Katt behöver nytt hem, hjälp?
Vet inte vad jag ska göra, känns liksom akut och ser ingen bra lösning.
Fick hitt 2 friska katter som skulle avlivas, den ena, kastrerard, märkt och 1 år gammal trivdes inte med min hund och flyttade till en annan tjej för några dagar sen men tjejen orkar inte med katten då den kräver lite tid och vill ev lämna tillbaka den om den inte blir bättre på några dagar. Men då katten inte trivs alls med min hund känns det inge bra och vi alla vet att det tar lång tid att hitta nytt hem och vill inte att han ska behöva bo här länge och vantrivas…
Problemet med katten: den är väldigt lättskrämd och rädd att lyftas, men vågar gå runt själv och kommer gärna själv för att få kel och mys. Gör inge dumt.
Är van vid andra hundar och katter, gillar dock inte när hunden jagar dem eller "slår" på katten med tassen.
Ingen som kan hjälpa?
Katten finns i västmanland, utanför västerås.
Börja med att skriv ut var i landet du befinner dig. Lägg upp en bild på missen också så får du nog lättare napp. :) Lycka till!
Klart ingen katt gillar att bli jagad eller slagen på med tassen
Ta tillbaka katten och låt de båda sitta i ditt kök tills du har en lösning. Låt dem inte vara med din katt och hund något mer. Katter kräver tid för jämnan. Så den tjejen borde inte ha katt över huvud taget.
#1 här är bild på sötnosen ;)
Han finns i västmanland strax utanför västerås :)
Kallas av mig för Gin, ca 1 år gammal, vaccinerad, kastrerad och öronmärkt. Innekatt, ingen problemkatt men behöver tid och förståelse.
#2 mina 2 andra katter bryr sig inte om hunden eller säger ifrån om han blir jobbig, hunden är en valp och vill bara busa. Så när dem springer springer han efter och slår (puttar) gärna på dem med tassen för att han vill att dem ska leka med honom.
Kan ju inte ha en katt instängd i köket i månader, och den andra katten är van att gå i hela lgh nu så han skulle nog bli sur om jag stängde in honom.
Nej blev lite sur, hon hämtade katten i måndags, och såg hans problem, jag förklara att han behövde tid att känna sig hemma och blev bättre med lite tid…
#3 Förstod att inte din hund gör det av elakhet. Men du måste ha sån pli på din hund i närheten av katter oavsett lek eller inte. En katt ska vara den som bestämmer i ett hushåll med hundar.
Tycker inte att du har så mycket att välja på än att ta hem honom igen, tjejen verkar ju inte vilja ha kvar katten. Och du har som sagt ingenstans att sätta honom i nuläget om det blir så att hon vill lämna tillbaka honom. Har hon egen katt? För jag skulle nog tänka till innan jag sätter en katt som är runt året som ensam. Då dem har en tendens till att bli lite jobbigare då dem inte får den aktiveringen dem behöver av oss människor.
Du kan faktiskt ha kissen i köket och byta lite då och då. Exempelvis när du är på jobbet så kanske hunden kan vara i köket och viseversa. Det går att ordna om man vill för en kort period om man så att säga inte har andra val.
#4 ser jag säger jag till hunden, men jag kan inte passsa hunden 24/7 och inte heller fungerande att hålla dem isär när jag inte har totalt uppsikt i en liten 2:a, därför jag bara har katter med mentalitet som passar med min hund. Därför den lättskrämda katten inte kan bo här.
Hon har egen katt. Dock verkar hon feg att släppa ihop dem, ska se om hon låter dem vara ihop ännu, tror det skulle funka jätte bra om hon lätt katterna sköta sig själva och bara vara.
Hunden är med på jobbet så då har katterna hela lgh utom vardagsrummet pga att den ena katten har en fraktur och inte får hoppa upp och ner på saker. Men det blir inte ett fungerande liv att hålla på och fördela tid mellan hunden och katterna och hålla alla isär, funkar i några dagar max 1 vecka, men dem katterna jag har nu kommer bli jätte frusterade och inte alls må bra av att få begränsat utrymme…
Tex frakturen skriker om jag har stängda dörrar och han kan skrika hela dagar/nätter om det behövs med bara korta uppehåll och den nya katten jag behållt kloar på dörrarna. INGEN av djuren kommer må bra av att vara instängda och krånglas med…
Därför jag söker en lösning nu, hon som har katten nu ska ge det några dagar, då har jag några dagar att hitta en lösning.
Bra att du har lagt upp lite mer info! Fin katt, hoppas det löser sig!
#5 Men är din hund med dig på jobbet är det ju jättebra. Då kan katten vara fri fram tills att ni kommer hem.
Om nu frakturkatten ändå inte får vara överallt ser jag inte problemet? Dem är ju isär ändå? Vet att du bor mindre och har du ändå vardagsrummet stängt så kan ju hunden vara där? Skulle du gå ut därifrån och hunden är med dig så har du ju koll på den eller? Så oavsett kommer dem bli frustrerade med tanke på att dem ändå inte har tillgång till hela lägenheten.
Du har ju trots allt tagit in katterna. Och då blir det ju ditt ansvar oavsett om det blir jobbigare för dig under en tid eller inte.
Men jag hoppas för kattens skull att du hittar en lösning så han slipper komma tillbaka till dig.
Nu hör hon av sig och säger att jag måste ta katten innan lördag… i helgen har jag 3 hundar här, 1 är väldigt lugn så den kommer katten inte byr sig om men 2 är ganska livliga, Gin kommer INTE gillar det :(
kommer f*n inte funkar…
Verkligen INGEN som kan ta honom?
Både jag och tjejen som har honom nu har kollat med dem vi känner, jag har kollat med katthem och han har legat ute på annons på blocket…
Han har gjort framsteg i nya hemmet, men hon vill ändå inte ha kvar honom, han är rumsren, aldrig kloat på möbler eller gjort nåt dumt, rädd i början men har blivit bättre nu i nya hemmet, kommer bli sämre igen när han kommer tillbaka hitt…