Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6800 ggr
Blåögd
2

Den ultmiata anti-fästingtråden!

_Hittade den mest gigantiska fästingen någonsin på min långhåriga katt idag :S Brukar gå igenom honom dagligen men trots det hade jag missat denna. Bor i norr och vi är lyckligtvis inte så utsatta för odjuren här, men detta var baske mig en för mycket! *spy* 

Har läst allt jag kan hitta, här på iFokus och övriga internet, men det är rätt så rörigt. Fästingmedelsvärlden känns som en djungel för mig och jag är säker på att fler har samma problem.
_

_
Så nu ber jag er kunniga kattmänniskor om hjälp att skapa: 
- Den ultimata anti-fästingtråden! -
_

_
Allt är välkommet; receptbelagda medel, icke receptbelagda medel, fästinghalsband, halsbandshängen, egna ihopkok… 

Glad

__För att det skall bli mer överskådligt försök skriva ungefär som denna mall:

-Medelets namn:
-Recept (för hemmagjorda medel):
-Användarinstruktioner:

-Erfarnheter (egna reflektioner, biverkningar, funkar det?)_

plutopellis
0

Fäster ett tassavtryck Glad

Andina
2

Jag tycker inte om kemikalier och nervgift o d - men faktum är att Frontline fungerade ypperligt! Var tredje vecka ungefär droppade man några droppar på nacken, that's it. Eftersom han själv inte reagerade negativt mot medlet, så fick det bli Frontline. (Halvvild och frigående katt - så inga halsband här.)

Trots att det är ett gift så resonerade jag som så, att jag fick välja mellan pest eller kolera. Provade några alternativa hemmagjorda medel (som jag längre inte minns) men det gjorde ingen skillnad som helst.

Däremot har jag hört nu efteråt (efter att min katt gått över till Andra Sidan) att våtservetter med citrondoft har hjälpt hundägare mot fästingar. Om det hjälper, så bör det hjälpa mot fästingar för katter också! ;) Men, vad jag förstått så gäller det att man använder våtservetterna ofta - varje gång man går ut e d då också.

(Jag önskar jag kunde göra nå't för rådjur och andra vilda djur - för fästingplågan är enorm för dessa djur… )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Blåögd
0

#2 Ja huvvaligen stackars vilda djur! För några år sedan gick det en dokumentär på svt om "spökälgar" i Nordamerka. Älgar som är så överfulla med fästingar att de går en plagsam död till mötes. Ungefär som detta klipp (varning för äckelmagade!).

Jag är inte heller everförtjust i gift men så länge det ej är skadligt för katten och det håller fästingarna borta.. Skönt att Frontline funkade bra för dig! Våtservetterna låter helt klart möjligt att prova :) Mitt faktasök resulterade i denna lista över medel jag tänker prova (börjar nedifrån):

Frontline (dropparna i kattdos): -Gift +Verkar funka bra för de som ej får biverkningar.

Fixodida: -Enligt vissa bara humbug, ibland resulterat i diaréer +Många har fått bra resultat.

Bärnstenshalsband (skall göra pälsen statisk): -Känns extremflummigt +Gör inte så mycket om det ej skulle fungera, fortfarande snyggt och ogiftigt. 

Hemmagjort medel: 1l vatten, 1 vitlöksklyfta, 1burk timjan/rosmarin, 1-2 ctironer & 1msk vinäger. 
-Osäker på effekten, risk att katten hatar det p.g.a. citron +Ofarligt för katten.

Har inte provat något fästingmedel alls ännu, så jag har inga egna erfarenheter att dela. Hatar känslan när man gosar med katten och plötsligt drar handen över en fästing! För att inte tala om de sjukdomar de kan smitta katten med!

[sakring]
0

Här finns fästingar vill jag lova då vi har rådjur här. Så när det är dags så sätter jag Frontline i nacken på mina katter när de ska gå ut. Första gången gjorde jag misstaget att sätta det i nacken på dem när jag skulle gå och lägga mig och fann två renslickade katter dagen efter och jag fick ringa vetten som lugnade mig.

I vilket fall som helst så sätter jag det var 4:e till var 6:e vecka beroende på hur många fästingar som jag fått plocka av katterna.

Blåögd
0

#4 Bra tips att inte droppa när man ej kan kolla att det torkar ordentligt!

Frontline på Fass för den som vill läsa om biverkningar och försiktighetsåtgärder.

[sakring]
0

# 5 Det ska inte torka det ska sprida ut sig över hela kroppen. Katter har en sådan muskelatur att det gör detta. Tyvärr fungerar det inte på oss människor.

Blåögd
1

#6 Torkar det inte efter att det spridit ut sig på skinnet? Har ingen egen erfarenhet men på Fass står "Undvik beröring av det behandlade området till dess att pälsen är torr.". Är det mer som en oljig konsistens på medlet? :)

[sakring]
1

# 7 Jo det torkar men det sprider sig över hela kroppen och så länge som det är vått uppe på nacken så har det inte spridit sig.

Blåögd
0

#8 Då förstår jag Glad Och fattar att du blev förskräckt när missarna slickat bort allt också (verkar inte så hälsosamt), tur att det gick bra!

[sakring]
1

# 9 Vetten sa  att det är inte så giftigt för katter utan för fästingar.

Blåögd
0

#10 Skönt att höra! Det är ju bara fästingäcklena jag vill ha ihjäl.

Blåögd
0

Nu är det lite mer än en månad sedan det stora fästingäcklet upptäcktes. Jag har provat tre av punkterna i #3. Hittills: inte en enda fästing i sikte!

Blåögd
0

-Medelets namn: Hemagjordt medel-Recept: 1l vatten, 1 vitlöksklyfta, 1burk timjan/rosmarin, 1-2 ctironer & 1msk vinäger. Koka ihop, sila och låt svalna. -Användarinstruktioner_: Spraya i pälsen

_-Erfarenheter: _Första jag provade då jag råkade ha alla ingredienser hemma. Luktade såpass oangenämnt att jag inte fortsatte använda det. Kan p.g.a. den mycket korta testperioden ej uttala mig om effekten._

Blåögd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-Medelets namn: _Frontline vet (Spot-on, lösning för katt)
_-Användarinstruktioner: _Innehållet i en pipett fördelas på skinnet på manken/nacken. Verkar i ett par veckor.

_-Erfarenheter: _Väldigt enkelt att använda. Katten brydde sig inte ett dugg. Verkar fungera alldeles bra._

Blåögd
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-Medelets namn: _Bärnstenshalsband
_-Användarinstruktioner: Det skall kunna röra sig åt och fram så att pälsen blir lite statisk (som när man gnuggar en ballong mot huvudet..). Justera gummibandet så att halsbandet sitter så löst du vågar ha det utan att katten får av sig det för lätt. Rengörs med vatten och diskmedel.-Erfarenheter: Provade på min underarm först och jo, håren blev lite laddade. Har ingen aning om halsbandet bidragit till att hålla fästingarna borta eller ej då jag knöt fast det efter jag satt i Frontline. Köpte det mest för att det var fint och skulle det faktiskt vara fästinavstötande är det bara ett plus :)