Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8681 ggr
21Guns
0

Bajset luktar illa

Hej hej! Det är så att min kattunges bajs luktar ganska illa och det har blivit mjukare i konsistensen (vet dock inte riktigt hur konsistensen ska vara :S) men det är på grund av att vi håller på byta torrfoder från Royal Canin till Eukanuba.

Tror ni att lukten kommer gå bort sedan när hon vant sig vid Eukanuba, för det luktade knappt alls när hon bara åt Royal Canin, eller om hennes mage kanske inte klarar av maten riktigt (för tror inte det ska lukta så mycket som det gör)?

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

BARFmycat
1

När katten äter rätt foder ska bajset vara kompakt, hårt, inte kladda, det ska komma ut som en korv och det ska inte lukta. Alls. Möjligtvis om du skulle hålla näsan endast centimeter ifrån det då kanske.

Om man byter foder kan man förstås inte förvänta sig att magen ska uppföra sig normalt under bytet och en stund efter innan magen vänjt sig, men ser man inte förbättring efter några veckor, ja då har man inte valt något bra foder för sin katt.

Både RC och Ekanuba är spannmålsrika foder, och spannmål irriterar tarmen och påskyndar fodrets passage ut, vilket gör att det inte hinner spjälkas ordentligt och luktar då mer illa än om det hade hunnit spjälkats utförligare.

Skulle rekommendera dig i första hand att ge blötfoder från Mjau, Bozita eller Husse. Om du måste ge torrfoder så rekommenderar jag Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha och Applaws Kitten & Chicken.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

jollycox
0

#1 Isåfall är mjau blötmat och rått kött inte någon vidare bra mat för min katt. Min ena katts bajs luktar mycket illa, och har alltid gjort.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Eywa
3

#1 Men lukta kan det väl göra utan att det är något fel på maten? Bajs luktar ju illa, jag menar, det är ju bajs? Luktar ju aldrig hallon direkt.

Mina katters bajs luktar BAJS, precis när dom har varit på toa. Men en liten stund efter slutar det ju lukta, men jag tycker inte det är något konstigt med det. Har aldrig varit med om luktfritt bajs.

21Guns
0

#1 Vad jag har hört så ska Eukanuba vara en utav de bättre torrfodrena! :/ Vi tänkte börja med Mjau blötmat när hon vant sig vid Eukanuba torrfoder (vilket hon bara fått blandat med RC i ca en vecka nu).

#3 Okej vad bra, för det är mest precis när hon har bajsat (och när man rensar) som det luktar som mest, lukten försvinner efter ett tag.

Anledningen till att jag tycker det luktar mycket är väl kanske för att lådan står inne på mitt rum pga att vi fortfarande håller på vänjer våra två hundar vid henne (hon bryr sig inte så mycket om dem).

Tack för svaren iaf! :)

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

BARFmycat
0

Jag har full förståelse för att katters bajs luktar illa på Mjau, jag har aldrig påstått att det är något optimalt foder, däremot det bästa om man inte kan ge BARF. Även om man ger BARF (tar upp detta eftersom du nämner rått kött) så måste man komponera BARF:en rätt, annars kan även det bli fel och lukta illa.

Man får även ha i åtanke att om man håller på att ställa om och katten inte har gått någon längre period på sitt nya foder få kan även det bidra till att bajset har annorlunda lukt och konsistens.

Mina katter skulle kunna skita mig i näven och jag skulle inte ha några besvär att lukta på det på stört. Nej, det luktar inte. Jag vet att det är svårt att förstå när man aldrig upplevt det. Hade föreläsning för några år sedan och hade med mig två av mina katter och dena ena bjöd på en skit. Sa till mina kursdeltagare att nu har katten bajsat om det fortfarande finns någon som inte tror på mig om att BARF-bajs inte luktar. De trodde jag drev med dem, alla var tvungen att gå från sin plats och bilda kö för att få titta på underverket! Synd att jag inte vet vad alla heter på iFokus, annars hade du kunnat fråga dem för verifikationFlört

Det är det inte, och jag vet inte varför alla påstår det. Skulle isåfall rekommendera Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha eller Applaws Kitten/Chicken om du nödvändigtvis måste ha ett torrfoder.
Jag har en låda i mitt sovrum och jag känner mer om de kissar än om de bajsar, och då är jag ändå väldigt luktkänslig.

BARFmycat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här kanske en del inte vill se men jag tror att det kan vara nödvändigt i den här diskussionen för att ni ska förstå vilken skillnad det är. Det här är förvisso en hundlort, men vänstra kommer från en BARF-hund och högra från en hund på kommersiell diet.