Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7844 ggr
Emaljoh4
0

Bra torrfoder

Vilket torrfoder skulle ni rekommendera som finns på marknaden?

Ska innehålla mycket kött, och så lite spannmål som möjligt!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

nottheonly
0

Varför måste det vara just torrfoder? Glad

Emaljoh4
0

Jag vet inte. Flört

Eftersom det inte är min katt och så (katten bor dock här hemma…), så har jag ingen aning hur utfodring med blötmat fungerar. Du får gärna berätta mer. T.ex pris,, hur man förvarar osv. och vilket märke som är bra när det kommer till blötfoder.

Jag är alltid öppen för nya grejer, såklart.

Svartkatt
1

Jag kör med både torrfoder och blötmat. Torrfoder köper jag Mjau eller Friskies och blötmaten Mjau, allt finns på ICA. :)

Emaljoh4
1

#3 Hur länge räcker en förpackning Mjau?

sagan
2

#3 Köp inte Mjau eller Friskies torrfoder om du nu ska köpa. Satsa på ett bättre. Dessa innhehåller för mycket av sådant en katt inte ska behöva äta. Förutsatt att dem äter annat. Maju mjukmat är däremot väldigt bra att ge Glad

sagan
0

#4 Allt beror på hur mycket mat din katt ska ha per dag? Hur mycket den rör sig och gör av med. Den ska inte ha mer än den gör av med. Lika som för oss människor Flört

sagan
4

#2 Torrfoder utan spannmål har du några att välja på. Applaws, Porta 21, Taste of the wild, Orijen, Acana m.m

Dessutom äter katterna mindre av detta då det är högt köttinnehåll och det blir då drygare och billigare i längden.

Emaljoh4
0

#5 Friskies torrfoder skulle aldrig falla mig i smaken att ge. Mjau vet jag inget om.

Hur är det med Iams torrfoder?

sagan
0

#8 Mjau´s torrfoder är lika dåligt som Friskies. Iams är inget jag skulle rekommendera. Kolla innehållet så förstår du varför. Det är dessutom dyrare än både Applaws och Porta 21 som båda är spannmålsfria torrfoder. Men kan du uteslutande utfodra med blötmat så är det det bästa.

Svartkatt
0

Jag har provat ganska många olika torrfoder, det som kommer från djuraffären äter dom inte ens. Så jag fortsätter att ge dom det som dom äter, pigga och glada båda kattpojkarna så någon större fara är det inte.

En burk med Mjau räcker ca 2 dagar, för två katter. :)

Emaljoh4
0

Hur är det med tandsten och så om de bara äter blötmat?

vinteralvan
2

Att torrfoder skulle förebygga tandsten stämmer inte, däremot att ge råa ben t ex kycklingvingar hjälper mot tandsten.

Sarah-S
2

Bra torrfoder med högt innehålla av animaliska råvaror är tex Eukanuba

utan spannmål tex Applaws, Accana, Orijen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Emaljoh4
0

Jag har testat att ge henne rått kött förut, en liten bit alltså, vilket hon vägrade. Hon äter inte rått kött. Rynkar på näsan

Så det med att tugga på råa ben osv tror jag inte att hon kommer göra.

sagan
2

#10 Jo dem mår bra just nu. Men om du tänker dig vad dem får i sig som dem inte behöver och vad det i slutändan kan leda till. Njurstenar, urinstenar, diabetes osv. Så även för dig, kan du ge dem bara blötmat är det det bästa.

Svartkatt
0

#15 Mina katter har alltid fått vanligt torrfoder köpt på ICA, ingen av mina katter som jag har haft har fått problem med varesig diabetes eller urinsten. Jag ger dem inte bara torrisar, utan även blötmat, kokt fisk och kött.

nottheonly
6

#16 Inte ännu, nej. Men varför riskera det? 

Vi gav också mina katter Friskies och såna torrfoder förr, innan jag blev medlem här på forumet.. Jag visste inte bättre, men sen när jag började läsa vad som skrivits här inne om foder så böt jag. Eller jag övertygade min mamma om att byta eftersom då var det hon som köpte foder mest och det var väll egentligen inte så svårt eftersom hon älskar katterna hon också, men det var väll mest pengarna som spelade in. Och nu snart ett år sedan jag blev medlem här så ger vi mina katter nästan bara Mjaus & Bozitas mjukmat och katterna mår bra och mitt samvete mår ännu bättre då jag vet att det är mycket bättre mat än det vi gett förr!

Så jag tycker du ska ta till dig det folk skriver, så du inte sitter där någon dag och katten blivit sjuk och du vet att du kanske hade kunnat förhindrat det genom att göra en sån enkel sak som att byta foder Glad

Sarah-S
3

#16 bara för att dina katter överlever på undermåligt torrfoder betyder inte att det är näringsriktigt för katten, det är där skillnaden ligger.
Det finns folk som röker hela livet utan att drabbas av de sjukdomar man vet i större omfattning drabbar rökare, men det betyder inte att rökning är ofarligt

Kokt fisk och kött innehåller väldigt lite näring, dessutom är fisk inte lämpligt som kattföda. Kött bör man ge icke tillagat

Som kattägare bör man ge katten ett foder som är väl anpassat efter deras förutsättningar som strikta karnivorer, dvs ett foder med högt köttinnehåll och minimalt med kolhydrater
Helst av allt betyder det blötmat eller BARF men väljer man att ge torrfoder bör man försöka välja de med så högt animaliskt innehåll som möjligt
Exempel finns tidigare i denna tråd

Denna länk är till dig Svartkatt http://www.catinfo.org/

sagan
1

#16 Du väljer vad du vill ge dina katter. Men är du rädd om dem och uppskattar deras sällskap så kan du ju ta till dig det som skrivs. Många tänker som du tills den dagen då något händer. Läs även artikeln som #18 länkar till. Mycket bra skrivet och förklarar väldigt bra just vikten av mjukmat och vätska.

Tänk dig att du häller på salt i ett glas med lite vatten. Och fortsätter så tills det är fullt. Allt salt ligger kvar i glaset då det inte tillförs tillräckligt med vätska för att skölja ur glaset. Principen är densamma i kattens urinblåsa. Katter dricker heller inte vatten som hundar, utan dem får i huvudsak sitt vätskeintag via byten. En katt som endast äter torrfoder bör således dricka 0,5-0,6 dl vatten per kilo kroppsvikt. Det vill säga en katt som väger 4kg bör dricka runt 2,0-2,4 dl om dagen beroende på hur mycket mjukmat du ger dem per dag.

Emaljoh4
3

Så, nu har jag varit i djuraffären! Skrattande Istället för en stor säck torrfoder, så köpte jag med mig mjukmat (Bozita), 3 stycken till att börja med. I smakerna älg, kanin och kalkon. Hon fick smaka kanin, och tyckte det var jättegott!

Jag har två frågor:

1. Jag antar att maten ska vara i kylskåp när den är öppnad?

2. Hur länge kan maten stå framme när man har serverat?

sagan
0

Låter bra det Flört Mjau kan du också köpa att alternera med.

1. Det stämmer. Du kan även frysa in så mycket kissen äter per gång om inte din katt äter upp det inom 2 dagar som det står på förpackningen att den är hållbar. Så är det bara att du tar fram det i god tid innan servering. Antingen att du häller på lite extra vätska innan du fryser in eller häller värmt vatten på det när du tar ut det. Vad som är enklast för dig.

2. Den kan stå väldigt länge. Vissa katter vill inte äta fören den torkat ihop. Oftast äter dem upp det ganska så omgående.

Jag brukar ge mina katter lite kvällsmat som ibland kan stå kvar även på morgonen och det äter dem innan frukost. Så det är i alla fall en hel del timmar som det står framme. Och dem har aldrig blivit dåliga av det.

Emaljoh4
0

Tycker det är bra att det inte innehåller spannmål! Skrattande

Vad bra! Men jag måste alltså ta fram maten innan jag serverar, står att det ska serveras rumstemprerat.

sagan
0

Mjau innehåller inte heller spannmål!

Vissa katter har inga problem med att äta kylskåpskall mat medans andra vill ha den ljummen eller rumstempurerad. Du får helt enkelt prova dig fram. Jag tänker att deras byten är varma när dem äter upp dem så jag värmer maten. Och mina katter äter med god aptit när det inte är kylskåpskallt och sämre när det är det. Men prova dig fram. Extra vätska som du värmer lite med är ju aldrig fel även om du ger mjukmat. Glad

Emaljoh4
0

Okej! Skrattande Tack så mycket!

Hjälpsamma ni har varit!

sagan
0

Så lite så. Hoppas att kissen kommer att uppskatta den nya maten. Har den fått mjukmat tidigare? Tänker mest på att vissa katters magar behöver en tid att vänja sig vid maten. Ibland om man ger dem för mycket kan magen reagera med att bli lös. Så tänk på att introducera sakta, en tesked per dag i några dagar och sedan öka på när du märker att det fungerar.

Lycka till!

Sarah-S
0

Jag använder upp en Bozitatetra per dag så jag stänger bara igen den och låter den stå i rumstemperatur

Jag serverar en ny portion när det är slut oftast

natha-mjau
0

mjaus kattunge mat ska man väl köpa om man ska köpa nått torrfoder från mataffär, läst överallt här att de är de bästa.

Emaljoh4
0

#25 Hon har ätit lite mjukmat förut, hon har fått det då och då alltså, så det ska inte vara något problem. Glad

BARFmycat
0

Om man nödvändigtvis måste ge torrfoder så är Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha och Applaws Kitten/Chicken de enda torrfoder jag känner till som är fria från både fisk och spannmål.

Mina rekommendationer av blötfoder går till Mjau, Bozita, Husse och Icas portionspåsar (bitar i sås), smaker utan fisk.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Emaljoh4
0

Hur ska katten få tandmotion om den inte gillar råa grejer (ben t.ex)?

BARFmycat
0

Man kan testa torkat hundgodis som torkad vom, lunga, grisöron osv, eller ge tuggisar för katt. Finns en del sorter som är bara lufttorkat kött och inget annat. Man kan även torka eget godis.

Emaljoh4
0

#31 För min mamma säger att det är bättre med torrfoder pga tandmotion osv, men jag försöker övertyga henne att blötmat är bättre, men då måste jag ha något svar på tandmotion. Tack! Glad

BARFmycat
3

Det är tyvärr en myt, torrfoder är både för poröst, har för liten volym och innehåller för mycket kolhydrater för att vara bra för tänderna. Det fastnar dessutom i större grad i munnen och bygger på beläggningar, något som blötfoder inte gör.

Sarah-S
0

Att äta torrfoder som tandmotion är som att äta knäckebröd istället för att borsta tänderna

MYT!

Magic Nicki
0

#29 Jag kollade på ica-blöttmat och det innehåller socker. Jag vet dock inte om det är någon sort som inte finns i våran den du menar.

BARFmycat
0

Eller kakorFlört

Det var inte Icas blötmat jag menade, utan Icas portionspåsar. Den man köper i en kartonng, innehåller 12 stycken. Den innehåller inte socker.

Emaljoh4
0

#34 HAHA! Skrattande Väldigt bra jämförelse! Glad

Så med andra ord kan jag torka kött och ge? Innehåller ju inte socker och massa skit, så borde ändå inte vara alltför onyttigt kan jag tycka.

BARFmycat
0

#37 Ja det kan du göra, kan lägga upp instruktioner senare. Du kan även ge rå kycklingmage och svin/ox/fårtunga, som är kött med högre densitet och därmed även större tuggmotstånd än övrigt kött.

Emaljoh4
0

#38 Vart hittar jag tungor? Har inte sett det någonstans i affärerna då jag letar efter rått kött till jycken ibland.

Vore jättesnällt med instruktioner! Glad

Sarah-S
0

Angående socker i blötmat så är det oftast en vädlig liten mängd och ingår i gelé för att ge kulör.

BARFmycat
0

CityGross brukar ha, men det är ju inte standardsortiment direkt. Man har tur om man hittar.