Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 960 ggr
lovalie
0

Utekatt till innekatt

Min syster har akut fått hem en liten kattjej som bott utomhus tidigare. Vi gissar på att hon är runt ett år, och hon har varit hos min syster sen igår. Hon har varken gått på lådan eller ätit något.. Ska syster bara vänta ut henne, eller kan hon göra något för att underlätta för katten? Katten verkar dessutom ha fått för sig att kattlådan är en sovplats, och jag undrar om hon bör flyttas därifrån när hon lägger sig där, så hon inte tänker att det är en sovplats och därför inte vill gå på lådan?

Tacksam för svar!

[Highonbluetomorrows]
2

Katter som ligger i kattlådan brukar ofta göra det för att "lukta så mycket som sig själva de kan", de virar in sig i sin egen doft för att de är livrädda och försöker lugna sig. Men om katten inte har gått på lådan så vet jag inte riktigt vad det är.. Det kanske känns tryggt av någon annan anledning.

För att underlätta för katten så se till att inte stirra den i ögonen, gärna småprata med den lite, sitta på golvet och vara synlig för katten men INTE titta på den. Låt katten komma fram i sin egen takt :) det kommer! Det är en stor omställning att byta hem och vissa klarar det bättre än andra. Katten kommer att äta och dricka så småningom. Skärma av lägenheten så att katten bara har tillgång till en begränsad yta, där låda och matskål står på olika sidor av rummet. Och sen bara vänta.

Din syster bör kastrera katten om det inte är gjort och sedan ta ut den i sele om katten så småningom börjar stå och jama vid dörren. Se till att vakta fönster och dörrar ordentligt så att katten inte kan smita ut.

vinteralvan
0

"Bott utomhus"? Hon kanske inte har en aning om vad kattlådan är till för då. Förnodligen kommer hon våga sig fram till maten under natten. Låt det ta tid, det är tydligen är väldigt otrygg liten tjej.

thildatessie
0

Lycka till med kissen  och hoppas att den får kastreras,vaccinera,märkas och reggas!Glad