Veterinärråd - bantning med light torrfoder?
Var till förnyad vaccination av två kattdamer idag. Vägning i smb m detta.
Kattfröken A, 6 år, befanns överviktig - helt sant, och har gått upp nära 1 kg sedan besök där för två år sedan (fr 4,7 kg till 5,6 kg). Kattfröken B, 3,5 år, befanns "lindrigt mager", och har gått ned 3-4 hg sedan besöket för två år sedan (fr ca 4,1 till ca 3,7). Båda katterna bedömdes f ö som rätt och lagom av annan vet för 2 år sedan, med dåvarande vikt.
Katt A ska enligt vet sättas på bantningsfoder. RC Light torfoder enl "dietisten". Katt B kan lämpligen utfordras med lite kattungemat enl densamma, iaf ska hon inte ha bantningsfoder, så klart. (Vi kan glömma katt B här; hon är i strålande skick - högenergisk och superpigg, och "sunt" ointresserad av matvräkeri. Mkt spring i sommar också. Det blir ingen konstgjord gödning där. Fast jag sa inget.)
Förklarade att jag instämmer med övervikten hos katt A (inte fattat att hon gått upp så pass faktiskt! skäms!! men hon SER inte superfet ut - är mulligt byggd, alltid varit, till skillnad fr katt B, mkt stillsam också, till skillnad fr katt B) men att jag avstår från RC bantningsfoder - mest kolhydrater och bukfylla enl vad jag lärt. Istället drar jag in torrfodret mer el mindre helt, och ger endast av vanliga blötmaten (Mjau tetra), fast mer restriktivt. Saken är att katt A tenderar käka upp vad katt B lämnar, så det får jag vakta på. Samt mera aktivering. Inga stora problem.
Vet och dietist förklarade då att jag har helt fel där. Enda chansen är bantningsfoder = light torrfoder. OCH, citat: "BLÖTMATEN SKULLE JAG TA BORT HELT OM JAG VORE DU. Det innehåller inte så mycket näring. Och gör katterna feta."
Det är så det låter, hos veterinärklinik i Göteborg, i aug år 2012.
Vi kom fram till att jag ska pröva "min" metod, och komma tillbaka om 2 månader för noggrannare vägning. Så får jag bevisat att jag har fel, och kan köra på med RC bantnings-torrfoder istället, antar jag.
Vad säger ni här? Erfarenheter?

Har själv 2 katter som är normalviktiga och en som hetsäter och är överviktig.
Den överviktiga har jag testat alla möjliga bantningsfoder som veterinär rekomenderat men hon fortsatte bara bli fetare trots att jag gav mängd enligt deras råd.
Ger sedan en tid tillbaka blötmat (Mjau eller Bozita) och katten har för första gången på flera år börjat gå ner i vikt!
Tyvärr är det ofta så att veterinärer har allt för dålig koll på näringsläran då utbildningen i det ämnet hålls/sponsras av foderföretag som RC, Hills, mfl + att klinikerna också sponsras av foderföretagen och därmed rekommenderar de fodren som de själva säljer.
Tycker det är bättre att man själv som djurägare läser på så gott man kan om näringsläran för sitt djur och ger det man kommer fram till är bäst, kanske rent av barfar om man har möjlighet till det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har RC's torrfoder för kastrerade katter (är detta samma eller finns det "vanlig" light också?) till mina och kompletterar med light blötmat två dagar i veckan då de inte är intresserade av att få det oftare, maten blir bara stående hur mycket jag än försöker på olika tider av dygnet.
Fick i alla mycket beröm hos veterinären sist för att de var perfekta i hullet (har dessutom varit det varje gång vi varit där, förutom ena katten en gång som nog hade ätit lite mycket godis och låg på gränsen då), hade fina tänder och var blanka i pälsen. Antar att veterinärens metod fungerar hos oss i alla fall så för min del låter det inte alls konstigt :)
Många veterinärer är tyvärr okunniga ang. kattens näringslära. Blötmat innehåller jättemycket näring. Tycker de blötmat är näringsfattigt och gör katter feta, hur gör katter i det vilda? Äter näringsfattig mat som gör de feta? Jag tvekar på att naturen skulle göra en varelse att fungera så dåligt. Katter är ökendjur och köttätare, och bör därmed få äta det de är gjorda för att äta, och det är inte torrt torrfoder med en massa bukfylla och har en massa kolhydrater i sig, alltså socker, som gör dem feta. Och om kött var så näringsfattigt, så varför skulle vi människor också äta det? Man tycker de borde öppna sig en bok om kattens näringslära först innan de talar. Och då litteratur som inte kommer ifrån torrfodersjätteföretagen dvs.
De flesta katter kan äta sig helt mätta på blötmat och fortfarande gå ned i vikt. Blötmat är, ett bra sådant, fullt med kött, vatten, protein och fett. Det är detta katter behöver och håller dem i form. Eftersom katter är obligata karnivorer, så har inte fett samma verkan som det gör på allätare/omnivorer som oss som måste få i oss både fett och kolhydrater.
Så bevisa veterinären fel!
Det finns mycket skrivet på detta, och även ny forskning som bevisar att lightfoder hade motsatta effekt på alla patienter (katter) som sattes på det. Antingen hände ingenting (katten förblev fet) eller så gick de upp i vikt och blev mer slöa, osv. Och hellre begränsa utfodringen än att prega i lightfoder fullt med skräp din katt inte bör få i sig, för att katter är köttätare och inget annat, enligt mig!
#2 om ens katt har fina tänder eller är blank i pälsen är inget bevis på någonting. Många torrfoder lägger de i b.la oljor som är bra för pälsen.
En del katter avmagrar ju på sådant foder för de får i sig mat katter INTE ska äta, t.ex spannmål (visst tycker inte du att det är lite tokigt att ge en köttätare en massa spannmål?), och går runt kroniskt hungriga. Tänka dig att bantas på pommes frites. Vissa håller vikten, kanske t.om blir smala, men går runt med bukfylla och kanske inte mår helt bra på insidan och maten är nog inte direkt nyttig och hälsosam.
(Och vad är light blötmat?)
#4 Jo, enligt utbildade människor så är det ju så och jag väljer att tro på dem. Vår kost påverkar våra tänder och vårt hår, likaså för katter, hundar och andra djur.
Nope, det är inte tokigt eftersom mina katter mår bra och har gjort i många år.
Vad ska man dessutom göra när ens katter faktiskt vill äta denna "dåliga" mat och inte blötmat? Hade de velat ha mer blötmat så hade de fått det, och ja, blötmat har varit med sedan de var små så det är inte nytt och ovant.
Det är lättare blötmat helt enkelt..?
Dessutom, varför i hela världen skulle en veterinär säga att blötmaten kunde tas bort från kosten om det inte är sant när de även säljer just blötmat..?
(Och jag finner det väldigt konstigt att det är mina katter, som enligt er äter kass mat, som är normalviktiga och inte överviktiga. Och inte heller underviktiga eller på något sätt avmagrade. Jag klankar inte ner på ert val av mat och det bör inte vara tvärtom heller, jag svarade på TS fråga och nog med det.)
Tack för synpunkter!
#1+#3 alldeles så har jag också förstått det hela, efter mkn läsning.
#2 Använde också RC:s torrfoder för kastrerade katter under ngt år för den äldre kattdamen, efter kastreringen - dessförinnan ett annat s k högkvalitativt RC torrfoder. Ville ju ge "det bästa". Hon tenderade bli fet, är överdrivet matglad som sagt. Läste på - och alldeles som fvanilla säger, bra blötmat är det naturligare (barfa vore det bästa, men det vågar jag mig inte på).
Tror verkligen som övriga att det hänger samma med torrfodersjätteföretagens utbildningar och sponsring (inte speciellt enbart RC då). Dietisten (specialinriktning) på kliniken idag, var uppenbart frälst. Blev mest väldigt paff att sådant kunde sägas IDAG. Om friska katter ska gå på endast torrfoder, light el inte (och det tidigare förefaller vara det allra sämsta), hur gör man då när ngn sjukdom kräver veterinärmjukmat. Det är inte vettigt.
Yes! tack för råg i ryggen. Ska ta tag i det här - och bevisa veterinären fel -- katterna och jag, tillsammans. 
#5 Fast så är det ju inte riktigt för katter. Du kan ge katter olja, oftast laxolja (många som b.la kör med utställning gör detta och ger som tillägg), för att förbättra en katts päls. Det kan lätt tillsättas i torrfoder. Dessutom är det oftast genetisk hur man avlar fram pälsen på en katt. Samma gäller tänder, och även hos människor. Även om det mesta beror helt enkelt på ens tandskötsel.
Sen så är det för att, om man har forskat lite om torrfodermarknaden, att torrfoder helt enkelt tjänar företagen mer pengar på. Varför tror du att det är torrfoder man försöker pracka på folk? För just med torrfoder kan du fuska rejält med innehållet. Du kan prega i 80%+ spannmål i torrfoder. Det kan du inte med blötmat. Där måste du bruka en stor andel köttvaror i maten, och du kan inte sälja det för ett skyhögt pris heller. I kapitalismens värld är företag mer intresserade utav att tjäna pengar. Det är ju så det funkar, och det finns mycket att läsa på om detta.
Ta det inte som klankande, absolut inte (kanske lätt att missförstås om man inte skriver in en massa smileys), men det går absolut att ifrågasättas.
#6 Exakt så är det! I år har man ifrågasatt torrfoder och mycket forskning visar helt enkelt på att blötmat/BARF är det mest naturligaste födan för en katt (ökendjur + obligat karnivor ska inte ha torr föda eller äta en massa spannmål). Dessutom med light-foder så brukar det läggas i -ännu- mer spannmål och sen skryta om "mindre fett" (!). Alltså ett försäljningsknep då människan bör dra ned på fett om vi ska gå ned i vikt. Men katten är ju en helt annan art som äter en helt annan diet än oss (karnivor vs. omnivor).
Lycka till med dieten/bantningen utav katterna! :)
7# Vill bara slänga in med att människan nödvändigtvis INTE behöver dra ner på fett för att gå ner i vikt ;) Ofta är det kolhydraterna som spökar här också.. (Men det är OT här). Däremot så är det många som blandar ihop fett i mat med fett på kroppen.. och tror att fettet i maten stannar kvar i samma form och direkt övergår till fett på kroppen :) Vilket ju är fel. Så det du säger stämmer men med lite modifiering :D Människan har missförstått och blir lurade av det!
Själv provat banta min katt på blötfoder, gick inte alls bra!
Han gick inte ner i vikt, var konstant "utsvulten", fick aldrig en chans att känna sig mätt och vart väldigt jobbig pga att han alltid var hungrig och han var så missnöjd.
Och i samband med detta började han kissa och bajsa utanför lådan…
Så nej den metoden kör jag inte igen, provat RC bantningsfoder (ej light fodret) och det funkade, dock bröt han tassen sen så fick börja ge vanligt foder igen.
#9 Det är säkert individuellt också, hur katter fungerar - inklusive tillsammans med mattar/hussar. Det där med konstant "utsvulten" - alltid hungrig och missnöjd - är absolut vad jag vill undvika också! Upplevt just detta med katter som går på light/bantningsfoder (inte mina men i grannskapet). Det är riktigt trist. Ungefär som med människor som går på nutrilette. Och blir ännu fetare då de slutar. Ingen kan leva på bantningsfoder i längden … trist, och framförallt osunt. (Se'n har väl såväl katter som människor olika förbränningar; jag kan t ex inte stoppa i mig vad min långbente senige make kan, utan att bli rund. Då är det bara att låta bli.)
Min kattdam är verkligen inte superöverviktig. Det är nog mest jag själv som missat att vara lite restriktiv. Måste ju inte fylla på skålen så fort hon sitter där eller tittar på mig. Vi hittar på annat att göra :-) Det funkar redan.
Det här kommer att gå bra. Med klok blötmatsmetod. Återkommer om två månader med resultaten. Och lovar att inte "ljuga"! Även om jag/vi skulle misslyckas.
Vilket jag/vi förstås inte gör … 

Sputnik har alltid varit överviktig. Han toppade på 13,2 kilo. Jag har alltid fått "onda ögat" av veterinärer när jag besöker dem.
I mars var jag inne med honom för att operera bort lite konstiga knölar han hade. Då fick jag en rejäl utskällning om hans vikt. "Djurplågeri", sa hon. "Vad ger du honom att äta?" Jag svarade att han sedan många år tillbaka går på R/C Obesity, på inrådan av veterinär. Hon lugnade sig lite, men sa att det är helt fel. För mycket kolhydrater. "Denna katt ska endast äta blötmat", sa hon!
Men jag har alltid fått just "onda ögat" när jag ens nämnt blötmat tidigare…
Nåja. Jag gör som vet säger. Nu äter Sputnik mest blötmat. Jag har en aktivitetsboll med torrisar i, så han får i sig några i alla fall…Vi varierar mellan Mjau och Gourmet Gold och delar upp maten på 3 måltider per dygn. Just nu är favoriten Gourmet. Dock får han inte den ranson som står på förpackningen, men han verkar mätt och nöjd ändå. När han bara fick torrisar gnällde han jämt efter mat. Men det vet man ju själv, Kolhydrater föder mer hunger än vad det mättar.
Sedan mars i år har han gått ner i vikt för första gången i sitt liv, och väger nu in på knappa 9,4 kilo!
Men egentligen är det inte bara vikten som går ner. Han är en mycket lyckligare katt oxå! Han busar och lever om tillsammans med Mir. Ibland tror jag att de är kattungar och inte 12 år, som de redan har hunnit bli ;)
#11 vilken underbar historia! och katt! (samt ny vet) - heja Sputnik 
(Aktivitetsboll ska införskaffas. De jag sett i affärer/nät är alldeles åt helsicke för STORA. Mina missar gillar inte stora bollar. Tips?)
Här finns det också en katt som gått ner i vikt med blötfoder. Försökte först skära ner på torrfoder men då gick hon bara runt och var hungrig hela tiden.

Jag fick oxå rådet att ge mina katt bantningstorrfoder och de har gått ner bra med det , de får mat 2-3 ggr per dygn för de hetsäter om de har framme det alltid,min äldsta katt vägrar äta blötmat hon älskar sitt torrfoder
#10 jo när jag skulle prova bantnings foder frågade jag dem i butiken vilket foder dem tyckte var bäst som katten blev mätt på och dem rekomendeade en sort som funkad bra för mig, mätt och glad katt :)
En katt ska ALDRIG gå på bantnings foder hela livet. dem ska gå på det tills dem fått rätt vikt och sen ska man byta till ett foder som håller vikten :)
jag gillar inte light foder som dem ska äta hela livet :P
#11 dock var ju din katt kraftigt överviktig. Det är som med människor som är extremt överviktiga, rätt mat och minsta motion räcker för att dem ska rasa massor, men för att få bort det sista, den där mulligheten behöver nåt mer, då krävs riktigt noga uträkning av maten och bra motion.
Så att din katt rasa 4 kg berode nog enbart på att du började ge ett bra foder :)
Har inte läst dem andra svaren. Jag har blivit "dumförklarad" av både tre olika veterinärer och katthemmet som jag tog katterna ifrån när jag sa att jag endast ger mjau blötmat.. medan katthemmet sponsras av wiskas…
Fast light-foder är ju utformade för att vara foder som håller katter nerbantade katter kvar på idealvikt. De är inte bantningsfoder utan just de foder som ska användas efteråt.
Skräpfoder dock, enligt min ringa mening.
#17 dem kan hålla vikten på annat foder också, min plan när katten är frisk är banta honom på bantingsfoder sen ge vanligt foder i rätt mängd, nu ger jag ett vanligt foder och han verkar ha hållt vikten bra på det så det är det vi ska ge när han bantats ner :)

#12 aktivitetsboll/kula för katt brukar finnas på en del djuraffärer, annars finns det på http://animail.se/katt/produkter/kattleksaker?cat=412
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#19 Tack för tips för aktivitesboll. Din länk verkar visa lite mindre storlekar än de jag hittar i djuraffärer. Bra där :-)
#13 Duktig misse/matte. Hoppas att det funkar här också! :-)
#14 det är förstås olika, men även om mina katter verkar föredra torrfoder (så klart när det sprejas med godislukt? ;-)) så är detta inget stort problem - de äter även gärna blötmat, i andra hand - och nu är det det som gäller - i första hand.
#16 tack! jo, just så verkar det ju vara! Vi får hålla fast, trots "onda ögat" och sponsorer av skräp 
#17 (+ #15 Rafflan) Har nog varit lite slarvig i ordvalen. Vetten och "kostrådgivare" på den aktuella kliniken i Gbg talade om just "bantningsfoder" - inte lightfoder. Men är benägen hålla med #17, skräpfoder i vilket fall som helst, enligt även min (än ringare) mening.