Bästa fontänen?
Jag har "Drinkwell" som jag tycker är väldigt svår att rengöra. Pumphuset ska vridas upp för att rengöras och detär trångt och trögt. Nu senast kunde varken jag eller min vuxna son göra det för den satt så hårt. Maken är inte ens att tänka på med sina tjocka fingrar :/
Jag vill ha en fontän som är tystgående och lätt att rengöra! Kan någon rekomenderas?
Jag har cat mate vattenfontän. Den går tyst förutom i början när vattnet fylls på. Tycker den är ganska lätt att rengöra. Det är väl bara hålet där vattnet kommer upp som är lite svårt att rengöra eftersom det är så litet. Men har man diskmaskin ska det gå att diska där :)
jag har Rain drop Style i keramik.. För mig var keramik i alla fall det självklara valet. Det håller sig fräscht längre, ser snyggare ut och man riskerar inte att katterna får problem med plastalergi eller något (eller att vattnet börjar smaka plast). Den är väldigt lättmonterad och enkel och går att diska i diskmaskin.. innehåller även ett filter så vattnet håller sig fräshare längre.
Pumpen jag fick med i början var väldigt tyst.. Dessvärre var den skadad i sladdhöljet (fungerar ändå men det är ju inte så det SKA vara) så jag fick en ny pump hemskickad.. Denna låter lite mer.. så vi fick byta tillbaka till den trasiga ändå .. Den är typ knäpptyst. Så antar att det gäller att ha lite tur där.
Det kan bli lite skvalande från vattnet när det rinner ner.. men genom att se till att ha rätt höjd på vattnet samt justera överdelen så kan man få det att låta mindre.
Överdelen ("vattenfallet") ligger alltså löst över själva bunken.. i bunken sitter pumpen fast med sugproppar bara. Pumphylsan är väldigt lägg att öppna genom att trycka lite på den :)
Jag har denna: http://www.zoosajten.se/catit-vattenfontan-2-l-p-1649-c-189.aspx
Väldigt lätt att rengöra! :)
Jag har lucky kitty vattenfontän i keramik, den e rund å därför lätt att rengöra kan diskas i maskin oxå, väldigt tyst förutom när man precis bytt vatten då tar de ju några min innan den kommer igång :). Beställde den från danska zooplus mkt billigare än de svenska sidorna. Den e utan filter, o rätt tung så katterna inte kan flytta runt den.
Vi har också Raindrop Style , och både jag och katterna är nöjda!
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
# 4 här finns också samma fontän och alla är nöjda med den. Men jag vet inte om priset var så mycket billigare än i Sverige?
#6 De va lite mer rabatt när ja beställde den :/
Håller med inlägg 3 har också en catit-vattenfontän och den låter inget och är väldigt lätt att rengöra, köpte den på zooplus.fi för 260kr med tre extra filter oinklusive frakt!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem

Vad tror ni om den här?
#9 tror ja läste i en gammal tråd att nån tyckte den va lite svår att rengöra men e inte 100 på det. Sen om man kan välja så bör man nog ta en i keramik ifall katten nån gång skulle bli allergisk lr så.