Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3081 ggr
gubborna
0

Katt jamar & krafsar på ytterdörren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en hane på 10 månader. Vi är nyiflyttade i en liten etta (bodde innan i en stor femma) och nu sitter han i fönstren och försöker trycka igenom huvudet genom springan och han sitter vid ytterdörren hela tiden, jamar och krafsar allt vad han orkar.
Flera gånger när vi öppnat dörren så springer han ut.
Det är som att han inte förstår att lägenheten är så liten.
Det är väldigt jobbigt då han gör det extra mycket på natten när jag och min sambo försöker sova.

Hur får jag bort hans bettende?  

(bild när han var 6 månader)

gubborna
0

beteende*

jbe
0

Är han kastrerad? Om inte så gör det snarast

gubborna
0

#2 Han hade bara en testikel, verkade det som. Så jag fick råd om att vänta tills han är ett år för att se om den andra tittar fram, gör den inte det så ska vi röntga honom för att se att den andra inte är i magen.

jbe
1

#3 Attans vilken otur. Det kan ju vara könsdriften som får honom att krafsa tänkte jag.

Kan ni kanske ta ut honom i koppel så han får stimulans och lägger sig när ni lägger er?

mvh /hon som är novis på katter och inte har fler tips

MonicaLagerquist
4

Katter föds med kulorna nere och har de inte kulorna nere vid  tio månader så lär han inte ha det vid 12 månader.Kastrera honom nu och berika hans tillvaro.Hur mycket aktiverar ni honom?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

sagan
4

Om du väljer att ta ut honom i sele är det bäst att alltid ta ut honom med en transportbur. Annars kan du få de oönskade beteendet att han står och krafsar och jamar för han vet att det är där man går ut. Men tar du alltid ut honom med buren så är den den som förknippas med utgång.

gubborna
0

#5 Det visste jag inte! Jag har varit hos veterinär som försökte skrämma mig och sa att har den inte visat sig när han är ett år så kanske han måste opereras då den försvunna kulan kan bli tumör om den ligger i värmen i magen.

#6 Ska försöka göra så :)

MonicaLagerquist
3

Det stämmer att det är en ökad risk för tumörer i kvarvarande kulor men inte att det alltid blir tumörer i dem.Men hankattsbettendet är ju inte så trevligt och katten mår ju helt klart bäst av att få bli kastrerad.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

sagan
0

Se bara till att han är kastrerad och märkt innan han får börja gå ut. Om han skulle råka slita sig så kan han inte bidra till oönskade nya katter och chansen att få tillbaka ökar om han är märkt. Men jag tror att han lugnar sig när han väl blivit kastrerad. Och så behöver du inte ta ut honom.