Spydde, Hårboll?
Imorse när jag gick upp trampade jag i något geggigt, kollade på det och det var som en brun-aktig transparent sörja, väldigt lite. Luktade inte illa eller så, men antog att det var ifrån katten. Han har aldrig spytt innan, och jag har heller aldrig sett katt-spya innan. Han verkade helt som vanligt annars, vi har lekt mycket och nu senaste timmen har han legat och gosat med mig i soffan. Nu precis så gick han upp, antog att han skulle äta, men han stannade till i hallen (där han spydde tidigare) och jamade något så hjärtskärande så det gjorde ont i hela min kropp, gick direkt ut till honom och då skakar hela han av hulkningar, han får snart upp liknande sörja som imorse, men i detta ligger något som ser ut som en hel bajskorv!! Förstår att han såklart inte kan ha svalt en hel korv, och tänkte att det kanske var en Hårboll, försökte disikera den lite, men gav genast upp pga det luktade så illa och jag är lite kräsmagad.. Men av de lilla jag såg kunde jag inte urskilja något hår.. Nu undrar jag om någon har en bild på hårbollar så jag kan jämföra.. Vet att det är äckligt säkert, men vill ju veta vad det var för något som mitt hjärta var med om! Nu mår han bra och verkar som vanligt, men blir så orolig för mitt lilla hjärta. Han är långhårig och fäller ganska mycket just nu..
Jag har tyvärr inte fotograferat mina katters hårbollar, men ja, de ser ut som bajskorvar i formen. Färgen beror på vilken färg katten har. Min birma och ragdoll har väldigt ljusa, min creme-vita skogis har beiga och min blåsköldpadda har grå.
Sajtvärd Katter iFokus

Låter definitivt som en hårboll.
Det där hjärtskärande skriket känner jag igen, min ena katt Ernst låter precis så när han spyr också, han hatar verkligen att spy, vilket jag otaliga gånger försökt förklara för mina grannar som tycker att han ska stödutfodras med både solrosfrön, falukorv och kokta grönsaker
Normalt så ska inte katter spy, det är alltså egentligen inte normalt med "hårbollar", trots att många tror det. Att spy är inte bara en psykiskt påfrestande upplevelse, utan medför ju även att starka magsyror som ska vara kvar i magen där det finns resurser för att hantera dem kommer i kontakt med strupe, munhåla och framförallt tänder, där den har en frätande verkan. Katter som spyr ofta riskerar att ha dessa områden i sämre skick än de som inte spyr ofta. När katten spyr förlorar den även värdefull vätska, något som hela kattens kropp och fysiologi är anpassad för att ta noga tillvara på.
En mag-tarmkanal som fungerar som den ska transporterar ut allt hår katten slickar i sig via avföringen. Den enda fiberkälla katter är avsädda för att konsumera är just sin egen päls, päls från bytesdjur, klor, benmassa (alltså konsumerade ben som spjälkats), näbbar och eventuellt fiberinnehållande maginnehåll, som då redan är spjälkat, malt, nedbrutet och lättupptagligt. En katts normala fiberintag som de är anpassade till är ca 1%
När vi då ger foder som innehåller spannmål, och en del till och med fullkorn samt svårsmälta grönsaker, så blir det lätt för mycket fibrer, i synnerhet i kombination med kattens egen päls, vilket resulterar i att katten kräks då magen säger ifrån. För mycket fibrer och osmältbara foderbeståndsdelar irriterar även mage och tarm, och kan orsaka att fodret passerar för fort, både bakåt men i värsta fall även framåt.
För att minska risken för att din katt ska kräkas upp sin päls, välj ett foder med lågt och helst inget spannmålsinnehåll, är katten mycket känslig, välj i största möjliga mån även bort foder med övrigt vegetabiliskt innehåll.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tack för lugnande ord! Man kan inte annat än bli rädd när man hör att ens älskade vän har så ont! Nu är han helt ok och inte spytt mera. Tror inte att det är fodret som resulterat i hårbollen, känns som om han hade fått den innan då. Men han fälle VÄLDIGT mycket just nu och är långhårig, så det blev nog lite mycket för lilla magen att ta hand om. Någon som har tips på bra borste som ta bort håret? Han badades igår, hjälper det fällningen eller skapar det bara mer fällning? Tack på förhand! :)

Det kan visst vara fodret eftersom det som jag sa, kan bidra till att magen och tarmen är kroniskt lätt irriterad och då säger ifrån när den utsätts för extra påfrestningar.
Om det var normalt att alla långhårskatter spydde under fällning borde min också spy, och det gör han inte. Ingen av mina katter spyr för den delen hårbollar.
Furminator tycker jag är bra, men man får vara försiktig med den för det är lätt att ta bort för mycket päls med den också.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~