Artikel om katters dödande
Din katt kan vara en mördarmaskin
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15238084.ab
Detta står i dag 9.8.2012 i aftonbladet.
Det mest intressanta för mig är diskussionen efter artikeln. Folk som jämför katter med björkar när det gäller allergier samt annat dumt (i mina ögon)…
En kommentar var att :
(Du är han som startade just denna kommentars tråden)
Du ska betala för att allergin är din, inte kattägarens. Du måste lära dig leva med verkligheten och inte tro att hela världen ska anpassas efter just dig och dina önskemål och behov. Så funkar det för oss alla.
Jag svarade:
samma sak gäller kattägare som tror dom kan släppa ut sina djur helt hursomhelst. Kastrera din katt, håll den inomhus och aktivera den/skaffa en kompis åt den så slipper vi många diskussioner. Hur svårt kan det vara?
#1 så länge folk inte måste enligt lag så kommer det finnas de som inte kommer visa respekt vad det än gäller. Så länge dom har rätt att ha utekatt tex så kommer dom ha det oavsett. Det är som när man önskar att rökning inte borde få ske på offentliga platser som uteserveringar, busshållsplatsen eller balkonger. Då ska man helt plötsligt diskutera parfym och bilar m.m :P Men angående artikeln så blir jag inte förvånad att katter dödar så pass mycket.
Fantastisk artikel! 

Ungefär som att utreda vattnets betydelse för sjöfarten… 
#2 man kan ju hoppas att en lag kommer så småningom…. #3 haha ja, jag blev mest fascinerad över kommentarerna. :)
Vaaa? Är katten ett rovdjur ?? Näääääää,visste jag inte
Verkar vara lite av deras tankegångar ………. Nyhetstorka eller bra fantasi "måste skriva något nytt folk inte vet något om" 
Tror inte många är medvetna hur pass mycket alla katter i Sverige kan ta sammanlagt. Men det skulle väl kanske vara enda nyheten :P även om det inte är någon nyhet.
Mina grannar började klaga när jag höll mina katter inomhus pga en oakastread hankatt som sprang här. Grannarna började få möss på vinden och det sprang möss på stenmurarna. Nu är de utsläppt igen så nu är allting OK igen.
Det är klart att katter tar bytesdjur men så många fåglar har mina då aldrig lyckats ta även om det varit en occh annan. De kommer nämligen hem med sina byten.
Inte läst artikeln men
Hört talas om Balans i naturen? det måste finnas rovdjur som tar bytesdjuren och som nästan alla vet har vi inte så många rovdjur i sverige, katterna gör ett otroligt bra jobb på landet, men även i bebyggda områden är djur som möss, råttor och fåglar ett stort problem, synd bara att katterna inte kan gå lösa överallt för att hjälpa till att hålla beståndet nere.
Katter gör ett bra jobb och jag skulle bli riktigt ledsen om jag såg en lag som tvingade alla katter bo inomhus.
#8 dock hör inte katter till våran fauna även om dom helt klart hjälper till. Där mina föräldrar bor (på landet) finns det bara en enda katt som blev less på att jaga förra sommaren eftersom det var så fruktansvärt mycket råttor ute. Många människor fångade och dödade råttor och det handlade om tusentals. I år ser man knappt någon råtta, men däremot fler rovdjur. Och tillslut blir det mindre rovdjur för att det finns för lite mat. Så jo det finns ju en balans. Och katter kan säkert hjälpa till på vissa problemområden, men skulle inte kalla det avgörande. Och har man problem vid eller i ett hus, så är inte en lösgående katt lösningen eftersom man lika gärna kan bygga rastgård runt huset tex så kan katten jaga inom det. Jag menar inget innekatt vs utekatt här. Menar bara att katten ingår inte riktigt i balansen mellan rovdjur och bytesdjur. Lika lite som kompisens dvärgpudel som visat sig vara en riktig råttdödare. Inom tätbebyggt förstör väl dock vi människor balansen eftersom rovdjuren antagligen inte bara dyker upp och ordnar balansen, medans vi har sett till att djuren ganska lätt får tag i mat. Men tycker personligen inte katter hör hemma i vilka miljöer som helst.
Jo katten hör hemma här då vi haft den i cirka 10.000 år. Hur länge ska ett djur behöva vara närvarande tycker du? Minkar däremot hör inte hemma här i naturen alltså eller i uppfödning för pälsar. Vill någon ha dem som husdjur är det helt OK. Men i naturen så orsakar de mångt mycket mer skada än en förvildad katt.
#10 jag har svårt att se hur våra tama djur kan höra till balansen eftersom dom sällan blir färre. Snarare tvärtom. Skulle dom höra till balansen skulle antalet rovdjur minska när maten minskar. Men när det gäller katterna så är dom mer eller mindre samma mängd och fortsätter jaga oavsett.
Katten användes till att börja med för att hålla möss och gnagere borta. Det var läääänge sedan men jaktinstinkten finns kvar. I bebodda kvarter så finns det gnagare var så säker men så många vilda rovdjur finns det inte. Hellre en katt som tar gnagare än råttfällor och råttgift.
#12 Ja dom är ju rovdjur. Och skrev det i #9. Sen kanske jag inte håller med om att katterna ska gå fritt men det var inte det jag ville få fram. Tycker bara inte dom hör till den där balansen som #8 skrev om.
Innekatter är något nytt jämfört med ladgårdskatter. För 100 årsedna hade folk undrat om man var riktigt klok som höll en katt inomhus. Katter var till för att ta gnagare,
Och om man då betänker att vi levt med dessa katter i närmare 10.000 år och att det är de senaste 100 åren som utvecklingen mot sällskapskatter och raskatter skett så nog hör katten till den svenska faunan. Den behöver dock skydd när det är kallt. OBS jag är ingen anhängare av vare sig huskattavel eller förvildade katter.
#14 ja jag kan inte säga något säkert angående om man kan säga att den hör till faunan när den varit här så många år men det finns trots allt djur som hamnar i olika miljöer pga oss människor som aldrig kommer passa in i faunan. Och där dom i vissa fall blir en risk mot miljö och djur osv. Och jag kan inte tycka att ett djur automatiskt hör till faunan bara för att vi fört den hit och för att den finns här. Katter skulle inte finnas här "naturligt". De klarar inte fullt ut vårat klimat. Så personligen tycker jag inte dom hör till Sveriges fauna. Eller tänker jag helt galet vad fauna innebär?
Det finns flyttfåglar. Tillhör de de svenska faunan eller inte? När det inte finns tillräckligt med rovdjur för att hålla nere stammen av skadejur.Hur gör man? Använder gifter? Om katten funnits här i 10.000 år så klarar den sig förmodligen rätt bra här. Att den inte blir så gammal i förvildat tillstånd är en sak men den förökar sig helt klart.
#16 ja det skulle jag tycka. Det är en fråga där kan åsikter gå isär. Där behovet av rovdjur kanske är störst pga stort problem med skadedjur är ofta det mest olämpliga stället att släppa ut katter. Alla katter jagar ju inte heller så mycket så man man inte ta det som lösning helt. Och sen som sagt ser jag inte varför de måste gå fritt för att kunna hjälpa mot skadedjur i och vid huset. Men hur som helst så tycker jag det blir skillnad på husdjur och vilda djur när det gäller balansen mellan bytes och rovdjur vilket egentligen var poängen från början.
Men om mina grannar har problem med möss och de är allgeriska mot katter? Jag bor i ett villaområde som är gammal jordbruksmark och vi har skog runtomkring och två gårdar med häster nedanför oss. Klart att det drar till sig gnagare. Hellre domesticerade katter än råttgift.
Mina jagar då det är en sak som är säkert och dessutom så håller sig mössen borta då de känner att det finns katter där.
"Och om man då betänker att vi levt med dessa katter i närmare 10.000 år och att det är de senaste 100 åren som utvecklingen mot sällskapskatter och raskatter skett"
Fast så har det inte alltid varit (om vi inte snackar om den moderna raskattsaveln. Ja, där är det samma visa med hundar - det sattes igång på slutet utav 1800-talet.). Katter har brukats som sällskapsdjur i mer än så, och raskatter har funnits sedan medeltiden som tidigt som på 1300-talet, b.la i länder där de behandlades mer som skadebekämpardjur, t.ex i Asien i länder som Thailand (siamesen, burman, koraten och khao maneen. Särskilt khao maneen fick ju INTE lämna det kungliga palatset, och det fick inte blandrasavlas med andra katter. Det var strikt inte tillåtet om inte förbjudet. http://www.ayshazencats.co.uk/KMCC/abtkm_files/KHAO%20MANEE%20CATS.pdf ). I Frankrike var även chartreux-raskatten ett populärt sällskapsdjur så tidigt som på 1700-talet och sägs också ha funnits sedan medeltiden. Även idag i Frankrike ses katten mer som en kär familjemedlem och ett sällskapsdjur och det är inte ovanligt med katter som går i koppel och sele där. Liknande syn finns det i Nederländerna och Belgien (en belgare tyckte att det var vansinne att bo i lägenhet och ha hund för 'hundar ska få springa och röra på sig ute om de vill', därför skaffade de katt för de anser att katt är ett bättre alternativ att ha som husdjur inomhus). Man ser helt enkelt på katten med en högre status-syn. http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Perronneau_Magdaleine_Pinceloup_de_la_Grange_p1000571.jpg Hela världen är ju inte Norden, där katten ses som ett halvvilt djur.
Sen kom ju katten hit under järnåldern. Då snackar vi om kanske 2000 år sedan. Inte alls särskilt länge om man jämför med hur tamkatten har funnits i kanske runt 10 000 år. Och en ändring måste ju ske och börja någonstans. Hundar brukade ju springa fritt de också, och hade även yrket som skadebekämpare (råtthundar). I vissa länder har hundar fortfarande detta jobb och det finns fortfarande förvildade hundar. Förvildade hundflockar finns ju b.la i Ryssland, i delar utav Asien, osv.
#18 jag säger inte mycket emot det. Bor man lämpligt till för utekatter och grannarna till och med är positiva till det så visst. Jag säger inte heller att det ska vara råttgift för jag är själv emot råttgift för det är grymt mot råttorna och det är inte bara råttorna som får i sig det.
# 19 Det är Sverige som det talades om i trådstarten. Och vi har inte haft katten här i 10.000 år men förvisso några tusen och det var som skadedjursbekämpare.
Jag föredrar att mina katter tar gnagare framför att använda råttgift eller fällor. Själv besväras jag enbart av de gnagares som katterna släpar in varför det aldrig finns någonting öppet här. Men mina grannar besväras av gnagare och bad mig släppa ut katterna.
Mina katter är utomhus under dagtid om vi är hemma och då det är tjänlig väderlek annars så är de inne. På nätterna sover de så sött.