Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 871 ggr
plutopellis
0

UVI?

Hej! Jag har en honkatt som inte alltid "träffar" rätt. Hon kan vara jätteduktig i flera dagar och sen helt plötsligt få för sig att kissa precis jämte lådan. Aldrig bajsa bara kissa. Men det är ingen annanstans. Hon går ju hela vägen ner till källaren och lådan och sätter sig jämte…?? Jag har två katter, den ena sköter alla sina behov ute men jag har tre lådor/backar ändå. Två nere jämte varandra samt en uppe som nästan aldrig används.. Har klumpbildande med små korn och rensar minst två gånger om dagen. Bytte häromdagen från back till vanlig kattlåda utan tak på den ena i fall det var så att hon inte orkade hoppa i men det hjälpte inte. Flyttade då maten till den plats jag haft lådan men då kissade hon där. Tänkte idag köpa hem sånna där kristaller och testa. Men kan det vara uvi? För hon går ju hela vägen till lådan menar jag? Tips? Har djup sand i backarna så de kan gräva och så. När hon kissat tvättar jag med ättika och sprayar sedan med feeliway eller vad det heter, ni förstår vad jag menar ;) Tacksam för svar!

annzoo
0

fertil?

plutopellis
0

Åh förlåt! Hon är tre eller fyra, kommer från katthem och är kastrerad :)

OberonsMatte
0

Kristaller behöver du inte ens pröva. Kristallsand är vass för känsliga tassar, så det kommer inte kännas behagligare än lerbaserad, finkornig, klumpbildande och parfymfri sand. Det kan dock vara en idé att prova med ett annat märke.

UVI är det väldigt ovanligt att katter får, men en inflammation i blåsan (cystit), utan bakterier, är desto vanligare. Symtomen är att det gör ont att kissa och att katten känner sig kissnödig hela tiden och därför oftast kissar väldigt ofta, men lite varje gång.

Plugga in en Feliway-adapter i det rum där lådorna står, försök att få henne att dricka mer och ställ ut ännu fler lådor (backar, baljor och liknande) med olika kanthöjd och sandnivå. Det kan hjälpa om hon tror att det är de vanliga lådorna som orsakar obehaget, eller som kanske har gjort det tidigare. Att hon kissar precis brevid lådorna tyder på att det är något med själva lådorna som oroar henne.

Sajtvärd Katter iFokus

plutopellis
0

En sån adapter finns redan i rummet och det är olika märken i lådorna. Kristaller hade jag till min förra katt och lite direkt när dessa två kom sen fick jag ju dom här tipsen om backar och klumpbildande. Hon kissar inte alls ofta så jag tror inte det är något sånt. Kanske två tre gånger om dagen (hon är ute sällan men kanske att hon kissar då också) samt bajsar en gång om dagen. Hur får jag henne att dricka mer? Jag är så tacksam för alla era svar! Har två tomma lådor hemma så får göra ett försök men tjatigt att ha fler än tre lådor till en katt! :/ den andra väcker oss när han vill ut och göra sina behov. Vi hade stora problem med honom och revirmärkning inne men nu är han typ alltid ute och världens underbaraste katt!!