Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1229 ggr
[Grynet08]
0

Kräsen katt

Har en liten katt herre hemma på 8 månader som är något så fruktansvärt kräsen med maten.. Det enda som duger åt herrn är Shebas blötmat's patéer. Tror att det har att göra med konsistensen, ex mjaus patéer är inte alls samma konsistens på (testat alla tetravarianter, ibland funkar de med någon, men nästa gång duger inte samma smak alls). Testat med olika temperaturer osv.. Testat mååånga andra märken, men ingen som duger.. Ibland kan gourmét fungera. Försökt läsa på om sheba och det enda jag får fram är att de har dåligt med Turin i sig, och det är ju inte alls bra. Men han får ju i sig via torrfodret också, men får väl börja tillsätta så småningom.. Men det värsta är priset! Enligt rek på baksidan så ska han äta 2-3 burkar om dagen. 1 burk kostar 10 kr så det är ca 25 kr/dag och 750 kr månad. Som nybliven student, med egen lägenhet å många andra utgifter är det för mig en stor summa pengar i månaden att lägga ut på enbart blötmaten.. Någon som sitter inne med något bra tips på blötmat som har liknande konsistens men som är billigare? Eller var man kan köpa sheba till ett lite mer överkomligt pris? Tack på förhand till er som orkat läsa allt :-)

Sunset_luna
0

Om du ger torrfoder oxå behöver du inte ge så mkt blötmat, själv hade jag haft fri tillgång på torrfoder å max en burk per dag om ja var du :)

BARFmycat
0

Som #1 säger så måste ju inte katten äta blötfoder om den äter torrfoder för att få i sig de näringsämnen den behöver, men det är väsentligt bättre för katten att äta blötfoder, det är mycket bättre för hälsan. Tänk på att om man ska jämföra ett torrfoder med ett blötfoder måste man räkna om innehållet i båda till torrsubstans. Jag vet inte hur taurinet ligger i Shebas mat, men du kan inte jämföra det rakt av mot taurin i torrfoder utan att räkna om det till TS, annars blir det otroligt missvisande.

Testa att ge en liten mängd Mjau inblandat i Sheban som han gillar, sen öka på om det går bra. Gå långsamt framåt.

Jag tror att det största problemet är att han inte är tillräckligt hungrig, som så brukar vara i alla fall med katter som inte äter det man vill ge dem. Om din katt har fri tillgång på torrfoder är han ju knappast hungrig när han får blötmat, alltså äter han ju bara blötmaten för att den är god. Han kommer vara mycket mer intresserad av att äta det du ger honom om han är hungrig.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AgnetaB
0

jag ger också den bla  o köper den på willys.Tror den är billigast där typ 8kr.

Mina vill, inte heller ha allt o efter ett tag så tröttnar de också, så inte så lätt.