Varför gör hon så?
Vi har tre katter härhemma, varav en räknas som min. (Eftersom hon litar mest på mig, sover i min säng osv)
Man kan säga att jag har två rum, ett litet där jag har sängen samt ett stort där jag har resten av grejerna. Mellan rummen har jag en spetsgardin. Har märkt i flera månader nu att Lilltjejen (min katt) slickar på gardinen ibland, speciellt på kvällen innan hon hoppar upp i min säng. Det är dock bara på spetsgardinerna i mitt rum, ingen annan stans och inget annat tyg. Någon som har någon idé varför hon gör så? Hon slutar när jag ropar på henne eller säger åt henne, gör jag inte det så kan hon sitta i flera minuter och slicka.
Jag har även dvärghamstrar, och då händer det ju att man tappar lite hamstermat på golvet. Katten har börjat äta upp det jag tappar och när jag ska fylla på maten åt hamstrarna och hon hör det så kommer hon springandes och stryker sig mot mig. Kan detta vara farligt?
//Jessie
Har ingen aning om varför hon slickar på gardinerna, men det där med hamstermaten är inte farligt om hon får i sig lite grann, för det innehåller väl typ vegetabilier, spannmål och kanske fröer/nötter? (har ingen större kunskap om hamstermat men har för mig att det är i princip sådant det innehåller)
att hon slickar på gardinerna kna ju vara för att hon kankse visar att hon känner sig trygg… eller kankse att dem luktar gott, eller att hon märker det som "sitt" revir! :) :P
#1 Verkar främst vara ärtplättarna hon är intresserade av. Det är mest fröer, torkade grönsaker osv i maten. Det är ju inte mycket hon får i sig, brukar aldrig ge utan dte är bara det hon hittar på golvet hon äter. Ville bara vara säker, därför jag frågade här (:
#2 Själv har jag funderat om det kliar på tungan eller liknande. Raspar ganska ordentligt när hon slickar på dom. Revirmärkning låter också logiskt igentligen, eftersom hon verkar se mitt rum som hennes (eftersom dom andra katterna inte får komma in) (:
//Jessie

Katter slickar varandras påls som en samhörighetsbetygelse, det är antagligen en medfödd reflex.. som hon applicerar på gardinen.. för du har ingen päls?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.