Snälla svara fort
Hej måste bara fråga vilken mat är bra för en 10 månaders kattunge?
Är iams bra? och i så fall vilken av dem ska han köpa?
Snälla svara så fort som möjligt
Är det en "ny" katt bör man den första tiden bara ge det som katten är van vid, för att undvika magproblem. Vad som är bra mat eller inte finns det olika åsikter om, men om du vill ge torrfoder kan du välja Eukanuba istället för Iams. Eukanuba innehåller mer kött och mindre spannmål än Iams.
En 10-månaders katt kan äta vuxen-foder, men är han liten och tunn för sin ålder kan det vara bra att fortsätta med kattungefoder (Kitten) ett tag till. Blötmat är bra för alla katter oavsett ålder.
Mina katter har ätit Royal Canin Kitten tills de varit runt året.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 hej tack för svaret, nej min katt är inte ny och han är van vid blötmaten mjau och annars fick han något sk*t foder (ursäkta språket) för att mamma vägrade köpa mat som iams och ekanuba osv för att det var för dyrt. Men vi testade att ge honom iams kitten och han tycker väldigt mycket om det och mår bra i magen av det också. Ska se om han redan har köpt iams men ska säga att han annars ska köpa ekanuba. Och nej han är absolut inte liten och definitivt inte tunn. Faktiskt är han en av de största katterna på gården redan men han är inte heller tjock. Han har lite hull men är absolut inte tjock
#2 Det låter bra. Om han får vara ute själv bör han vara kastrerad eftersom han troligen är på väg att bli könsmogen, om han inte redan är det.
Sajtvärd Katter iFokus
Om jag får fråga, varför vill ni ge katten torrfoder över huvudtaget? Gillar han blötmaten och äter den med god aptit så finns det väl ingen större anledning till att ge torrfoder också, eftersom att torrfoder i sig är sämre än blötmat. Det finns ju dock bra och sämre märken av torrfoder, och om du verkligen vill ge honom det skulle jag rekommendera eukanuba, då det är ett av det bättre torrfodren :)
#3 han är redan kastrerad, chippad och ska få sin andra spruta snart. Han skulle igentligen vara innekatt men pga att vi bor på bottenvåning med fönster och balkong ständigt öppna går det inte att hålla honom inne. Dessutom har han massor med lek kamrater på gården och han älskar att leka med min kompis katt. Dock var han fortfarande inne katt när han blev kastrerad. Tycker det är fel att släppa ut okastrerad katt!
#4 Vi vill ge honom torrfoder eftersom han måste vara hemma när vi inte är hemma tex när det är skola osv och han blir hungrig men hur mycket blöt mat man än lägger fram äter han upp allt på en gång. torrfodret är alltså bara till om han blir hungrig när vi inte är hemma. Och tyvärr han min pappa köpa iams innan jag han säga till att han skulle köpa eukanuba, men när iams nästan är slut ska vi byta till eukanuba.
Hur många timmar är han ensam då? Får han ordentligt med blötmat morgon och kväll så ska det räcka. Annars kan ni ju ge t ex kycklingvingar eller annat som tar lite längre tid att äta och gnaga på.
Råa kycklingvingar är toppen att ge och håller dessutom tandsten i styr. Mina katter hade förr fri tillgång till mat och åt alla ur samma skål. Jag trodde att det skulle vara helt omöjligt att få de att äta mindre och ut egna skålar men det fungerar. Nu äter de tre gånger om dagen och ibland bara två gånger och då antingen rått kött eller blötmat. Fungerar jättebra. När barnet går i skolan så får de mat vid halv sju och nästa gång vid fem och därefter när jag går och lägger mig vid tolv ungefär. Då ger jag i ha monstermängder. De får kanske två stora matskedar (såna som vi äter med) med blötmat. Blir cirka sex sådana om dagen och de är mätta. Ska du byta foder så måste du fasa över det nya långsamt blandat med det gamla. Du kan inte byta när säcken är slut för då finns risken att katten blir dålig i magen..
#6 Runt 6 h per dag är han ensam men då endast några dagar i veckan, som mest är han ensam hemma 3-4 dagar på en vecka. Men han tycker inte att det räcker med en halv burk mjau dvs 300 g per dag utan han kan bla jaga för att visa att han är hungrig samt går han efter en och jamar och krafsar på kylskåpsdörren osv. Har ännu inte gett honom kycklingvingar men han kan få lite kyckling eller nöt ibland.
#7 6 sånna om dagen? Oj det verkar lite, min katt skulle hålla på och klänga som attan om han fick så lite :/
Jag vet att det är viktigt att vänja katten vid det nya fodret och jag skrev när det börjar ta slut, dvs när det finns mat för tex 1 vecka som man sakta blandar ut med det nya fodret. Och iams fick han från början som godis vid träning då det inte är så lätt att träna med blötmat i hänerna.