Perfect Fit
Jag undrar hur Perfect Fit tänker när det är exakt samma proteinhalt (41,5%) och exakt samma fettinnehåll (14,5%) i alla varianter? Hur kan en Seniorkatt behöva samma proteininnehåll och fettinnehåll som en kattunge? Är det samma innehåll i påsarna med små vitaminvariationer??? Är det någon som tänkt på detta förut? Jag känner mig lurad!
Det gäller att vara uppmärksam som kattägare! 

För det första, ingen katt som är frisk behöver något sänkt fett eller proteininnehåll någon gång i livet, alla katter har rätt till att äta en så näringsrik kost som möjligt, oavsett ålder. Det finns inga möss i naturen anpassade för katter under 1 år, katter mellan 1-6 år och katter över 6 år. Det är samma näring i dem alla och så bör det även vara i foder man köper, om inte katten har en särskild sjukdom som måste behandlas via foder.
För det andra, foderföretag skriver gärna på sina påsar att foder är bra för dittan och dattan men utöver att det bara är ett billigt säljknep för att ge ett intryck av att de faktiskt vet vad de håller på med, så är det faktiskt även olagligt att påstå att något foder är till för någon speciell sak utan att kunna styrka det med oberoende vetenskaplig forskning. Enda anledningen till att det överhuvudtaget existerar är för att Jordbruksverket inte hinner kolla upp alla mäsken och sorter, tyvärr.
För det tredje, är Perfect Fit ett skitfoder.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Och 14,5% fett låter som en väldigt liten fetthalt för en katt om du frågar mig.

Det beror om det angetts i torrsubstans eller inte, 14,5% i ett foder med torrsubstans på 8% (vanligt i torrfoder) ger en egentlig halt på 15,8%, om man tycker att det gör någon skillnad.
Fetthalten i blötfoder ligger runt 27,7% i TS
Hej och tack för era inlägg!
Jag tror inte att det är tillåtet att uppge i TS (torrsubstans) om man inte informerar om det på påsen?? Perfect Fit innehåller 6% vatten vilket då innebär att det är 38,54% protein i fodret TS. Det är mycket kväve som njurarna måste kämpa med att bli av med. Undrar om dom kollat på längre sikt om en katt verkligen mår bra av det. Många kissar har ju njursvikt och måste gå på låg-proteinfoder. Näääää det blir inget Perfect Fit för mina kissar
!!!

Det är mycket möjligt, men man kan ju missa att läsa att det är angivet i TS. Hur som haver bör man alltid ta för vana att räkna ut innehållet i TS, eftersom det är det som är intressant både för jämförelse och vid utfodring.
Mjau innehåller ca 50% protein i TS, kött runt 55% beroende på vilken sort osv. Det är inte protein som gör katter njursjuka, de är anpassade efter att leva på en proteinrik kost. Det är et liv av uttorkning på torrfoder som tillslut får njurarna att sluta fungera. Proteinet brukar inte ens vara ett problem för katter med konstaterad njursjukdom, utan där är det snarare fosforvärdet som ska hållas nere.
Hej,
Varför sätts njursjuka katter på lågproteinkost då??

När njurarna skadas kan de i olika grad förlora en del av sin förmåga att bryta ned protein, ger man då för mycket protein blir njurarna överbelastade. Däremot så klarar många njursjuka katter att äta mycket mer protein än vad man tror, det är väldigt individuellt hur mycket varje individ kan äta och beror såklart på hur pass skadade njurarna är. Om njurarna inte skadats mer än att de till 75% fortfarande är friska (alltså inte mer än 25% blivit skadat) kan de i princip fungera som vanligt.