Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1686 ggr
sofka189
0

Skorvor på halsen, vad är det?

Hej!

Min röda hankatt fick för 2 månader sedan som skorvor på halsen, under hakan, bakom öronen o även ner på  bogen, detta blev sedan hudlösa sår- fläckar. Han var inte påverkad av dessa mer än att han kliade sig där mer än vanligt.

Vi gick till veterinären som inte visste vad det kunde vara o vi fick antibiotika utskrivet som skulle ges 2 ggr i 10 dagar. Under dessa 10 dagar var katten enbart inne o storvorna o såren försvann.

Nu 2 dagar efter behandlingen avslutats o katten har fått gå ut igen så har utslagen kommit tillbaka o jag kommer självklart ta kontakt med vet. igen.

Vad kan detta vara? Någon som har erfarenhet av något liknande?

Är väldigt tacksam för svar.

Vixxen
0

Har du någon bild på hur det ser ut?

sagan
0

Tippar på någon form av allergi för något som finns ute.

Vixxen
0

Testa att ha honom inne och se om det försvinner av sig själv då! Obestämd

OberonsMatte
0

Det troliga är nog att det handlar om någon form av allergi, och troligast är då foderallergi. Vad äter han för mat? Jag har haft flera katter som reagerat på foder som innehåller fisk.

Sajtvärd Katter iFokus

sofka189
0

Känner mig lite lugnare nu då vi alla verkar vara inne på att det kan vara allergi för någonting utomhus. Nu ska min lilla vän vara inne ett par dagar innan jag ringer vetGlad

Vet. trodde ej att det var foderallergi då skorvorna inte satt där hon ansåg att de brukar sitta, men jag bytte under en period foder mot ett dyrare o "bättre" men utan resultat, kanske skulle man pröva att köpa sk allergifoder om inget annat hjälper.

Tusen tack till er alla o fortsätt komma med kommentarer:)

annzoo
0

#5 om det är foderallergi spelar de ingen roll om du ger allergifoder om orsaken finns utomhus tex någon som matar katten, växter mm

martdat
1

min ena katt har problem med kvalsteralergi o det blir skorpor främst runt nacken men även ned på halsen, bättre nu när hon är äldre.men förut såfrös jag all torrfoder o tinade iijen såklart innan jag gav henne att äta. fick även vara noga med att bädda rent i säng och byta filtar där hon brukade ligga. det blev mycket bättre av dte.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sofka189
0

Hej Igen. Jag ringde Vet. igen o vi kom fram till att vi skall pröva med kortisontabletter o låta katten få vara ute som vanligt, då han blir så ledsen då han måste vara inne.

Försvunner utslagen så är det antagligen en allergi och då får vi se vad vi gör sedan.

Skrattande

vinteralvan
0

Följ med honom ut och se vart han tar vägen, då kan du kanske komma på vad han är allergisk mot. Han är väl kasterad?

sofka189
0

Vinteralvan: Det var väldigt smart :) Jag skall förfölja honom någon dagGlad

Självklart är han kastreradFlört