Trygghet=utevistelse!
Jag brukar ofta gå in på olika efterlysningssidor och det är beklämmande när man läser om alla 100%-iga innekatter som är på rymmen.. De är många!
En del verkar tro att det är tryggast och säkrast att hålla katterna enbart inomhus, men ack så fel de har. Förr eller senare händer det som inte får hända och katten är ute i en värld som gör den fullkomligt skräckslagen och paralyserad, och omöjlig att hitta.
Gå ut med era katter! Vänj dem vid utomhusmiljö och låt dem lära sig var de bor! Det är det (samt id-märkning och ägarregistrering) som är kattsäkerhet och trygghet på riktigt.
Sajtvärd Katter iFokus
Det är en sak jag helt klart funderat på inför när jag kommer bo så att risken är större att katterna tar sig ut.
Nu är mina vana vid koppel och tror helt klart det är ett bra sätt att öka chansen att få hem sin katt igen.
Tror att mina katter vet på ett ungefär vart dom bor idag eftersom dom springer mot rätt dörr när dom vill in, men det har varit svårt att vara ute med dom i koppel detta år så inget jag kan garantera.
Min Tusse har faktiskt rymt 1 gång ut genom ett fönster men kom hem igen efter ca 2 timmar, två gånger har han hoppat/ramlat ut genom sovrumsfönstret på andra våningen… men då har han suttit ute och väntat (var inte hemma). Jag tror att det är mycet tack vare att han har fått vara ute i sele..
Då min Bastian var liten så råkade han ta sig ut genom en fönsterlucka. Han var då kanske runt 5-6 månader gammal. Då jag kom hem så letade jag efter honom men ingen Bastian. Sen ropa jag på honom flera gånger och sen hörde jag hur han jamade utanför fönstret. Han hade inte försvunnit någonstans utan var fortfarande där ute på bakgården. Han hade aldrig tidigare varit utomhus.
Nu är jag förstås ännu mer noggrann med att se till att fönsterluckan är ordentligt fast. Och nuförtiden så går jag ut med honom varje dag.
Han har bara rymt en gång i hans liv och det kommer inte att ske flera gånger. Jag och sambon är väldigt noga med att hålla koll på allt nu.
#3 Ja, jag tror faktiskt att katter som hamnar utomhus av misstag som kattungar inte blir lika rädda som ifall det händer när de är vuxna. Det är ju t.ex. mycket lättare att vänja en katt vid utevistelse i form av koppelpromenader när den är liten.
Även om man såklart försöker förhindra att katten hamnar utomhus av misstag är det ändå en stor trygghet att veta att katten är van vid miljön och vet var den bor. Istället för att katten i värsta fall kan vara borta i flera veckor, månader, år, eller för alltid kan man lugnt gå ut och ropa hem katten igen när den saknas..
Sajtvärd Katter iFokus