag spyr katterna sällan. Har nu bytt till eukanuba men planen är att katterna bara ska få äta blötmat i framtiden. Dom äter redan nu mest mjau blötmat. Kommer eventuellt bli bozita i framtiden.
men.. blätmat, det är ju katastrof för tänderna om inte merparten av fodret är torrisar?
blötmat*
#4 Sök trådar om just foder på katter i fokus så kommer du förstå. Det är samma frågor kring torrfoder och blötmat som ställs. Och alla trevliga människor svara om och om igen.
Torrofoder är så poröst så det har ingen funktion för tänder och det sätter sig mer som ett hölje av socker på tänderna, vilket inte mjukmaten gör. För att en katt ska få tandmotion bör den tugga på antingen råa ben, halsar från kyckling eller annat rått som gör att dem får jobba.
okey, pallar helt enkelt inte läsa igenom alla trådar… Men, min teori är:
torrisar innehåller näringen samt ger den stimulans för tänder och motarbetar tandsten.
Blötmat ger vätska som katten inte får i sig genom torrisar, samt att det är gott och ges lite som "godis".
Min katt dricker dock väldigt mycket, därav blodprovet för diabetes som ska tas nästa vecka.. så därför är jag ger fri tillgång av torrisar och begränsat intag av blötmat.
Torrfoder = socker leder till diabetes. Om du inte ger spannmålsfritt vill säga. Har din katt diabetes ska du ge den Mjau konservativ alternativt Paté i tetra. Lågt innehåll på kolhydrat som man bör undvika vid diabetes. Mitt råd är därför att ta bort torrfoder direkt och köp hem Mjau istället. Torrfoder gör inget bra för tänderna. Katt = köttätare, inte mycket kött i torrfoder. Valet är då ganska enkelt kan jag tycka!
Blötmat är egentligen lite närmare vad de skulle äta i det vilda. :) Som redan sagt i tråden så blir det inte mycket tandmotion av torrisar ändå. En viss tandvård måste man ju ändå pyssla med hemma. Sen önskar jag att mina inte vore så kräsna men jag jobbar på att hitta något dom man tugga på för tändernas skull :P Men vill du fortfarande ha torrfoder så leta efter något med bättre innehåll. :)

torrisar innehåller näringen samt ger den stimulans för tänder och motarbetar tandsten.
Torrfoder innehåller mindre näring än blötfoder. För att korrekt kunna jämföra näringsinnehåll mellan torrfoder och blötfoder måste man kunna räkna ut näringsinnehåll i torrsubstans.
Kan rekommendera den här snabba omräknaren för torrsubstans om man inte orkar räkna själv.
Annars är det ganska enkelt, man tar 100 minus den redovisade mängden vatten i fodret, så tex 100-83 som i Mjaus fall, det blir 17. Sedan tar man den redovisade mängden av näringsämne delat på den siffran, så tex 9% protein blir 9/17= 0,53, det vill säga 53% protein.
För skojs skull gör jag en redovisning mellan Mjau, Royal Canin fit 32 och hel rå fågel;
Royal Canin Fit 32
Redovisat värde (AS, As Fed)
Protein 32%
Fett 15%
Kolhydrat 28,3%
Vatten 7%
Torrsubstans (TS) värden
Protein 34,4%
Fett 16%
Kolhydrat 30,4%
Mjau BIS Oxkött
Protein 9%
Fett 5%
Kolhydrat -
Vatten 83%
Torrsubstans (TS) värden
Protein 53%
Fett 29,4%
Rå hel fågel med skinn
Protein 18,4%
Fett 16%
Kolhydrat -
Vatten 64,8%
Torrsubstans (TS) värden
Protein 52,3%
Fett 45,5%
Så slutsats, vilket av dessa fodermedel är mest likt kattens ursprungskost, och är mycket vatten i kosten verkligen samma sak som att det då inte innehåller något annat näringsriktigt?
Kolhydrater är en sockerart, och lägger sig som en beläggning på tänderna (plack) och blir tillslut till tandsten om det inte avlägsnas. Torrfoder är puffigt och poröst och fungerar föga som tandmotion. Ungefär lika bra som om vi skulle äta kakor istället för att borsta tänderna. Blötfoder ger inte heller tandmotion, men man kan åtminstone välja bort kolhydraterna och därmed ta bort en faktor som bidrar till dålig tandhälsa. Det enda som ger tandmotion är sådant som tar lång tid att tugga på, som kött, ben, eller torkat kött.
Blötmat ger vätska som katten inte får i sig genom torrisar, samt att det är gott och ges lite som "godis".
Det är snarare klokare att isåfall ge torrfoder som godis, än blötfoder.
Min katt dricker dock väldigt mycket, därav blodprovet för diabetes som ska tas nästa vecka.. så därför är jag ger fri tillgång av torrisar och begränsat intag av blötmat.
Katten anpassad för att äta sin vätska istället för att dricka den, de har ingen törstreflex. En utveckling som kommer ifrån att den ursprungligen är ett ökenlevande djur, och katter som inte äter sin vätska är mer uttorkade än katter som gör det. Resultatet av detta är att katter som äter blötfoder/kött får friskare urinvägar eftersom de spolas igenom oftare. Detta, i kombination med blötfodrets höga näringsvärde och ofta totala avsaknad av kolhydrater är att jag rekommenderar det före torrfoder alla dagar i veckan. Torrfodertillverkare tillsätter extra mycket salt i sina foder för att få kattern att dricka mer och kompensera den vätskeförlust som oundvikligen uppstår när de lever till större del på torrfoder. Paradoxalt nog torkar salt inte bara ut katten, utan ger större risk för att de ska drabbas av kristaller och stenar i urinen, samt skapar obalans mellan elektrolyterna i kroppen som stör upptaget av andra näringsämnen.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Torrfoder ger tuggmotstånd, det gör inte mjukmat, i det vilda/naturligt har katterna tuggmotstånd, så nej bara mjukmat är inte riktigt bra för då får dem aldrig använde tänderna ordentligt, då måste ni stödfodra med saker som gör att dem får tugga.
#11 Läste du vad som skrevs ovan?
I det vilda äter katter inte porösa torrfoderkulor som knappt ger något tuggmotstånd. I det vilda får katter äta råa -BEN- (kan inte jämföras med små kextorrfoderkulor. Prova att tugga på kex eller knäckebröd, och sen ett rått ben. Det är inte möjligt för oss öht). Därför rekommenderar man att ge t.ex råa kycklingvingar som ett extra så de får tugga (dock om man vill undvika tandsten och gingivit etc. så bör man borsta kattens tänder). Som att säga att vi bör även äta kakor för tomat ger ju oss inget tuggmotstånd.

#11 Nej, torrfoder ger inte tuggmotstånd, det ger en illusion av tuggmotstånd.
Var på veterinären idag och det togs massa prover, sattes dropp och röntgades.. Får se vad proverna säger, men dom avrådde från Arion i vårt fall iaf och hon går nu på RC intestinal. hoppas på förbättring..
#14 jag blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg och den bristande kunskapen om näringslära för katt. Vill du göra din katt sjuk?
Det är inte underligt om din katt utvecklar diabetes när den äter ett torrfoder med högt innehåll av spannmål som ger höga blodsockernivåer
Dessutom MÅSTE en katt dricka mycket om man som du utfodrar med endast torrfoder, ca 0.4dl/kg under ett dygn
Mycket information kan du läsa på http://www.catinfo.org
Den är opartisk och vill inte få dig att köpa ett visst märke av ett visst foder, så läs och begrunda
OM det är så att din katt har drabbats av diabetes kan den faktiskt bli frisk enbart av att sättas på blötfoder som enda foder
Det finns studier som bevisar detta, och flera patientfall som dokumenterats
En katt som har diabetes ska hållas på ett kolhydratfattigt foder eftersom det ger lågt blodsocker, då kan man slippa att behandla med insulin
Ex på detta är *tadaa* blötfoder = kolhydratfria alternativ finns
Veterinären kommer dock vilja att du köper torrfoder, för det har de lärt sig av fodertillverkarna
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jaha.. tacktack att du blir mörkrädd, självklart vill jag inte göra min katt sjuk. Annars hade jag väl inte lagt ut flera 1000kr på diverse prover och undersökningar idag? Jag köpte tidigare det som dom i djuraffären rekommenderade. Går hellre på det dom säger som faktiskt jobbar med foder än vad någon skriver på ett random forum på nätet.
Veterinären rekommenderade torrisar ja, men jag köpte blötmaten också och planerar att ge henne ca 30/70 blötmat/torrisar.
Sen får vi se vad provsvaren visar helt enkelt och gå vidare efter det.

Vilken kattägare vill göra sin katt sjuk?
Det är inget brott och ingen medveten illvilja att inte vara insatt i katters näringslära. De flesta fattar beslut för sina djur utifrån sin magkänsla och vad de tycker låter förnuftigt, och de flesta lyssnar på auktoriteter och litar på dem. Det är då sådana som du och jag kan hjälpa till med att ge en djupare förståelse, och du hjälper definitivt inte TS katt genom att anklaga TS för att vilja göra sin katt sjuk.
Det fodret du har fått rekommenderat av veterinären innehåller ris, majsgluten, cellulosafiber, psylliumskal och frön. Alla väldigt dåliga att ge till katter som är risiga i kistan. Man ska definitivt undvika att ge en orolig tarm spannmål och fibrer, den behöver lättarbetad mat som inte irriterar den.
Om din katt är van att äta blötfoder skulle jag rekommendera att du försöker gå över på det fullt ut snarast. Blötfoder förser både din katt med värdefull vätska, det är näringsrikare än torrfoder (även RC Intestinal) och mer lättarbetat för tarmen. Om man vill vara på den säkra sidan kan man tillsätta någon form av probiotika, här är ett exempel på några stycken;
Pro-Soluble
Diarsanyl
Canikur
Pro-kolin
Jag förstår att det är lätt att lita på veterinärer och djuraffärspersonal, men det kan vara värt att veta att den information och kunskap de besitter har de fått via utbildning hos foderföretag. Våra ledande fodertillverkare sponsrar faktiskt veterinärernas utbildning, det är inte ovanligt att de "köper dem" genom att ge dem dyra presenter under deras utbildning. Gissa vilket foder de rekommenderar då sen när de är utbildade?
Det finns veterinärer som sökt djupare förståelse och säger ifrån, en av dem är amerikanska Lisa Pierson, kan varmt rekommendera PDF:en på hennes hemsida som dessutom är översatt till svenska.
Svenska Wiktor Sandecki driver företaget Sundhundmat och menar att genom att ge våra djur artanpassad kost läker de flesta sjukdomar och besvär ut av sig självt.
#16 och #17 Det var en reflektion att TS trots flera bra inlägg fortfarande vägrar ta till sig nyttig information om katters behov Tänk om kattägare kunde lära sig att ta till sig FAKTA från oberoende källor, och inte från säljare av torrfoder (djuraffärer, veterinärer) för självklart vill de sälja TORRFODER Det har inget att göra med om det är bra för katten eller ej Trots att jag länkar till en informativ sida som kunde vara av intresse så väljer TS att förkasta allt för att jag är en random person på ett forum Jag arbetar som diabetessköterska och är så ledsen på att folk utfodrar sina katter till diabetes och de flesta är precis som TS väldigt svåra att tänka på annat än torrfoder Lycka till iaf. Jag hoppas precis som #17 att du sätter över katten fullt ut på blötmat oavsett vad proverna visar eftersom du då kan förebygga massor av framtida problem och sjukdomar
En mycket bra länk för TS om hon vill lära sig om kattens behov http://www.catinfo.org/docs/zorans_article.pdf
#16 Tyvärr är dem inte så insatta i näringslära. Så det går inte att lita på fullt ut. Så just random forumister kan faktiskt ha mer kunskap än dem. Bilda dig en egen uppfattning gör du genom att söka och läsa/lära dig om hur katters behov ser ut gällande mat. Vad dem bör och inte bör äta. Tror du kommer bli mer villig att ta till dig om du själv söker fakta från oberoende människor som inte är forumister.
Mitt råd till dig är fortfarande att ta bort torrfodret. Även om det skulle visa sig att din kisse inte har diabetes.
http://yourdiabeticcat.com/ Här kan du läsa om vad som är bra att utfodra med. Samt erfarenhet från någon som vet.
Lycka till!
grymt tacksam för all input här!
Sedan veterinärbesöket så har hon som sagt gått på RC intestinal (mestadels torrisar men kompletterar med blötmat) och det har vart en otrolig skillnad till det bättre. Hon är piggare och lekfull, kräks inte längre och inget blod i avföringen. Röntgen visade något som veterinären gissade var antingen exempelvis tyg eller en bit väldigt fast avföring som redan passerat hela tunntarmen och skulle komma ut med nästa bajs. Detta är troligen förklaringen till blodet. Kräkningarna som uppstof pga att hon dricker väldigt mycket på samma gång har avstannat, jag gissar att detta har med annat foder att göra?
Veterinären tyckte att jag skulle fortsätta med detta ca 1 månad (tills 2kg påsen är slut) och sedan gå över till vanliga royal för vuxna katter. Hon nämnde även att det godis jag gett var katastrof för kattmagar. Fick med en påse leversnittar, hundgodis, från förra ägaren och har alltså gett detta som belöning efter klocklippning och bad etc då hon gillat det starkt. Tänkte inte på att kolla upp huruvida det kunde påverka kattmagar eftersom hon fått det tidigare.. Kan ju där även tillägga att jag ägt katten ca 7 månader och inte ens halva påsen är slut så det är inte ofta hon får. Hon rekommenderade då istället torkat renkött som belöning och att avstå från allt fett.
Jag tog upp frågan om spannmål och fibrer i fodret som ni skrivit om. Hon menade på att folk ofta tror att de inte ska ha något alls eftersom katten naturligt är jagare och äter kött, men att de byten de har i sin tur inte är rovdjur och att katten då får i sig en bra del spannmål genom att även äta magsäck och inälvor på bytet.
#22 Grymt fin katt
Tack! :)